dashboard verlichting.

Emco

New Member
hoi, mijn dasboard verlichting brand niet.
Het gaat om een Emco Novette twin snor scooter.
De vorige eigenaar heeft twee schakelaars van de bok en zij standaards door geknipt.
Ook een stekker zit niet aangesloten op een vrouwtje achter het schut board koplampen.
Je komt er later pas achter.
ik hoop dat jullie mij enig soelaas kunnen bieden.
Kan me indenken dat de regelaar in de oorlog is.
Best regards,
Geert
 
Advertisement - register to remove this

Geert,

Emco Novette Twin, nooit van gehoord, waarschijnlijk weer de zoveelste Chinese cloon.
Helaas vind je voor dit soort scootertjes nooit een elektrisch schema en weet dus ook niet of je s=dachboardverlichting via de accu werkt of zijn spanning pas krijgt als de motor loopt.

De doorgeknipte draden bij de schakelaars van je bok- en zijstandaard kan niks met je probleem te maken hebben, wel met je ontsteking (wel starten/niet starten)
Er wel even voor zorgen dat deze draden goed geisoleerd zijn zodat ze geen kortsluiting kunne maken met elkaar noch met het frame.

Zaak is om na te kijken of de lampjes in orde zijn en of er spanning staat op de aansluitdraadjes, hetzij met lopende motor of stilgelegde motor en de scooter enkel op contact.
Ook een stekker zit niet aangesloten op een vrouwtje achter het schut board koplampen.
Ik weet niet wat je hier precies mee bedoelt maar niet aangesloten koplamp(en) kunnen natuurlijk niet functioneren.

Loopt de scooter wel?
Start de scooter elektrisch?

Kan me indenken dat de regelaar in de oorlog is.
Ook dit zegt me niks maar om te controleren of deze nog in orde is, meet de spanning over de accupolen bij stilgelegde motor, bij stationair draaiende motor en bij lopende motor met verhoogd toerental.

Je claxon, je remlicht en knipperlichten doen het wel neem ik aan?
 
Last edited:
Allereerst, bedankt voor je antwoord.
Emco is een Duits merk, zit in het hogere segment.
Alles van de de scoot werkt.
En ook de Chinezen maken tegenwoordig goed spul, Taiwan maakt ook prima spul. het vroegere Formosa , Sym maakt zelfs de betere blokken voor een heleboel niet westerse machines, zoals Peugeot e.d, dit voor de verbrandings motoren.
En wat ook niet onbelangrijk is, het is een elektrische scooter, een met een voor wiel motor , en een achter motor, vandaar de naam twin.
in totaal 8 accu,s om vermogen te leveren.
Dus Sparky, het is een elektrische scooter van het Duitse merk Emco, het hogere segment, google daar maar eens op.
Ik heb in het topic elektrische scooters gepost.
Deze scooter heb ik gekocht die door een prutser is onklaar gemaakt, waarom zou je willen dat de schakakellaars het niet meer moeten doen.
En de regelaars zijn niet in oorlog, maar kunnen het ontstaande fout niet aan.
 
Ah oké, een elektrische scooter.
Van dit Duitse merk heb ik nooit van gehoord maar ben ook niet thuis in de wereld van elektrische scooters.

Ik heb even een Duits Youtube filmpje gekeken maar of deze scooters puur Duits zijn is nog maar de vraag.

Ik zag toch een aantal modelletjes en met name zo'n retro Vespa modelletje dat vroeger, weliswaar met een verbrandingsmotor, verkocht werd onder de naam Neco.


Mijn verhaal hierboven in post#2 kun je dus totaal vergeten aangaande de elektrische installatie, bij elektrische scooters werkt alles natuurlijk via de accu('s).
De vorige eigenaar heeft twee schakelaars van de bok en zij standaards door geknipt.
Het lijkt me wel verstandig deze weer in orde te brengen want dit is een beveiliging dat je niet kunt wegrijden of dat de scooter niet uit zichzelf wegrijdt als de scooter op één van de standaards staat.
Ik heb in het topic elektrische scooters gepost.
Dit forum heeft geen topic "elektrische scooters" wel een "elektro forum" maar dit even ter zijde.

Elektrische scooters is een totaal andere categorie dan benzine scooters.
Ik denk ook niet dat er veel mensen op dit forum zijn welke ervaring hebben met deze tak van sport.

Veel bij deze scooters wordt softwarematig geregeld en het kan goed zijn dat je dashboardverlichting niet werkt omdat wellicht de software zijn controle routine niet kan afwerken omdat het één en ander aan deze scooter verbouwd is.

Maar toch maar even kijken met een multimeter of op de draden/fittingen van de dashboardverlichting spanning staat.

Rijdt de scooter wel?
Heb je er eventueel een usermanual bij waar een schema in staat?
 
Ik heb even een Duits Youtube filmpje gekeken maar of deze scooters puur Duits zijn is nog maar de vraag.
Geen een scooter is tegenwoordig Europees, alles is tegenwoordig uit deze landen ook wel bami landen genoemd.
Het is namelijk goed koper om deze door kleine meisjes te laten maken, onder het genot van stokslagen en wat al niet meer.

Ik zag toch een aantal modelletjes en met name zo'n retro Vespa modelletje dat vroeger, weliswaar met een verbrandingsmotor, verkocht werd onder de naam Neco.

Het verschil Vespa en een Taiwan en Chinese scooter is zeer duidelijk, maar ook de Taiwanese en Chinese markt levert onderdelen uit hun land.
De control op deze onderdelen zijn scherper , ook weer voor de goedkopere arbeid.
En ook Vespa levert een elektrisch voortuig ( hoger segment)
De Chinezen bouwen een beter elektro wiel dan de Europees.

Dit forum heeft geen topic "elektrische scooters" wel een "elektro forum" maar dit even ter zijde.
Ik kwam op google op dit forum scooternet.
Inderdaad stond er elektro forum, maar ook nog een therm wat verwees naar elektrische scooters.


Veel bij deze scooters wordt softwarematig geregeld en het kan goed zijn dat je dashboardverlichting niet werkt omdat wellicht de software zijn controle routine niet kan afwerken omdat het één en ander aan deze scooter verbouwd is.
Klopt ook en niet, het gaat mij zuiver om de verlichting en beveiliging, softwarematig kun je deze scooters makkelijk sneller of langzamer maken.
Maar de jongens van de rwd doen graag moeilijk, en smeren je zo weer een wok aan de broek, bij hun is blauw...blauw, en geel geel.
Je zult dan net zo als de Duitsers andere snelheden in de wet moeten aanpassen, en dat gaat met deze regering niet lukken (nep parlement)
Anderzijds zeg ik, dan is het probleem van al die kwalen hier opgelost, de meeste scooters die hier om het een en andere kwaal hier posten, zijn vaak door niet wetende twits verknalt, dus niet iedereen !!
Je eerste alinea,s ben ik vol komen mee eens , hij kan zijn riedeltje niet afmaken.

Maar toch maar even kijken met een multimeter of op de draden/fittingen van de dashboardverlichting spanning staat.
Is ook gebeurd, de veiligheid schakelaars zijn gewoon aan en uit schakelaars, maar de eind stekers (stekkers) zullen dan in en uitvoer
moeten geven.
En dat wil ik op de controller niet uit proberen.
Dashboard brand alles, behalve km teller, wel een steker, maar geen losse draden, ik had graag gezien dat ze dan het andere eind ook hebben laten zitten.
De scoot werk enorm goed, dus geen Surinaamse scoot ;-)

je laatste opmerking,
NEE !
Sparky bedankt voor het meedenken, en ik ga aan de slag.

vriendelijke groeten,
Geert
 
Back
Top