Dashboard bedrading

Wodejo

New Member
Goedenavond ,is hier iemand die mij kan helpen? het gaat om een piaggio runner purejet injectie.
Niet bepaald mijn type blok , maar zo kreeg ik hem.
Er zit een koso gp teller op , met veel losse draden.
De adjust knop ( blauwe kabel ) is niet aangesloten , en de led functie voor het aflezen van foutcodes .
Kan iemand mij vertellen hoe ik deze moet aansluiten?

alvast vriendelijk bedankt.
 

Attachments

  • C6C7A2A2-943C-4BA5-B431-9837B4390687.jpeg
    C6C7A2A2-943C-4BA5-B431-9837B4390687.jpeg
    386.5 KB · Views: 15
  • 06A389DD-3170-4002-AA81-3689465A0C3C.jpeg
    06A389DD-3170-4002-AA81-3689465A0C3C.jpeg
    230.5 KB · Views: 14
  • 49B514A5-B88E-40AC-AF8D-B0D1E678AC2F.jpeg
    49B514A5-B88E-40AC-AF8D-B0D1E678AC2F.jpeg
    171.8 KB · Views: 14
  • 88B2C32D-3ACD-4D2F-BAE3-4BD5836883A7.jpeg
    88B2C32D-3ACD-4D2F-BAE3-4BD5836883A7.jpeg
    197.6 KB · Views: 17
Advertisement - register to remove this

Die blauw/witte draad is, volgens het schema hieronder, voor de toerenteller en dient men rond de bougiekabel te wikkelen.

koso gp gilera runner.jpg
 
Er zit een koso gp teller op , met veel losse draden.
Heel erg bedankt.
Welke draden zitten nog los dan of welke functies doen het nog niet, als je hulp nodig hebt, roep maar even.;)
Of was mijn tekening en/of de link van @Floris van bommelstijn genoeg info en kun je er verder mee?

Ik wist trouwens niet dat Koso hele dashboards maakte voor specifieke scooters, dacht altijd dat ze alleen universele meters maakten.
Ik heb er trouwens ook nooit naar gezocht noch nodig gehad, maar goed men is nooit te oud om te leren. :)
 
Last edited:
De draad die je moet hebben zit op pin4 van de ECU, in het schema staat "Gr" als kleur.
Helaas zit bij het schema geen legenda maar ik vermoed dat die Italiaantje hier "grigio" mee bedoelen, grijs dus.

Dus als het goed is moet, in de buurt van je cockpit, deze draad ergens nog loshangen.

Edit: Gr is inderdaad grijs, zag dit in een ander schema van Piaggio.
 
Even voorzichtig zijn met zomaar een ledje aan te sluiten!!!

Een ledje kun je niet zomaar 12 Volt op zetten, er moet wel een serieweerstandje in het circuit opgenomen zijn zodat je een ledje kunt laten branden op 12 Volt.
Zonder zo'n serieweerstandje gaat een ledje ik rook op omdat de stroom te hoog oploopt, een kortsluiting zeg maar.
Hierdoor kan ook je ECU defect raken.

Dus eerst controleren of dit ledje wel geschikt is voor 12 Volt !!!

De ECU schakelt pin 4 tegen massa dus een zogenaamde low side switching of in de transistortechniek een open collector schakeling.

Ik heb even een tekeningetje gemaakt hoe het schakelingetje zou moeten uitzien:
Naamloos.png
 
Back
Top