Dagrijverlichting

Jrave

New Member
Hi,
Ik zie bij een aantal scooters online staan dat ze beschikken over dagrijverlichting.
Ik neem aan dat dit dezelfde dagrijverlichting is als op een auto.
Wat zijn de voordelen hiervan bij een brommer?
Ik lees online dat het niet verplicht is, maar het komt kennelijk vrij veel voor dus het zal wel handig zijn.

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Het ziet er leuk uit maar echt veilig/handig/nodig is het niet direct, is mijn mening.
De dagrijverlichting zit veelal in je knipperlichten en beginnen te branden als de scooter op contact wordt gezet, je kunt het niet uit schakelen.
Meer en meer nieuwe scooters kun je de hoofdverlichting ook niet meer uitschakelen, dus het echte doel van dagrijverlichting schiet men op dit vlak, naar mijn mening, voorbij.
 
Ik dacht ook dat het techisch gezien illegaal is om dagrijverlichting en kleinlicht aan te hebben? Die dingen zitten er sowieso voor de sier op, heeft niet echt nut zoals sparky al zei. Als je een beetje extra wil opvallen kan je beter je normale verlichting aan laten staan
 
Alle scooters die in Belgie en Nederland verkocht worden hebben een type goedkeuring.
Alvorens zo'n typegoedkeuring wordt afgegeven dient de scooter aan alle eisen te voldoen die het land stelt.
Dus het kan niet zijn dat scooters die nieuw op de Nederlandse markt worden verkocht niet aan de eisen voldoen.
Dus ik begrijp Choempie's verhaal niet helemaal, eerlijk gezegd.
 
Een scooter bij mij is wel eens afgekeurt bij een rdw keuring vanwege teveel daglicht, alles was standaard aan de scooter
Lampen komen altijd uit een fabriek, wat ik heb begrepen, en ik heb de bijdrage van Choempie hierboven nogmaals gequote, dat alles standaard was aan de scooter, maw deze lampjes zaten al af fabriek in de dagrijlichten van de scooter.
Maar ja, het maakt ook niks uit.
In ieder geval, mijn mening is, dat dagrijverlichting op een scooter niet echt helpt met de zichtbaarheid van de scooter, overdag tenminste, dit omdat de lampjes meestal te zwak zijn om dit te bewerkstelligen.
Ik rijd altijd met de hoofdverlichting ingeschakeld zoals ik dit vroeger op de motor ook altijd deed.
En nogmaals bij vele nieuwe scooters kun je de hoofdverlichting niet eens meer uitschakelen.
Dit laatste is veilig en spaart de fabrikanten weer een schakelaar en bedrading!
 
Back
Top