Daelim ns 125 dlx, start wel rijd niet.

Mrb71

New Member
Mijn excuses als dit niet de bedoeling Is, ik heb deze in het Engelse forum ook geplaatst.

Ik heb een oude daelim ns 125 dlx gekocht, hij reed prima, maar kreeg start problemen.

Helaas heb ik de accu leeggemaakt en toen ik de kickstart probeerde trapte ik er voor m'n gevoel doorheen en moet ik hem zelf terugzetten. Nu zit de kickstart muurvast.

Inmiddels heb ik de bougie vervangen, en alle electrische contacten schoongemaakt. Op de standaard start hij nu wel met gas vol open, maar ik heb stationair moeten bijstellen. Hij haalt hoge toeren, maar rijd vrijwel niet. Dan valt hij uit en kan ik hem niet meer starten.

Gezien de kickstart muurvast zit, ik heb gelezen van de volgende snaar, wat voor een ellende kan me nog meer te wachten staan?

Alvast bedankt


Mod-edit: Neem aan dat je gewoon nederlands van nationaliteit bent? En dat jou andere topic dan wel weg kan? Stuur me daarover even een Prive bericht.
 
Advertisement - register to remove this

Tja je zegt zelf al oude scooter gekocht en weet dus niet wat er al dan niet aan gedaan is al die jaren.

Als je er een betrouwbare scooter van wilt maken kun je toch t best een grote beurt geven en alles beetpakken.

Ik zou persoonlijk zelfs de cilinder eraf halen en inspecteren/reinigen en geheel met verse pakkingen in elkaar zetten.

En hoe zag die oude bougie er uit ?
Als ie zwart gekoold was kan je uitlaat ook vol ellende zitten.

En die kickstart is wel weer te fixen als je kap niet aan gort getrapt is.
 
De oude bougie was zwart. Ik heb de kast er af gehaald. De vsnaar is heel slap en beschadigd. Als ik ter hoogte van de motor aan de poelie draai dan voel ik de cilinder? Slagen, maar de snaar glijd gewoon over de poule van het achterwiel heen. Uit de voeten snaar Is een grote hap. De kickstart staat vast, op internet is er een film over20171130_214627.jpg 20171130_214013.jpg
 
Ik kan het niet goed zien op de foto maar is de veer achter de kickstart nog heel en zit ie aan beide uiteindes vast ?
Die zou de kickstart terug omhoog moeten trekken.
Of de busjes van de assen moeten heel veel ruimte hebben waardoor je klem zit in achterste tand van de tandkrans en assen beetje krom staan.
Dus die kickstart terug omhoog werken en alles op speling controleren.

De v snaar is versleten ja en ik verwacht dat de rolletjes in de vario ook platte kanten hebben.
Die zitten in de voorste poulie bij de motor.

Dus gewoon grote beurt geven en al die slijtage delen vervangen en dan kijken of alle problemen weg zijn.

Dan rijdt ie weer goed en betrouwbaar.
 
Ja die zit nog steeds vast. Ik was al bang voor het ergste, maar ik denken dat het meevalt. Voor een oud beestje trekt ie nog bizar, maar ik denken dat ik gewoon met het kickstart en door de bende ben getrokken en dat hij de afgelopen jaren niet het benodigde onderhoud heeft gehad. Ik heb een service manual, dus wel dit weekend sleutelen.
 
Haal eerst deze spullen in huis en je kunt gelijk alles doen :

remmenreiniger
Doeken
Voelermaatjes
luchtfilter element
Standaard gewicht rolletjes en vario geleider blokjes.
Bougie (al vervangen)
V snaar
Fles motor olie
Flesje eindvertragings olie

Oude snaar en vario er af en alles lekker schoonmaken met remmenreiniger ook in de kap en t blok en de carb ook gelijk .
Dan de olie verversen en alle nieuwe onderdelen monteren.
Dan kleppen controleren / stellen.

Dan heb je weer een goede basis en rijdt ie vast weer heerlijk !
 
Het grote tandwiel van de kickstart is beschadig. Dat wordt taller, geen zin om te lopen prutsen met die veer. Morgen even en kevlar hoge kwaliteit van snaar halen, ik denken dat ik dan we de meeste ellende heb gehad.
 
Zou ook gelijk de vario hoekjes mee pakken.. Die zullen ook wel uitgelopen zijn.. Alleen even goed opletten welke je nodig hebt, want je hebt verschillende. En onderling willen ze vaak niet passen.
Beste is dan om gewoon nieuwe originele te nemen.

Om de kickstarter werkend te krijgen.. Maak die binnenkant van het carterdeksel eens goed schoon.. Meestal zit het vast omdat het vol met troep zit...

En de aandrijfriem is zo te zien al bijna door, want daar is een flinke hap uit..
 
Oh ik zag een tikfouten, vandaag even de aandrijfriem vervangen, neem een hoge kwaliteit kevlar. Ff sparen en dan naar de taller. (Garage) De kickstart moet de grote halve tandwiel worden vervangen, zijn een paar verschrikkelijk beschadigd vandaar dat ie vastzit. En inderdaad dan even alles laten doen. Het Is een oud beestje, maar loopt nog prima, met wat liefde hoop ik er nog 2 aan 3 jaar uit te persen. Naar Nederlandse begrippen rijden we hier in de oudste bakken, maar door het droge klimaat, geen wegenbouw, blijven ze het doen. Ik heb een auto van 13 jaar, en geloof me, goed onderhouden, over 12 jaar rijd ie nog rond!
 
Back
Top