crossmotor- auto rijbewijs ingevorderd?

firefox-prorace

Well-Known Member
goedenmiddag,

ik ben net mijn autorijbewijs kwijtgeraakt omdat ik met 120 op autoteller gepakt ben. (waar je 60 mag)

maar ik reed niet op de openbare weg, maar op een stuk gras naast de weg, de politie reed in een auto dus zo goed als naast mij, nu is dat stuk grond van de gemeente meen ik,
maar ze hebben het recht toch niet om dan mijn autorijbewijs in te vorderen?

ik ben niet in het bezit van een motorrijbewijs en de motor was uiteraad niet verzekerd.

iemand een idee of dit rechtvaardig was, aangezien ik dus niet op de openbare weg te hard reed.

groeten

Advertisement - register to remove this

tijdens je theorie heb je als het goed is geleerd, dat de berm onderdeel is van de openbare weg. Meestal is terrein van de gemeente ook openbaar, aangezien dit van de staat is. De politie mag dus inderdaad je rijbewijs invorderen.

Ze kunnen alleen niks als je op eigen terrein rijd. Ik lees dat dit niet is en dus hebben hun het recht om je rijbewijs af te nemen.

Crossen moet je doen op eigen terrein(kan ook van iemand anders zijn) of met een Enduromotor. Dan moet je dus een kenteken hebben, een verzekering, en je aan de regels houden.

Als ik het goed lees bedoelt hij dat hij met een motor over het gras reed ( te hard ) en aangezien hij geen motorrijbewijs heeft hebben z'n autorijbewijs ingenomen en hij wil weten of dit mag.

Maar volgens mij mag dit toch gewoon? aangezien je gewoon niet meer rijbevoegd bent?

Als je met een scooter een stuk te hard gaat mag je toch ook niet meer autorijden? ( teminste als je de rijbevoegdheid kwijtraakt? )

voor zo ver ik weet mogen ze niet je auto rijbwijs af pakken als je geen motor rijbewijs hebt.

ze mogen je aleen de volgende boetes geven:

niet goed gekeurd motorvoertuig ( als er geen kenteken op zit )
geen verzekering
het rijden op een motorfiets zonder geldig rijbewijs
en dan de boete voor de snelheid

Mja hij heeft een overschrijding van 60 km/h. Rijbewijs word dan altijd ingenomen, lijkt me sterk dat ie zijn autorijbewijs mag houden dan, lijkt me juist een extra reden om zijn autorijbewijs in te vorderen.

voor zo ver ik weet mogen ze niet je auto rijbwijs af pakken als je geen motor rijbewijs hebt.

geen verzekering

volgens mij mag je maar max 3 boetes krijgen opgelegd

geen verzekering

Toch wel, een rijbewijs is namelijk een vergunning om motorvoertuigen te mogen besturen op de openbare weg. Wanneer je je motorrijbewijs, aanhanger, vrachtwagen of wat dan ook haalt bovenop je eerste rijbewijs (in veel gevallen auto) dan geldt dit als een aanvulling op je rijvergunning.

Wanneer een rijbewijs in beslag wordt genomen geldt dit voor alle rijbevoegdheden waar je je rijbewijs voor gehaald hebt. M.a.w.: Je mag dan geen enkel motorvoertuig meer besturen, ook geen brommer (daarvoor geld immers rijbewijs cat. F).

Dus als jij met een motorvoertuig op de openbare weg rijdt (berm geldt zoals al vermeld ook tot openbare weg) dan mogen ze gewoon je rijvergunning (rijbewijs) invorderen.

Back