Contactslot defect?

Fabian-073

New Member
Hallo mensen,

Paar weken geleden probeer ik mn vivacity te starten, maar kwam ik achter een probleem: mijn contactslot werkt niet. Dus er komt geen stroom nergens naartoe als ik mijn sleutel in t contactslot omdraai (geen knipperlichten remlichten toeter elektrische start etc) er gebeurt dus helemaal niks…

Dus, ik heb de zekering naast de accu doorgemeten en die is nog goed. Nieuw contactslot gekocht en werkt ook niet. (Hierbij moet ik ff vermelden, het is een 100cc vivacity en het nieuwe contactslot is voor 50cc, er stond nergens vermeld dat t contactslot ook bij 100cc werkt maar de stekker en alles is hetzelfde en past precies!)

Ook heb ik de accu volledig opgeladen.

En nu houdt mijn kennis op. Ik heb de ballen verstand van elektronica. Wat kan ik allemaal nog meer doormeten of vervangen? Alvast bedankt voor antwoord

Mvg Fabian
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Wat gebeurt er als je hem kickt? Wat heb je gemeten op de accu?
Ik heb helaas geen kickstart meer, want het kickstartrondsel is versleten en onderdelen voor de 100cc zijn extreem schaars dus ik heb er nog geen kunnen vinden

Ik weet overigens nog niet hoe je de accu meet, begrijp ik het goed als je hiervoor moet kicken?

Ik heb de accu wel volledig opgeladen, ik heb op mijn accu 3 bolletjes zitten waarmee ik zie of ie vol is en ze branden allemaal dus dat kan het ook niet zijn denk ik.
 
Als je een zekering door kan meten, kan je de accu toch ook doormeten? Zo'n indicator zegt echt helemaal niets, en de lader ook niet.

Kan hem leuk tot 13V oid laden, zodra je hem er af haalt valt het gewoon helemaal terug.
 
Als je een zekering door kan meten, kan je de accu toch ook doormeten? Zo'n indicator zegt echt helemaal niets, en de lader ook niet.

Kan hem leuk tot 13V oid laden, zodra je hem er af haalt valt het gewoon helemaal terug.
Dit is de eerste dag dat ik multimeter heb en ooit heb gebruikt haha, zoals ik al zei heb echt 0 kennis. Heb online op moeten zoeken hoe ik die zekering moest doormeten

Zie mijn foto, dat is van de accu, na het opladen op 3 bolletjes fel branden en nu een week later nogsteeds. Als ie leeg is dan brandt ie nauwelijks op 1 bolletje.
 

Attachments

  • 841D7212-B4D7-475B-BED4-03C27CB72759.jpeg
    841D7212-B4D7-475B-BED4-03C27CB72759.jpeg
    161.5 KB · Views: 24
Meestal meet zo'n indicator maar 1 cel. Gewoon even de multimeter op volt gelijkstroom, 20, en dan gewoon op de plus en min.

En dan nog zegt voltage eigenlijk niet alles, maar goed.
 
Meet eens bij je contactslot , op de rode draad , daar moet ook die 12/13v opkomen . Komt daar geen 12/13v zit er een onderbreking , tussen het contactslot en de accu . Het is aannemelijk om dan het eerste aan de zekering te denken , meet aan beide kanten van de zekering ,
ook hier 12/13 v ? Als dit allemaal goed is , zet dan het contact op aan , er moet nu 12/13v op de zwarte draad komen te staan .
Post automatically merged:

hier een schema van een viva city , is het niet dezelfde zullen de kleuren overeen komen
 

Attachments

Meet eens bij je contactslot , op de rode draad , daar moet ook die 12/13v opkomen . Komt daar geen 12/13v zit er een onderbreking , tussen het contactslot en de accu . Het is aannemelijk om dan het eerste aan de zekering te denken , meet aan beide kanten van de zekering ,
ook hier 12/13 v ? Als dit allemaal goed is , zet dan het contact op aan , er moet nu 12/13v op de zwarte draad komen te staan .
Post automatically merged:

hier een schema van een viva city , is het niet dezelfde zullen de kleuren overeen komen
Dankjewel! Ik ga vanavond als ik terug ben gelijk kijken. Moet ik hiervoor iets open maken bij mijn contactslot? Of het stukje rode wikkel om de draad wegsnijden om m er zo op te kunnen zetten?
 
Nee hoor , als je b.v. een paperclip rechtbuigt , kan je deze in de connector prikken , op de plaats van de rode draad , daarna de zwarte op dezelfde wijze . Dan kan je de meet pen tegen de paperclip houden , en de andere meet pen op massa houden .
Post automatically merged:

Of als je genoeg ruimte hebt op deze manier , ( plaatje van @Sparky geleend) en dan de zwarte op massa

1717354424934.png
 
Nee hoor , als je b.v. een paperclip rechtbuigt , kan je deze in de connector prikken , op de plaats van de rode draad , daarna de zwarte op dezelfde wijze . Dan kan je de meet pen tegen de paperclip houden , en de andere meet pen op massa houden .
Post automatically merged:

Of als je genoeg ruimte hebt op deze manier , ( plaatje van @Sparky geleend) en dan de zwarte op massa

View attachment 76078
Top! Hier kan ik mee verder! Is ondertussen al wat later dus ik ga morgenochtend ff kijken of t lukt dan laat ik nog wel iets weten
 
Ik heb gecheckt, mijn multimeter geeft 13V aan en ik heb een 12V accu. Dit kan het probleem dus niet zijn lijkt mij
lees de onderste regel van mijn onderschrift eens?
vers van de lader kan een accu wel bijna 14 volt afgeven. je kunt pas iets zeggen over de werkelijke staat als je hem 6 tot 12 uur laat rusten. zakt ie dan tot onder de 12 V, weet je dat ie overleden is.
blijft hij boven de 12,5 V en belast je hem daarna met een lamp of iets anders (liever een pomp of compressortje) en zakt ie niet meteen onder de 11 en belangrijker: komt hij weer terug boven de 12 als je je belasting uitschakelt/loskoppelt, dan is ie nog redelijk tot goed.
je kunt ook gewoon je accu inbouwen en meten wat de spanning doet tijdens een poging om te starten of te toeteren: als de claxon de spanning al richting de 10V trekt of daaronder, weet je hoe laat het is.
 
Last edited:
Nee hoor , als je b.v. een paperclip rechtbuigt , kan je deze in de connector prikken , op de plaats van de rode draad , daarna de zwarte op dezelfde wijze . Dan kan je de meet pen tegen de paperclip houden , en de andere meet pen op massa houden .
Post automatically merged:

Of als je genoeg ruimte hebt op deze manier , ( plaatje van @Sparky geleend) en dan de zwarte op massa

View attachment 76078
lees de onderste regel van mijn onderschrift eens?
vers van de lader kan een accu wel bijna 14 volt afgeven. je kunt pas iets zeggen over de werkelijke staat als je hem 6 tot 12 uur laat rusten. zakt ie dan tot onder de 12 V, weet je dat ie overleden is.
blijft hij boven de 12,5 V en belast je hem daarna met een lamp of iets anders (liever een pomp of compressortje) en zakt ie niet meteen onder de 11 en belangrijker: komt hij weer terug boven de 12 als je je belasting uitschakelt/loskoppelt, dan is ie nog redelijk tot goed.
je kunt ook gewoon je accu inbouwen en meten wat de spanning doet tijdens een poging om te starten of te toeteren: als de claxon de spanning al richting de 10V trekt of daaronder, weet je hoe laat het is.
Ten eerste terugkomend op het meten van mn contactslot… ik denk dat ik t niet goed doe. Zie toegevoegde foto’s, is dit hoe je bedoelde dat ik t zo moest meten? Sorry voor mijn vele vragen dit is compleet nieuw terrein voor mij… De massa is toch het frame? Ik heb de rode meetpen op de paperclip gezet en de zwarte meetpen tegen het frame aangehouden, maar geeft 0V aan.

En dan over de accu @C-Row , ik heb m een week geleden opgeladen en daarna niet meer belast omdat ik dus niet kan claxonneren of iets dergelijks. Om precies te zijn zei mijn multimeter 13,45V. Ik kan wel proberen om m ergens anders op aan te sluiten om m dan te testen, zoals een lamp wat jij al zei, maar het lijkt me zo onwaarschijnlijk omdat ik vroeger ook bij een klein beetje accuspanning nog iets van een toeter hoorde als ik claxonneerde. Nu weet ik er dus niet veel van maar ik ga wel iets testen.

Bedankt dat jullie zo betrokken zijn :)
 

Attachments

  • IMG_6058.jpeg
    IMG_6058.jpeg
    214 KB · Views: 15
  • IMG_6059.jpeg
    IMG_6059.jpeg
    257.6 KB · Views: 13
  • IMG_6060.jpeg
    IMG_6060.jpeg
    144.7 KB · Views: 15
Om het te meten , zou je de connector ( waar de draden van de kabelboom aanzitten) moeten aansluiten op het slot , en inderdaad op een kaal stuk frame , of op het motorblok , of op de min van de accu meten . Alleen zo kun je meten of het slot goed is , en de juiste contacten door schakelt .
heb je wel spanning op de rode draad op deze connector
 
Back
Top