This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

contactpunten tomos

Janssuh

Janssuh.nl
Hallo,
Ik ben momenteel bezig met het uit elkaar halen en renoveren van mijn Tomos, erg veel verstand heb ik er niet van maar ik ben samen met mijn vader eraan bezig.

Ik had de volgende vraag:
Weet iemand hoe de contactpunten van een tomos zitten?
Eventueel met een tekening erbij zodat we het goed kunnen zien?

En weet iemand een site waar je dat soort informatie van een Tomos S25/2 kunt vinden zodat ik niet elke keer van die korte vragen hier moet stellen, ik denk dat dat iets makkelijker is !

hmm, oke ik zal het straks wel eens aan mn vader vragen dan wat hij exact bedoeld, ik heb op easyparts de tekeningen gevonden van de Tomos S25/2 Snorfiets 1994 ikzelf heb er een uit 1995 maar daar zit vrijwel geen verschil in neem ik aan?

Wel heb ik nergens het woord contactpunten gevonden in de tekeningen, waar zitten die precies en staat het dan onder een andere naam vermeld?

Mvg. Luc

Ik heb nog even met mn vader het erover gehad, en hij bedoelde hoe je ze het best kunt afstellen..
oftewel hoe dat moet en hoe je dat het beste kunt doen/aanpakken en wat de maten tussen de contactpunten moeten zijn enzo

(ikzelf heb er maar barweinig verstand van momenteel, weet niet iemand een site waar alle onderdelen bijv. goed uitgelegt staan? ).

contactpuntje stel je af met een voelermaatje, het contactpuntje zit op je ontsteking je kunt je vliegwiel er gewoon op laten zitten (moet zelfs bij het afstellen)
je stelt het contactpuntje af d.m.v een boutje was je los draaid dan kun je hem verstellen en dan draai je hem weer vast.

je gaat je vliegwiel rond draaien, op een gegeven moment gaat je punt open, als je puntje helenmaal open is moet je afstand tussen de punten 0.40mm zijn(dat meet je gewoon door er een voelermaatje tussen te doen). als die daarom staat is die goed afgesteld.

mischien is deze site leuk om door te lezen, het gaat wel om een puch dus de waardes kunnen anders zijn maar de werking is hetzelfde:

http://www.puchmaxi.nl/ontsteking_afstellen.php

Last edited: