contact slot

hansola

New Member
Goede dag ik heb een vraag over het contactslot van een Baotian 4 tak scooter
Het contact slot heeft 4 draden Zwart, Rood, Groen en wit/zwart
Ik heb het probleem dat de start motor niet aan wil en ook verlichting niet als ik het contact slot aan zet
Alleen werkt de rem licht als ik de rem hendel bedien maar als ik de schakelaar starten bedien gebeurd er niets
Het is nu aan gesloten Als het contact aan staat verbind rood en zwart en als deze uit staat Groen en wit zwart
is dit goed ?
Dus alleen de rem licht doet het met contact slot aan
Op het schema staat Aan Zwart en Rood door verbonden meer niet klop dit ?

alvast bedankt
 

Attachments

  • contact.JPG
    contact.JPG
    11.8 KB · Views: 28
Advertisement - register to remove this

Wat je schrijft klopt.
Controleer eens alle zekeringen.
Als je complete schema hebt, kijken we even mee, als je het hier plaatst.
 
Oke dus dat zit goed
Ik heb schema bij gevoegd
Het probleem is dat wanneer ik het contact slot in zet en mijn rem hendel in drukt dan brand mijn achter licht dan is goed dan krijg ik 12Volt op draad G/Y ( draad groen/geel ) Maar als ik dan mijn start knop bedien gebeurd er niets ik zie wel mijn voltage 1 volt zakken ( de accu is goed ik heb er voor nood een 12Volt auto accu op gezet) en ik zie ook dat mijn - weg valt Om de start motor te activeren wordt de nul geschakeld via draad geel/rood Maar waar haald deze zijn nul vandaan ? Zo als ik zie via Dimeer switch ( starter switch Swits off ) en nog een vraag naast deze schakelaar op het schema staat een Reistance (weerstand) en hoe moet de Switch off staan ( A schakelaar zijstandard) Als de standard dicht is moet G met WG of B/W geschakeld staan
 

Attachments

  • schema.jpg
    schema.jpg
    187.4 KB · Views: 27
De startmotor word geschakeld via het startrelais met kabel R/W rood/wit dat is de +.
De min van de accu gaat naar de andere kant van de startmotor, waarschijnlijk via de massa van het frame.
Dus zeker moet je de massa's controleren op roest en of oxidatie.
En meet eens op het startrelais wat ik aangegeven heb met de pijltjes, als je start daar meten of er 12v op komt.
Als dat is, dan ook meten of het contact van het relais de + ook doorschakelt.
Als je start de min van de meter op de massa van frame en de + van de meter eerst op de contacten van het relais.(als je start moet je ook een klik horen en op beide kanten dan 12v meten)
En wanneer hij niet start met de linker remhendel, probeer de rechter hendel.
Naamloos.jpg

De Switch off zit volgens mij ergens op jou stuur, een "kill switch", die moet ook goed staan, anders start hij ook niet.
Naamloos 1.jpg
 
Last edited:
Ik heb nog even een vraag waar kan ik op het schema de zijstandard schakelaar vinden
Ik zie hem niet op het schema.
In de handleiding die ik heb, hebben ze het ook niet erover dat daar een schakelaar zit.
Of als jij hem niet op het stuur hebt zitten, zit die Switch off misschien op je zijstandaard.
Of heb je ze beide?
 
Hoi ik heb gisteren nog een keer gemeten en getest en inderdaad er zit een Schakelaar op de stuur bediening en op de zij standard
En deze werken als ik de schakelaar van de standard bedien dan stopt de start motor en de schakelaar op de handvat dan stopt de start motor ook
Dus deze zijn goed
Het rare is als ik het contact slot op aan zet en de remhendel bedien dan gaat mijn achter stop licht branden maar als ik de start knop bedien gebeurd er niets als ik dan een schakelaar op de anderen hand vat bedien dan start de startmotor wel als ik de start knop bedien
Maar ik heb nog geen vonk bij de bougie Ik heb de bougie dop er als gehaald en de koperen draad tegen de nul maar geen vonk
Het kan zijn dat mijn CDI defect is ? Het is een 6 draad CDI op 1 stekker Kan ik deze ook door meten?
 
Als het goed is doet de Switch off "kill switch" op het stuur er voor zorgen dat er geen vonk komt of wel een vonk.
Dus die schakelaar eens goed doormeten.
 
Hansola,

het schema wat je hebt toegevoegd bevat ook een alarm met een startblokkering.
Heb jij een alarm op je scooter en zo ja, kan dit ook nog de oorzaak zijn?
Dit alarm legt ook de zwart/witte draad van de cdi aan massa als het alarm niet is vrijgegeven of er iets mee scheelt.

(Eigenlijk leg je hiermee de pickupspoel aan massa zodat de cdi geen signaal krijgt, dit gebeurt via een stel diodes in de cdi.)
 
Ik heb van het weekeinde gemeten en de bedrading na gekeken en de start motor krijgt via de achter rem +12Volt en via de start knop wordt de - geschakeld volgens het schema wordt de - geschakeld door de weerstand weet iemand wat deze doet
 

Attachments

  • weerstand.JPG
    weerstand.JPG
    10.4 KB · Views: 17
Ik heb eens even in het schema zitten puzzelen maar volgens mij zit hier een foutje in.
Ik denk dat jij ook verkeerd gekeken heb zoals ik ook in eerste instantie.

p=pink pu=purple.

De weerstand die aangesloten is met de pink draad is de lichtweerstand, deze voorkomt dat de spanning van de lichtspoel zou stijgen op het moment dat de verlichting wordt uitgeschakeld.
Deze heeft niks te maken met het startrelais.

Je kunt ervan uit gaan dat de startknop volledig tegen massa schakelt zonder weerstand.

Ik kom trouwens vaker foutjes tegen in schema's vooral als deze niet direct van de fabrikant komen maar bewerkt zijn en voorzien van kleuren.

Het vreemde is overigens dat de Switch Off schakelaar 2x wordt getekend 1x in de handvat en 1x los.
 
Ik wil nog even bedanken voor de support
De scooter loop nu eindelijk na wat aanpassingen elektrisch die de vorige eigenaar had gedaan
En de CDI en bobine was defect Nu nog kijken of dat de verlichting het ook doet
 
Ik heb de storing gevonden De gehele draad boom ontmanteld en bij de voorvork kwam ik dit tegen
De aarde draad weggebrand Zie foto
 

Attachments

  • WhatsApp Image 2020-06-26 at 10.43.06.jpeg
    WhatsApp Image 2020-06-26 at 10.43.06.jpeg
    138.2 KB · Views: 8
Back
Top