contact aan = problemen

goedemorgen allemaal, ik heb een nieuw achterlicht gemonteerd in mijn piaggio zip uit 2014. Alles werkt, alleen als ik mijn contact aan zet dan gebeuren er rare dingen. De ene keer gaat mijn koplamp niet aan (alleen als ik groot licht aan zet gaat hij wel aan) de andere keer doet mijn linkerknipperlicht het niet en de rechterknipperlicht wel. als ik mijn contact uit zet en daarna weer aan dan is het andersom, rechterknipperlicht doet het dan weer wel maar mijn linkerknipperlicht niet (dan doet mijn koplamp het wel weer) Ik snap er helemaal niks van. Weet iemand wat het probleem kan zijn?
 
Advertisement - register to remove this

contact aan = problemen​

Ik zou zeggen laat het contact dan uit, maar dit is geen optie denk ik. ;)

Misschien kun je even vermelden welk achterlicht dit is , hoeveel draden eraan zitten, welke kleur de draden hebben en eventueel de bijgeleverde instructiemanual of link waar deze te vinden is.

Verder hoe jij dan de zaak aan elkaar geknutseld hebt.
 
Je moet zorgen dat led op gelijkspanning staat anders gaat het kapot.
Jou achterlicht staat op wisselspanning, dat kan je merken omdat als jij contact aan doet niks gaat branden en pas wanneer je de rem in drukt en start brand die wel.

Je kan je achterlicht en andere lampen eenvoudig van wisselspanning naar gelijkspanning krijgen.
Dit door je door de blauw/zwarte draad uit de spannings relaar te halen en bij de witte kabel aan vast maken die achter je contact zitten.
 
Op mijn schema is blauw/zwart de knipperspanning voor de knipperlichten en zit tussen de spanningsregelaar en de knipperlichtschakelaar bij het linker handvat.

Maar het gaat hier niet alleen of deze led-unit nu wel of niet op gelijkspanning werkt, als ik de initiele post lees, is hier meer aan de hand, lijkt op een probleem met de massa of deze unit is compleet verkeerd aangesloten.

Maar goed, zolang we niet weten welke unit dit is noch gegevens hebben van deze unit noch gegevens hebben hoe het nu aangesloten zit, is het lastig helpen.

Bovendien als je het hele zaakje wil gaan ombouwen naar gelijkspanning, wat wel nodig is als je led-verlichting gaat aansluiten, is het ook aanbevolen de 12V 35W/35W gloeilamp in je koplamp te vervangen door een LED-lamp met minder vermogen van bijvoorbeeld 12V 8W/8W of een 12V 12W/12W.

Zip 50 4T Fly 50 4T LX4 50 & Liberty 50 4T models.jpg
 
Last edited:
goedemorgen allemaal, ik heb een nieuw achterlicht gemonteerd in mijn piaggio zip uit 2014. Alles werkt, alleen als ik mijn contact aan zet dan gebeuren er rare dingen. De ene keer gaat mijn koplamp niet aan (alleen als ik groot licht aan zet gaat hij wel aan) de andere keer doet mijn linkerknipperlicht het niet en de rechterknipperlicht wel. als ik mijn contact uit zet en daarna weer aan dan is het andersom, rechterknipperlicht doet het dan weer wel maar mijn linkerknipperlicht niet (dan doet mijn koplamp het wel weer) Ik snap er helemaal niks van. Weet iemand wat het probleem kan zijn?
Heb je een led of orgineel achter licht er in gezet
Led geeft storing deze trekt de massa weg
Als je koplamp geen led is
 
Back
Top