Compressor druk

D

Deleted member 68514

Guest
Ik heb een luchtsleutel maar de compressor is te licht. Hoeveel PSI moet een compressor leveren
 
Advertisement - register to remove this

Nou het is nogal een zware luchtsleutel. En ik ben niet de eigenaar. Maar de eigenaar zei dat zijn zoon ook een compressor heeft maar dat die te licht is. Dus vandaar dat ik geen boekje heb of zo. Ik denk dat ik beter gewoon naar een doe het zelf garage kan gaan. Daar kan je je auto zelf onderhouden door een brug te huren en gereedschappen. Ik heb maar 2x 10 seconden de luchtsleutel nodig. De rest kan ik zelf doen. Eventueel ergens in een hoekje. Ff de carterkap eraf en zo. Dan ben ik voor een briefje van 5 klaar. Ik had ze gebeld en uitgelegd en of t mogelijk is. Ik kreeg een positief antwoord. Toen ik vroeg wat het gaat kosten zei hij van kom maar gewoon langs. Dus geef ik in ieder geval 5euro. Zo kan ik dan ook vaker langs komen. Thuis maak ik er eigen scooter verhoging. Zodat alles net wat makkelijker wordt. Een timmerman gaat dat maken. Ik ga er binnenkort langs. Ik woon in een flat. En me scooter past in de schuur maar dan gaat de deur niet meer dicht. Dus lig ik op de stoep als ik onderin de scooter moet zijn.
 
Heb je 3 fase thuis [EDIT: een flat word dan wel erg lastig].. Beter dan een 400volt compressor kopen (5pk).(kost je dan wel 800 euro, maar dan heb je wel een goede). Op 230volt 1 fase is niet echt iets boeiends te krijgen.. Maximale wat je kan doen is bijvoorbeeld een airpress 425 met een 100 liter ketel op 1 fase 230volt.. Dat is echt wel het minimale wat je wilt hebben..
Als ik gewoon rustig doe kan ik prima een luchtsleutel gebruiken. Eentje met een 50 liter vat of kleiner is zo leeg.. Leuk om de banden op te pompen en om een tacker te gebruiken. Voor groot gebruikers een no-go.
 
Steek even een bezemsteel rechts boven aan de starterkrans bij losdraaien en rechts onder bij vastdraaien krukasmoer,. Even de tandjes in de steel drukken en linksom draaien maar.
Koppelings'bel' even kabeltje tussen standaard en 1 van de 6 gaten, no problem.
Groet,
 
PSI weet ik niet, maar dan moet je meer richting de 7 bar.. En je hebt natuurlijk wel wat reserve nodig in het buffervat.

Anders kan je wellicht 2 kleinere in serie zetten.. Om ongeveer op hetzelfde uit te komen.. Alleen heb je dan wel meer lawaai aangezien dan 2 pompen hebt lopen i.p.v 1.
 
Klopt,

zo'n luchthamer heeft niet alleen druk nodig maar ook het nodig debiet.

@Sparky Wat betekend "debiet"? Bitjes?

@Bram, zie foto.

Ikzelf heb een 50 liter compressor die max 8bar aan druk opbouwd. Voor huis en tuin is die goed genoeg.

Krukasmoer los draaien is echt een peulenschil. Dat ik nooit eerder een Luchthamer heb aangeschaft!

Nee ik heb geen last van een bepaalde fetisj maar het geluid alleen al van de luchthamer klinkt alsof je een band wisselt van Max Verstappen in de pitstraat. Haha

Nadeel van een kleine compressor is dat zelfs na het op pompen van de banden al aanslaat/opbouwd.

Hoe groter de tank hoe langer het duurt dat deze bijgevuld word. Maar aangezien je maar een kleine berging hebt zou ik gaan voor: zie foto
 

Attachments

  • Screenshot_20190910-101222_Google.jpg
    Screenshot_20190910-101222_Google.jpg
    129.3 KB · Views: 5
  • 15681038530374422310082902259496.jpg
    15681038530374422310082902259496.jpg
    311.2 KB · Views: 5
  • 15681039422847747922509563730978.jpg
    15681039422847747922509563730978.jpg
    294.5 KB · Views: 5
Hoe groter de tank hoe langer het duurt dat deze bijgevuld word.

Dat is niet helemaal correct. Aangezien grotere machines ook hogere capaciteit pompen gebruiken met een veel hogere opbrengst.. Dus dan is het evenredig even snel of zelf soms iets sneller. Alleen een groter pomp heeft wel meer stroom nodig.

Alleen dat leuke spul kan je alleen gebruiken op 3fase 400volt. Ik heb er zelf eentje met een 100 liter ketel.. Met de luchtsleutel kan je wel aan paar poefjes geven, maar dan is hij ook zo leeg..

Het probleem met die dingen is dat de luchtdruk dan niet onder de 6,5 bar mag zakken, aangezien je dan ook het vermogen van de luchtsleutel kwijt bent. Dus dat betekend dat je met een 50 liter vat sneller aan het dalen bent... Hou die luchtsleutel maar eens vol open.. Zal je zien dat die na 2 minuten al weer aanslaat.. Bij een groter buffer duurt dit uiteraard wat langer. Dus een 300 liter vat is wel wenselijk op de werkplaats.
 
Debiet is het aantal liter lucht die deze comressor kan leveren per tijdseenheid, bijvoorbeeld 1 seconde of 1 minuut.
Eurokit gebruikt het woord opbrengst hiervoor, wat misschien gangbaarder Nederlands is.
 
Debiet is het aantal liter lucht die deze comressor kan leveren per tijdseenheid, bijvoorbeeld 1 seconde of 1 minuut.
Eurokit gebruikt het woord opbrengst hiervoor, wat misschien gangbaarder Nederlands is.
Opbrengst!dat is voor mijn duidelijker.
Ja snap hem nu.

Maar voor thuis gebruik is 8 bar meer dan genoeg. Maar inderdaad na ongeveer 10 sec. slaat mijn compressor aan als ik blijf "blazen" en blijft die zich vullen. Is ook maar 50 liter.

Wat ik wel heb geleerd is dat 1 bar gelijk staat aan 10mtr onder het water. (De druk) niet dat dit voor dit topic van belang is.
 
Hoe groter de tank hoe langer het duurt dat deze bijgevuld word.

Dat is niet helemaal correct. Aangezien grotere machines ook hogere capaciteit pompen gebruiken met een veel hogere opbrengst.. Dus dan is het evenredig even snel of zelf soms iets sneller. Alleen een groter pomp heeft wel meer stroom nodig.

Alleen dat leuke spul kan je alleen gebruiken op 3fase 400volt. Ik heb er zelf eentje met een 100 liter ketel.. Met de luchtsleutel kan je wel aan paar poefjes geven, maar dan is hij ook zo leeg..

Het probleem met die dingen is dat de luchtdruk dan niet onder de 6,5 bar mag zakken, aangezien je dan ook het vermogen van de luchtsleutel kwijt bent. Dus dat betekend dat je met een 50 liter vat sneller aan het dalen bent... Hou die luchtsleutel maar eens vol open.. Zal je zien dat die na 2 minuten al weer aanslaat.. Bij een groter buffer duurt dit uiteraard wat langer. Dus een 300 liter vat is wel wenselijk op de werkplaats.

Zo had ik het nog niet bekeken. Eingelijk ook wel logisch over die pomp. Had ik niet bij stil gedaan. Weer wat geleerd!
 
Oké na mijn puinhoop op t forum begin ik hopelijk met een nieuwe kans.
Om terug te komen op de luchtsleutel. Dat verhaal liep dood. Weggebracht, ik d8 dat de varioring eruit was, achteraf gezien zijn mijn banden gewoon keihard opgepompt!

Heb varioblokkeersleutel gekocht, natuurlijk de verkeerde meegekregen. Morgen ruilen.

Dan volg ik t advies wat ik als 1e kreeg op;
Namelijk meerdere personen hebben mij eraan herinnerd,
Ik verwijder zelf de ring. En ik ga de spaghetti waterdicht als 1 bundel netjes met tyrips vastleggen. Onder het motto:
iets wat niet kapot is ga je niet maken.

Excuses voor de puinhoop!
Alles staat in mijn review.
Jullie zijn top mensen, wordt gewaardeerd.
 
Back
Top