Originally posted by Joël
Lagere compressie geeft minder power onderin, maar meer power na het topvermogen, dus wat dat betreft een bredere band.
- Compressie is negatieve arbeid, oftewel verlies. Dus lage compressie bij laag toerental (waar je relatief weinig vermogen hebt met een crosser) zorgt voor minder verlies, dus mogelijk (afhankelijk van hoeveel minder vermogen je krijgt door lagere compressie) meer vermogen en sowieso een veel soepeler draaiende motor @ low rpm.
Crossers hebben een enorm hoog koppel wat dus gelijk staat aan een zeer goede cilindervulling, waardoor de compressieverhouding omlaag moet.
- Crossers hebben vooral een BREED koppel! (vergeleken met een wegracer). Als je breed koppel wilt hebben, moet je de conussen in de uitlaat minder steil maken, wat resulteert in minder sterke drukgolven, wat resulteert in lager maximum koppel. Wegracer is zo hoog mogelijk topvermogen, en dus zo hoog mogelijk koppel bij zo hoog mogelijk toerental. Dit gaat ten koste van de powerband, dus ten koste van een breed koppel.
Zou je een crosser een verhouding van 15:1 geven, dan loopt ie geheid helemaal kapot, omdat de compressie-einddruk dan veel en veel te hoog wordt.
- Dat is dus afhankelijk van de uitlaat. Er zijn aftermarket uitlaten verkrijgbaar waardoor het topvermogen omhoog gaat, maar de breedte van de powerband (koppel dus) smaller wordt. Meer maximale druk dus, maar in een kleiner gebied.
Simpel gezegd kun je dus stellen dat hoe hoger je de compressie kan maken, hoe slechter je het voor elkaar hebt!
- Of juist niet. Hangt af wat je wilt: hoog topvermogen OF brede powerband
En wat betreft die effectieve compressie (vanaf uitlaatpoort): dit vind ik een slechte vergelijkingswaarde aangezien je dan stelt dat je met een hogere uitlaatpoort de compressie lager maakt, terwijl in de praktijk de compressie-einddruk (want daar gaat het om) misschien juist hoger wordt.
- Correct