This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Compressiewaarde

Originally posted by Folkert@MinaRally
De hoogte van de compressie staat in direct verband met de breedte van de powerband?

Ja. 'Driveability' noemen ze dat. Leer je van alles over 2e klas HTS-A. Hoe de theorie precies zat zou ik even op moeten zoeken, maar dat is de reden. Wat hierboven gezegd was met betere vulling door betere uitlaat gaat niet voor crossers op. Misschien wel voor wegracers, want die werken met hogere piekdrukken in de uitlaat, en daarom dus een smallere powerband. Crossers dus bredere powerband, dus lagere piekdrukken, dus compressie verlagen voor uitlaat niet nodig...
 
DIt klopt niet helemaal wat je nu zegt zou ik denken, want een crossuitlaat geeft een veel betere terugwaartse drukpuls dan een superhoogtoerige racepijp lijkt mij:

Dat er sprake is van een goede vulling door zowel inlaatraject als uitlaat mag wel duidelijk zijn gezien het brute vermogen dat er bij een crosser uitkomt, zelfs met een superkleine carterinhoud (hoge druk houd jet zaakje direct op het gas en de powerband breed, ook buiten het werkgebeid van de uitlaat).

EN sinds wanneer zorgt een lage compressie voor meer power onderin???
 
Ik denk dat mario's verhaal best klopt qua theorie. Alleen heeft een moderne crosser zowizo al een powervalve om onderin wat meer vermogen te hebben.
 
Lagere compressie geeft minder power onderin, maar meer power na het topvermogen, dus wat dat betreft een bredere band.

Crossers hebben een enorm hoog koppel wat dus gelijk staat aan een zeer goede cilindervulling, waardoor de compressieverhouding omlaag moet. Zou je een crosser een verhouding van 15:1 geven, dan loopt ie geheid helemaal kapot, omdat de compressie-einddruk dan veel en veel te hoog wordt.

Simpel gezegd kun je dus stellen dat hoe hoger je de compressie kan maken, hoe slechter je het voor elkaar hebt!

En wat betreft die effectieve compressie (vanaf uitlaatpoort): dit vind ik een slechte vergelijkingswaarde aangezien je dan stelt dat je met een hogere uitlaatpoort de compressie lager maakt, terwijl in de praktijk de compressie-einddruk (want daar gaat het om) misschien juist hoger wordt.
 
Inderdaad. Precies wat ik ervan weet/denk dus.

Maar nu wil ik wel wat meer van Mario horen hierover...