This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Compressiewaarde

Daa Jody

Member
Ik vroeg me af hoe groot mijn compressie zou moeten zijn, als ik gewoon euro 95 wil tanken en verder geen race-scooter wil, graag wel in bar N/m2

en hoe zou ik dit het beste kunnen meten, ik heb een compressie meter
 
Maximale compressie rond de 1:15, is verder afhankelijk van gebruikte uitlaat. Met een goede uitlaat moet je omlaag in compressie. Meten: bougie eruit, compressie-meet-ding erin, vol gas geven en paar keer kicken. Dan kan je compressie aflezen.

Ciao
 
[OFFTOPIC]wanneer zou je 98 moeten tanken dan? is dit dan beter als je een opgefokte scooter hebt?[/OFFTOPIC]
 
als je een goede uitlaat hebt krijg je een wave terug uit je uitlaat waardoor je compressie erg omhoog gaat.

met euro 98 kan je een hogere compressie aan dan met 95 zonder dat ie gaat detoneren.
 
En in 98 is het octaan gehalte hoger! dan van 95 met als gevolg dat hij minder snel zal gaan detoneren (mede dmv compressie verschil etc.)
 
Originally posted by JohanV
als je een goede uitlaat hebt krijg je een wave terug uit je uitlaat waardoor je compressie erg omhoog gaat.

met euro 98 kan je een hogere compressie aan dan met 95 zonder dat ie gaat detoneren.

Idd , 98 levert opzich echt niet meer vermogen op ofzo (zoals veel mensen denken)
 
Originally posted by me_the_one
En in 98 is het octaan gehalte hoger! dan van 95 met als gevolg dat hij minder snel zal gaan detoneren (mede dmv compressie verschil etc.)


octaan GETAL
 
Doordat 98 later ontbrand kan je met een kleinere squish gaan rijden waardoor je een hogere compressie krijgt toch?
 
Beetje verwarrend dit.

Je moet drie zaken onderscheiden:

- Compressieverhouding
- Compressiedruk
- Compressie-einddruk

De eerste is een volumeverhouding, te berekenen of te meten met een buret. Deze verhogen of verlagen heeft direct invloed op de andere twee.

De tweede is te meten met een compressiemeter, zoals Mario aangeeft in het bougiegat. Worden bij auto's altijd gebruikt voor de bekende "compressiekaartjes".

De derde is de werkelijke topdruk die in de cilinder aanwezig is bij vollast.

De compressie-einddruk wordt met een betere uitlaat hoger, en als deze de detonatiegrens overschrijdt (wat je dus niet wil) zul je de compressieverhouding moeten verlagen om de einddruk lager te krijgen.
Of juist verhogen met een slechtere uitlaat, je wil natuurlijk zo dicht mogelijk tegen de detonatiegrens aanzitten voor maximaal vermogen.
 
Originally posted by Daa Jody
als de verhouding 1:15 is dan moet de compressie meter toch 15 bar aangeven of zie ik dit verkeerd?

Als er geen lek is dat idd het geval.

...P1/V1 = P2/V2...
 
Je moet bij een 2-takt natuurlijk wel rekening houden met de hoogte van je uitlaatpoort...
Veel europese merken geven een andere manier van compressie voor moteren op. Hun komen op verhoudingen van ~1:15 (o.a. ktm deed / doet dat zo)
Als je dan naar japanse motoren kijk (lees crossers 8P) kom je op verhoudingen van 1:8,8 oid.
Verschil heeft puur te maken dat sommige merken ervanuit gaan dat de uitlaatpoort(en spoelpoorten natuurlijk) er als ware niet is (zolang uitlaatpoort open is word er natuulijk geen compressie opgebouwt).
Bij 1:15 werkelijk (dus ervanuitgaand dat de uitlaatpoort los is dus 50% vd slag ofzo geen compressie opgebouwd word) heb je natuurlijk al lang detonatie (ook al haal je verliezen enz ervanaf)
 
15:1 ipv 1:15!


En wat betreft Japanse en andere meetmanier: de uitlaat zorgt voor een drukgolf net voordat hij sluit. Het is dus niet altijd zinvol te doen alsof je pas druk opbouwt vanaf bovenkant uitlaatpoort, want daarvoor heb je dus al met een drukpuls te maken.
 
Maar is de theorie van de poorten te verwaarlozen is toch handiger als indicatie en ook sneller en veel makkelijker te meten/ berekenen.

En hoe meet je dan de compressie-einddruk? is dit met speciale bougies?
 

Van die uitlaat klopt natuurlijk maar als je compressie verhoudingen wil gaan verglijken heb je dr mijn inziens weinig aan (15:1 is bij een std puch een veel hogere verhouding dan bij een evo 70 ofzo).
Originally posted by Bob
Maar is de theorie van de poorten te verwaarlozen is toch handiger als indicatie en ook sneller en veel makkelijker te meten/ berekenen.

En hoe meet je dan de compressie-einddruk? is dit met speciale bougies?
zo meten ze het bij auto's wel 1 bougie vervangen door een speciale met een druksensor maar dat soort apparatuur is extreem duur
 
Last edited:
Als je even leest Rudy, dan bedoelik dus met mijn verhaal dat die hele compressieverhoudingvergelijking pas zin heeft als je 2 ongeveer gelijke cilinders/setups vergelijkt. En of je dan compressie berekent vanaf de uitlaatpoort of de complete inhoud neemt, maakt weinig uit, omdat je toch met die uitlaatpuls zit Tis slechts een vergelijkende waarde.

Als je een hele brute vulling hebt (door goed inlaat traject en sterke uitlaatpuls) dan zal je compressie omlaag moeten. Kijk maar naar (veel verder door ontwikkelde) crossers.

of naar auto's met bijvoorbeeld een turbo.
 
Ik bedoelde het ook meer om verschillende dingen te vergelijken..

Het klopt trouwens idd dat o.a. crossers helemaal geen extreem hoge compressie hebben (ik rij in mijn cretje zelfde gewoon met euro 95).