Compleet nieuw in scooterwereld

Damien-FLM

New Member
Behalve dat ik het een en het ander van verschillende scooterfabrikanten en modellen afweet en natuurlijk het verschil tussen brom en snor ben ik geheel nieuw op dit gebied.
Ik ben op zoek naar een scooter voor dagelijks gebruik waarmee ik naar school kan. (20km per dag, 5 dagen in de week)
Het is belangrijk dat ik erop kan vertrouwen (ook met koud weer).
Het liefst koop ik er een windscherm bij (wat dan nog binnen het bedrag moet vallen)
Mijn bedrag reikt van zo'n 1000 tot 1200 euro.

Nu heb ik diverse opties.
Zo kan ik een nieuwe Chinese BTC scooter aanschaffen. (snor)
Ik ben bij een scooterverhandelaar genaamd verkuijlen scooters een tweedehands Piaggio Zip snor tegengekomen uit 2010 met 12000km op de teller voor 1099 euro.
Er zit een smoke windscherm bij en er is veel al aan vernieuwd (bougie, luchtfilter, motorolie, remblokken en voorband). (geen schade)
Het kenteken is D151LX.

Mijn vraag is nu wat de beste keuze is in mijn geval.
En waar moet ik rekening mee houden als ik de tweedehands neem, of juist de Chinees?
Kortom wat raden jullie mij aan?

Mvg,
Damian
 
Advertisement - register to remove this

Zou even verder kijken, want 1099 voor de piaggio zip vind ik zelf ook wel wat prijzig.. Zou er zelf nooit meer als 750 euro voor geven.. Aangezien de scooter ook al weer 10 jaar oud is..

De Chinese BTC zou het zelf niet doen. In China kosten die dingen veel goedkoper..
Daarnaast is het de vraag of je zelf goed technisch onderlegt ben / goed kan sleutelen. BTC gebruik zelf veel aan zeer slechtere onderdelen op hun scooters die sneller het laten afweten..

Wat ik wel kan aanraden is een peugeot kisbee (die je zelf nog voor minder kan kopen dan de genoemde prijzen) Alleen moet je wel technisch onderlegt zijn, want hier en daar komt er toch wel eens vervanging van delen voor. Maar omdat de kosten van de onderdelen laag blijven kan je veel kilometers maken tegen zeer lage kosten. Je zou zelfs nog een extra blok kunnen opbouwen erbij waarop je kan terug vallen..


Persoonlijk zou ik met de dag van vandaag helemaal niet voor een nieuwe scooter kiezen..
Je moet overigens niet vergeten dat elke scooter zo`n zijn minpunten heeft..

Als betrouwbaarheid hoog staat, en je gaat niet opvoeren en wilt voor een lager bedrag een goede scooter kopen dan kan je denk ik het beste zoeken naar een scooter met het sym 4takt blok dat onder meeste sym eigen scooters zit en onder sommige van peugeot.

Kwa opvoeren ben je beter af met een ouder kymco 4t blok, want daar is veel meer voor te krijgen.

Piaggio is verder wel oke, wetende dat de uitlaat bouten wel eens kunnen vast zitten en dat je dan moet gaan uitboren.. Een nieuw ander carter is niet zo makkelijk te vinden bij piaggio..

Het voordeligste is een kymco 4t blok euro 2. als je 2ehands zoekt.
 
Hi Damien, Welkom in de scooterwereld :p

Ik zou zelf voor een Piaggio Zip of Piaggio Fly gaan.
Waarom?, erg wendbare scooters, vooral de zip! Zippies kan je vinden tussen de 500/1000 euro. Fly's zijn wel wat duurder.
Ik weet niet wat je wil een brom of snor? Bromscooters zijn in het algemeen een stuk goedkoper dan een snor, en na mijn mening is op een bromscooter rijden leuk :p (Ik heb zelf snor en brom gereden)
1099 voor eentje uit 2010 is best netjes, maar je kan ze nog goedkoper vinden! Ik weet niet of je een linkje hebt naar deze scooter?

1 tip! Rustig en goed kijken voordat je koopt. Een klein beurtje kan je zelf ook geven, als je beetje onderzoek doet.


Piaggio is verder wel oke, wetende dat de uitlaat bouten wel eens kunnen vast zitten en dat je dan moet gaan uitboren.. Een nieuw ander carter is niet zo makkelijk te vinden bij piaggio..
Eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt op de piaggio scooters. En ik heb zelf een zippies uit '03, '04 en 0'5 gehad..
 
Last edited:
Hier het linkje van de scooter: link
Aangezien ik best een lang stuk moet rijden lijkt het me fijn als hij wat harder kan. Daarom neig ik naar brom. Snor zou ook kunnen maar daar zal ik dan mss op terugvallen omdat hij dan nog te traag rijd.
Anders zal het later mss een gevalletje van opvoeren worden..

Ik heb niet echt goedkopere gevonden van een zip sp en hier zit ook een windscherm bij (maar wel 2010 en 12000km.... mss een beetje veel?)

Het liefst koop ik hem bij een garage of winkel. Mijn gevoel zegt dat hij dan beter onderhouden/ nagekeken is als bij een particulier)
 
Dit is best een nette scooter! Je kan altijd nog wel proefrijden denk ik?? Als jou gevoel zegt van doen, met je het gewoon doen.

Brom is wel leuk rijden, klein beetje opvoeren en sneller laten optrekken en je hebt genoeg fun! Beetje onderzoek doen naar optische dingetjes en je hebt een dikke zip!

Wel is 2010 en 12dkm best veel ja, als deze gewoon goed onderhouden is is 12dkm niks. Ook een leuk iets, als je deze scooter gaat proefrijden haal je vinger VOOR het proefrijden een beetje in de uitlaat, is je vinger helemaal zwart? Dan NIET kopen, dan verbruikt hou sws olie.. Is ie beetje vies, maakt het niet uit en dat mag.

Ohja, voordat ik het vergeet. Een Zip SP is een 2takt watergekoeld. bedrijven zetten vaak een SP achter de zip omdat het een SP kappenset heeft, en omdat het er 'sneller' uitziet.

Ik zou toch nog even verder kijken op internet, misschien zie je iets anders leuks.
 
Ben ook deze zip tegengekomen op marktplaats. Hij is niet van een garagebedrijf maar gewoon van een particulier.
Het betreft een snorversie maar is opgevoerd en rijd 50.

Verder is hij 4 takt, komt uit 2016 en heeft ongeveer 8600 km gelopen.
De verkoper geeft aan dat hij motorisch in orde is en dat er reeds een nieuwe accu met garantie is geplaatst.
Hij verkoopt het omdat hij een auto aan wil schaffen.

Vraagprijs van 1050,-

Waar moet ik rekening mee houden als ik hem zou kopen bij een particulier en zou dit in ieder geval een optie kunnen zijn?
 
Ik zou eerder vragen of de dealer die 50 euro wil zakken... Je geeft al aan dat je zelf nog redelijk nieuw bent in het wereldje, heb je dan wel genoeg expertise om zelf een 2e hands scooter te kopen? Zeker bij een particulier is het garantie tot de deur, en dan is het handig als je zelf goed kan inschatten wat de echte staat is van de scooter.
 
Neen, ik heb eerlijk gezegd weinig tot geen idee waar ik rekening mee moet houden.. Daarom koop ik het liefst ook bij een bedrijf waar ik nog een aantal maanden garantie krijg. Ben wel bereid dingen te leren maar kan lastig informatie vinden voor beginners.
Heb trouwens de verkoper van de 2016 zip om bonnen gevraagd maar heb nog geen reactie.
 
Over basis kennis moet je je niet druk maken. Komt vanzelf. En er is genoeg basis info op het internet.

Ik wist een jaar geleden ook bijna
niets maar mede dankzij het forum veel geleerd.

En zelf dingen doen! Ook veel van geleerd.
 
Ik heb niet alle tekst hierboven gelezen maar ik weet dat Zip-jes zeer gewilde scootertjes zijn maar 1100 Euro voor een scooter van 10 jaren oud, die je hier in Belgie nieuw kun kopen voor 1576 Euro, en dan heb ik nog niet echt goed gezocht, vind ik toch wel aan de prijs!

Bovendien, Zipjes zijn erg wendbaar maar ook zeer klein, je moet er ook op passen.
Ik zie velen op Zipjes rijden die erop zitten als een aapje en achter op het zadel moeten zitten omdat de scooter eigenlijk te klein voor hen is.
 
Zeker ik ben 1,83m en dat zal misschien nog net gaan. Met de SP- kappenset vind ik het echt mooie scooters! Zal even op Belgische winkels kijken. Kan in Nederland geen goede scooterwinkel vinden waarbij ze een groot aanbod hebben van zip-jes (SP) met een goede prijs.. (suggesties?)
Kan ook nog voor een fiddle 2 gaan, die zijn wellicht iets ruimer. Vind de zip alleen wel mooier en met sp-set ook stoerder.:cool:
Wat ik mij af vraag, is als je een tweedehands scooter in België koopt of je dat dan ook in nederland mag rijden (ivm kenteken a of b-klasse oid??)
 
Ook niet echt een optie als ik zie wat er voor een bedrag bij komt. Particuliere verkoper heeft nog niet geantwoord op de vraag of hij nog onderhoudsbonnen aanwezig heeft.
Denk dat ik het gewoon het beste nog even kan laten en even afwachten tot er een goede zip aangeboden wordt met een relatief lage km stand, nieuwer bouwjaar en goed onderhouden bij een gatagebedrijf..
 
Hier het linkje van de scooter: link
Aangezien ik best een lang stuk moet rijden lijkt het me fijn als hij wat harder kan. Daarom neig ik naar brom. Snor zou ook kunnen maar daar zal ik dan mss op terugvallen omdat hij dan nog te traag rijd.
Anders zal het later mss een gevalletje van opvoeren worden..

Ik heb niet echt goedkopere gevonden van een zip sp en hier zit ook een windscherm bij (maar wel 2010 en 12000km.... mss een beetje veel?)

Het liefst koop ik hem bij een garage of winkel. Mijn gevoel zegt dat hij dan beter onderhouden/ nagekeken is als bij een particulier)

Er word wel niet gesproken over garantie, en dat mag je zeker wel verwachten voor die 1099 euro wat er voor gevraagd word.
Ook al staat deze scooter er goed erbij. Voor een 10 jaar oude scooter is 1099 wel erg veel.

Verder een leuke hobby website en doet niet echt voor als een echte site van een echter scooter zaak.. Plus KVK nummer is er ook al niet te bekennen; dus vraag mij af of je met zo`n iemand wel een koop wilt afsluiten. (vragen om problemen als het later toch allemaal niet zo rozengeur blijkt te zijn)

" Hij kan nog zo mooi zijn uit de buiten kant, noch zo gaar als in de binnenkant"
 
Ja, begrijpelijk.
Ik weet niet echt een goede betrouwbare winkel waar veel tweedehands zipjes als occasions te koop staan voor een leuke prijs.
Weten jullie nog een winkel waar er veel te koop staan?
Anders maar even afwachten. Heeft niet enorm veel haast.. (het liefst wel zsm)
Het bedrijf Verkuijlen scooters staat wel al sinds 2006 ingeschreven bij de kvk. Alleen de website maakt dat niet echt duidelijk..
Alvast bedankt voor de suggesties!
 
Back
Top