combi vario/koppeling afstellen

pandoriaantje

Pro bricoleur
hey mense,

Even een vraagje over het afstellen van vario/poulies/koppeling.
Ik heb al wat lopen searchen op't forum, maar in meeste topics zie ik alleen maar "wat moet er nou in", "welke veertjes moet ik nou", welke drukveer moet ik nou"...

Ik ben wat bezig met een nieuwe setup en wou die graag eens goed gaan afstellen.

Dus, volgende heb ik begrepen:

Het afstellen van de overbrenging gebeurt in deze volgorde:
drukveer afstellen ,dan de rollen en dan op het laatst de trekveren

Maar nou snap ik niet echt de theorie hierachter.
Als ik even denk aan een schakel, ga je ook niet vertrekken in 2e versnelling, maar hou je'm onderin.

Dus waarom stel je dan je koppeling niet eerst af, wanneer de cilinder het meeste koppel geeft, met een geblokkeerde vario (die dus onderin blijft = laagste versnelling) en ga je dan je rollen/drukveer aanpassen zodat je snaar pas gaat klimmen als de koppeling volledig is aangegrepen?

Zit ik nou zo verkeerd te denken?
Kan iem mij eens de theorie van combi vario/drukveer/koppeling uitleggen dan?
 
Advertisement - register to remove this

Koppeling afstellen kan wel maar als je drukveer te slap is krijg je eerst veel toeren dan grijpt koppeling aan waarna scoot terug valt in dip en weet je nog niet of je trekveren te sterk of te slap zijn.
Als je scooter niet te bruut is moet je bij minarelli ongeveer 5 gram rollen aanhouden en daarop trek en drukveren plaatsen. bij peugeot verschilt dit heel erg tussen 8,5 en 6 gram enz. Ligt voornamelijk aan cilinder, carb, uitlaat enz. dus elke keer is het gewoon proberen en uit ervaring beetje opmaken wat er precies in moet aan rollers drukveer en trekveren
 
de drukveer is het belangrijkste van allemaal ,als die verkeerd is hoef je de rollen en trekveren ook niet af te stellen.

daarom moet je eerst kijken met wat voor drukveer je moet rijden , dit verneem je door er een gemiddelde veer in te zetten en te proberen , loopt dit enigzins goed met gemiddelde rollen ga je proberen dit beter te krijgen door de rollen wat af te stellen , al dit heeft echter invloed op de trekveren , dus als je eerst de trekveren goed afsteld en er dan bijv. lichtere rollen in gooit zul je teveel toeren draaien van onderuit.. zelfde geld voor drukveer ,alleen is het zo dat hoe zwaarder de drukveer hoe mionder sterk de trekveren hoeven meestal.

daarom eerst de goeie drukveer , dan de rollen afstellen , als het dan goed is laat je het zo , maar wil het met rollen niet moet je wellicht een andere drukveer (het zij lichter of het zij zwaarder) , en met een andere veer komen meestal ook weer andere rollen om de hoek kijken.

alleen wanneer de koppeling echt veel te licht of te zwaar staat afgesteld zet je er andere trekveren in.

en als de rollen en drukveer goed zijn kun je eventueel wat aan je trekveren doen , ik begin meestal met middelsterke veren omdat ik dan 2 kanten uit kan.

als je een scooter goed afsteld ben je meestal niet echt zware trekveren nodig , en hoe zwaarder de trekveren zijn hoe eerder ze slap worden en hoe meer slijtage het meebrengt.
 
drukveer houdt alleen je snaar op spanning... heeft niets te maken met het aangrijpen van je koppeling, en of de sterkte van je trekveren....

je drukveer gaat pas werken NA dat de koppeling aangrijpt

probeer zo licht mogelijk te gaan in drukveer, dit eet namelijk wat vermogen. dus nu niet gelijk de lichtste drukveer pakken en zeggen dat is goed, want zo werkt het niet.
 
Bart@Sp said:
drukveer houdt alleen je snaar op spanning... heeft niets te maken met het aangrijpen van je koppeling, en of de sterkte van je trekveren....

je drukveer gaat pas werken NA dat de koppeling aangrijpt

probeer zo licht mogelijk te gaan in drukveer, dit eet namelijk wat vermogen. dus nu niet gelijk de lichtste drukveer pakken en zeggen dat is goed, want zo werkt het niet.

zeer zeker niet , als je een drukveer en/of rollen veranderd beinvloed dit zeer zeker de koppeling ...
 
Bart@Sp said:
ik kan veranderen wat ik wil hoor aan mn rollen/ drukveer afstelling, ding blijft altijd hetzelfde aangrijpen ...


Ik ben het 100% eens met Melf.

Als je een sterkere drukveer in doet en je laat de trekveren hetzelfde dan trekt ie met een dip en daarna komt ie weer op toeren. En als je zwaardere rollers erin doet moet je je drukveer aanpassen of andersom en op aantal toeren dat scoot meeste koppel heeft om weg te trekken de trekveren passen. (snapt wel wat ik bedoel kan het niet helemaal goed in woorden neerzetten)
 
hoe kan dat nou, je koppeling werkt door het mooie woord middelpunt rondvliegende kracht. je geeft gas motor komt op toeren vario gaat draaien, snaar draait mee, omdat er nog geen weerstand is staat de drukveer op spanning en dat blijft hij ook, pas nadat je koppeling aan gaat grijpen veranderd dit, omdat er tot op heden geen vaste verbinding is.

doormiddel van je trekveren bepaal jij wanneer jij wilt wilt dat ie aangrijpt (dit staat los van de werking van je rollen of drukveer)
 
Bart@Sp said:
hoe kan dat nou, je koppeling werkt door het mooie woord middelpunt rondvliegende kracht. je geeft gas motor komt op toeren vario gaat draaien, snaar draait mee, omdat er nog geen weerstand is staat de drukveer op spanning en dat blijft hij ook, pas nadat je koppeling aan gaat grijpen veranderd dit, omdat er tot op heden geen vaste verbinding is.

doormiddel van je trekveren bepaal jij wanneer jij wilt wilt dat ie aangrijpt (dit staat los van de werking van je rollen of drukveer)

Als je er zwaardere rollers in doet of lichter (ligt aan de situatie) dan duwt je vario eerder je v-snaar in de achterpoulie naar beneden. als je koppeling dan pas aangrijpt met overtoeren beland je scoot in een dip of met te weinig toeren dan dipt ie en duikt ie daarna in de juiste toeren. (Zoals ik al zei weet niet precies hoe ik het moet verworden maar hoe het werkt kan ik dromen)

Maar luister nou maar naar mij en Melf, ik ben het 100% met hem eens en hij weet er meer van af als de meeste op dit form
 
die dip boeit me geen fuck, dat staat los van wat melf zegt, je koppeling blijft bij hetzelfde toerental aan grijpen (met dezelfde trekveren als voorheen bijv)


die dip komt dan door je rollen en drukveer niet door je koppeling :L
 
Bart@Sp said:
hoe kan dat nou, je koppeling werkt door het mooie woord middelpunt rondvliegende kracht. je geeft gas motor komt op toeren vario gaat draaien, snaar draait mee, omdat er nog geen weerstand is staat de drukveer op spanning en dat blijft hij ook, pas nadat je koppeling aan gaat grijpen veranderd dit, omdat er tot op heden geen vaste verbinding is.

doormiddel van je trekveren bepaal jij wanneer jij wilt wilt dat ie aangrijpt (dit staat los van de werking van je rollen of drukveer)



het hangt allemaal samen , het hele vario systeem is 1 , niet alleen de koppeling eerst etc.. als je gas geeft draait de vario etc.(zelfs stationair al) immers al , dus het eerst wat draait IS je vario , dan draaien je poelies dus ook mee , door het toerental wat de vario toe laat kan pas de koppeling zo snel draaien dat ie aangrijpt...

zonder vario draait de koppeling niet eens ;)
 
btw , daarom merk je bijv. ook het verschil met een std vario of bijv. Hebo , en vooral bij Minarelli , als je daar bij dezelfde setup en afstelling een Hebo vario zet komt ie zo al beter weg , makkelijker , dit komt omdat de banen waar de rollen in glijden en de gradenplaat anders zijn, onder een andere hoek , , de stijlheid van de banen en wanneer de banen beginnen...

daarom raad ik bij een snelle uitlaat vaak ook een andere vario aan ,dan hoef je in de koppeling lang zo zware veren niet te hebben...
 
als je van bv malossi rood naar std drukveer gaat, is de eerste kwart seconde gewoon precies hetzelfde, daarna zakt ie pas hard in.

oftewel, je trekveertjes bepalen het aangrijpen van de koppeling, de drukveer en rollen niet.
 
ow, al leuk wat replies gekregen maar toch nog niet helemaal wat ik zocht.

Ik begrijp wel hoe alle onderdelen (vario, koppeling, achterpoulie) werken op zich maar ik had't meer over de samenwerking.

Als ik nu eerst rollen ga afstellen en dan de koppeling kan het zijn dat mijn koppeling zich gaat aangrijpen wanneer de vario (snaar), bij wijze van spreken al halverwege zit.

Dit lijkt me niet echt bevorderlijk, want naar mijn weten wil je dat je scoot vanuit stilstand vertrekt bij een rpm waarop de cilinder de hoogste koppel afgeeft, en dit op de laagste versnelling (snaar onderin), niet?

Hoe moet een perfecte vario/koppeling combi nou eig werken?
dus wanneer aangrijpen van koppeling, verleggen van snaar t.o.v de krukas rpm?

*edit*
nog even de replies doorgelezen en deze sprong me in't oog:
melf #50 said:
zeer zeker niet , als je een drukveer en/of rollen veranderd beinvloed dit zeer zeker de koppeling ...
Hieruit concludeer ik dat de snaar reeds geklommen is wanneer de koppeling aangrijpt, anders zouden de rollen en drukveer voor zover ik weet geen invloed kunnen hebben op de koppeling aangezien de snaar in mijn veronderstelling nog onderin zou zitten en er dus nog geen invloed is van de rollen.
 
Last edited:
Aerox-Evo70 said:
als je van bv malossi rood naar std drukveer gaat, is de eerste kwart seconde gewoon precies hetzelfde, daarna zakt ie pas hard in.

oftewel, je trekveertjes bepalen het aangrijpen van de koppeling, de drukveer en rollen niet.
Tochwel eh.
de koppeling grijpt aan op een bepaald rpm van de achteras.

als je snaar nu gaat klimmen verander je de verhouding en verhoog je het toerental op de achteras (t.o.v. de krukas), waar de koppeling op zit.

Dus heb je (te) zware rollen zal je snaar vroeger klimmen dus heb je sneller meer toeren op je achteras dus zal sneller aangrijpen.

heb je (te) lichte rollen zal je snaar langer onderin blijven en zal je koppeling bij een hoger (krukas) toerental aangrijpen.

de veertjes bepalen op welk toerental de koppeling aangrijpt, dat is juist. Maar dit is op de achteras, de rollen bepalen welk toerental je krukas op dat moment draait (of toch de verhouding krukas/achteras), en daar gaat't in feite om.

't is maar hoe je't bekijkt ;)
 
Last edited:
Niemand die nog een nuttige toevoeging kan plaatsen.
en dan meerbepaald een antwoord op mij vraag/stelling 2 posts hierboven?

Of is er niemand die echt begrijpt hoe de overbrenging werkt en stellen jullie gewoon wat af op't gevoel?
 
Back
Top