Cockpit werkt niet

bobbeuk

Well-Known Member
Beste forummers,

Ik heb een aantal maanden geleden een opknap scooter gekocht.

Er mankeerde nogal wat aan maar het meeste is op dit moment verholpen. Het enige wat nog moet gebeuren is de cockpit. De cockpit heeft een digitaal schermpje aan de rechterkant ( hierop zie je de hoeveelheid van de benzine etc ) en aan de linkerkant de analoge km.

Het probleem is als volgt:

Verlichting in de cockpit werkt wel, evenals de indicatielampjes. Maar de km en digitaal scherm niet.

Kilometerkabel heb ik inmiddels ook vervangen. Dat kan het ook niet zijn.

Nou hoop ik dat iemand op dit forum mij kan uitleggen hoe ik de cockpit door kan meten. Ik heb hier vrij weinig weet van. ( ik heb welv een multimeter )


Ik hoor het graag

Groeten
 
Advertisement - register to remove this

Wat voor brommer gaat het om?
Zit de kabel en dat kilometertellerwieltje (of hoe je dat ook noemt) op je as wel goed? Als dat allemaal goed zit en heel is, is je kilometerteller kapot. Misschien dat dat wieltje wat ik zei naar de knoppen is, wel de laatste en goedkoopste oplossing dus zou daar eerst naar kijken.
Als je digitale schermpje een klokje is ofzo zou ik me daar persoonlijk niet zo druk om maken, die dingen gaan altijd kapot en je hebt er verder geen reet aan.

Succes!
 
Sorry dat ben ik inderdaad vergeten te melden. Het gaat om een yamaha neos.

Kilometerteller kabel is vervangen.

Niets werkt aan de cockpit ( behalve de verlichting van dat ding )

Klok vind ik inderdaad niet zo belangrijk, maar heeft gaat ook om mn benzinemeter en km teller.

Die vind ik wel belangrijk.

Bedankt voor je antwoord
 
dan zou ik iig voor je km teller een nieuwe kilometerteller aandrijving kopen om te kijken of het daar aan ligt (net ff gegoogled :D )
Benzinemeter zou je ff uit je tank kunnen halen om te kijken of er wel beweging in zit, oude benzine vervuilt namelijk. Als je scooter aanstaat kun je meteen zelf die vlotter omhoog en omlaag doen om te kijken of die t wel doet.
Anders ff nagaan of je cockpit/stekker van je benzinemeter gecorrodeerd zijn. Als het helemaal groen is enzo doet ie t ook niet meer trouwens
Was ik ff vergeten
 
Aha, ja ik ken alleen t eerste model Neos een beetje nog van vroeger, ik word oud he. Gewend aan veel simpelere techniek

ff copy paste van een geheime plek op het internet:

De opnemer is elektronisch en heeft drie draden komende vanaf je teller zijn dit Groen/Blauw, Geel/Zwart, Geel,Rood.

Bij de opnemer zit er ergens een connector waar:

- de Groen/Blauwe draad van de KM-teller overgaat naar een blauwe draad van de opnemer/sensor.
- de Geel/Zwarte draad van de KM-teller overgaat naar een zwarte draad van de opnemer/sensor.
- de Geel/Rode draad van de KM-teller overgaat naar een rode draad van de opnemer/sensor.

Het staat er niet bij maar deze opnemer/sensor is vermoedelijk een Hall-sensor (een sensor die magnetisme detecteert)
Dus ergens voor deze sensor moet zich op het wiel een magneetje of een serie magneetjes bevinden.
Vaak is het probleem dat de afstand tussen sensor en magneet(jes) te groot is, dit moet je even bekijken en eventueel bijstellen.
Of het magneetje ontbreekt of een slecht contact in de connector bij de km-teller of bij de sensor.

De Hall-sensor heeft drie draden zoals ik reeds vermeldde, ik vermoed dat de rode de voedingsdraad is, de zwarte de massadraad is en de blauwe de signaaldraad.

Dus tussen de rode en zwarte moet je een spanning meten.

Op de blauwe draad, afhankelijk van hoe het geschakeld is, waarschijnlijk niet, pas als je aan het wiel draait en het magneetje komt voorbij de sensor, moet op de blauwe draad even een spanninkje komen te staan.

Misschien is dit je antwoord.
 
Die geheime tekst lijkt wel van Airbender van het scooterhulp-forum ;)

Bob,

Ook even meten of alle spanningen op de stekker van de cockpit aanwezig zijn.

Zet hiervoor je multimeter op 20 Volt gelijkspanning.

Eerste meting:
- prik de zwarte meetpen van de multimeter op de min-pool van de accu.
- prik de rode meetpen van de multimeter op de rode draad van je cockpit.
Je moet nu ongeveer 12 Volt meten, zowel met contact op "off" als op "on".

Tweede meting:
- prik de zwarte meetpen van de multimeter op de min-pool van de accu.
- prik de rode meetpen van de multimeter op de bruine draad van je cockpit.
Je moet nu 0 Volt meten met contact op "off" en ongeveer 12 Volt meten met het contact op "on".

Derde meting:
- prik de Rode meetpen van de multimeter op de pluspool van de accu.
- prik de zwarte meetpen van de multimeter op de zwarte draad van je cockpit.
Je moet nu ongeveer 12 Volt meten, zowel met contact op "off" als op "on".
 
Hoi sparky ,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord !!

Heb het net doorgemeten maar ben bang dat er ergens een breuk zit... Of het ligt aan mn multimeter. :p
 
Wat meet je precies?

Multimeter controleer je simpelweg door de rode meetpen op de plus-pool van de accu te prikken en de zwarte meetpen op de min-pool van de accu te prikken.
Je meet nu de accu-spanning, ongeveer 12 Volt dus.
 
Heb die 3 metingen gedaan wat jij zei.
Mijn multineter geeft soms wel een onnauwkeurige meting aan. Gaat naar 11 en dan direct weer naar 0
 
Heb je de multimeter op Volt gelijkspanning gezet?

Er staat of DC bij of een is-tekentje waarvan 1 streepje gestippeld is.
 
Stom van mij ! Had hem inderdaad op de verkeerde stand staan. Opnieuw een meting gedaan en alles is goed. Daaruit kan ik concluderen dat het in mn cockpit zelf zit?

Edit: ik weet nu dat mijn kabelboom wel goed is. Maar is er ook een manier om de cockpit zelf door te meten?
 
Last edited:
Inderdaad.

De vaste spanning is in orde (meting1).
De geschakelde spanning is in orde (meting2).
De massa is in orde (meting 3).

De verlichting van de tellers doen het en de indicatielampjes ook, dus je kunt de conclusie trekken dat het probleem in de cockpit zelf zit.
Voorzichtig open maken en kijken of er niks los zit, geoxideerd is, slecht contact maakt of afgebroken is.

Verder komt dit euvel ook voor als de plus en de min van de accu gewisseld is geweest.

En ja, sommige sleutelaars krijgen zelfs dit voor elkaar. ;)
 
Heb even een foto gemaakt van het printplaatje. Kan je hier iets aan zien ?
 

Attachments

  • 20190416_183813.jpg
    20190416_183813.jpg
    199.2 KB · Views: 35
  • 15554329360813645656809287997705.jpg
    15554329360813645656809287997705.jpg
    392.9 KB · Views: 55
Op de eerste foto zie ik links onder een kruisschroef zitten die geroest is.
Dit is een teken dat hier water gestaan heeft.
Op de tweede foto zie ik dat de printplaat omgedraaid, ook hier zie ik rechtonder een aantal solderingen wit uitgeslagen.
Ook zie ik op deze foto dat die grote chip iets rechtsonder van het midden wit is uitgeslagen, dus de boel is nat/vochtig geweest.
Hopelijk heeft die chip het overleefd.

Wat je zou kunnen proberen is om met de soldeerbout de wit uitgeslagen solderingen opnieuw te solderen (even smelten en een klein beetje verse tin toevoegen.
 
Zoals @Sparky al zei: water/vocht is hier de boosdoener.

Op de bijgeleverde foto heb ik aangegeven wat je kan doen.

- Rood omcirkeld: Opnieuw solderen.
- Rode pijl: Printbaan VOORZICHTIG schoon krabben en kijken of deze nog heel is.
- Gele pijlen: Overbrugging maken indien de printbaan onderbroken/beschadigd is.

Zou meteen van de gelegenheid gebruik maken om de lampjes te vervangen voor nieuwe... ;););)COCKPIT.jpg
 
Super bedankt heren voor de uitgebreide informatie. Heb geen soldeerdraad meer dus morgen even langs de bouwmarkt. Ik houdt jullie op de hoogte :)

Edit: hoe groot acht je de kans dat de teller te herstellen is?
 
Back
Top