Circlipjes kapot tijdens monteren en zuiger beschadigd

MarcoNL

Member
Ik was net bezig de circlipjes op een zuiger te zetten maar dit lukte met geen mogelijkheid, ik heb het zelfs voor elkaar gekregen de circlip te laten knappen tijdens het proberen te plaatsen...
20240528_212934.jpg

Ik ben 2 uur bezig met deze circlipjes maar krijg ze met geen mogelijkheid in de zuiger, zelfs de zuiger is beschadigd tijdens het monteren, moet ik een nieuwe zuiger bestellen ? Er zitten een paar kleine beschadigingen / krassen op...

Heb deze Athena Sport Pro 70cc nieuw gekocht namelijk...

20240528_213003.jpg
Hoe krijg ik deze circlipjes nornaal gesproken in de zuiger?
 
Advertisement - register to remove this

Dat zijn circlipjes met uiteindes, de circlips welke ik heb , die hebben geen uiteindes ...

Ik denk dat ik de zuiger wel moet vervangen of niet ? Er zit nog een kras op...
Niet heel diepe kras maar heel iets voelbaar
20240528_214645.jpg
 
normaal gezien gebruik je die uitsparing links onder om de circlip er in te duwen. ik zou een foto maken van je circlips en de zuiger en je vraag aan de leverancier stellen. vroeger bestelde we altijd de circlips los mee die van die puntjes er aan hadden weet niet of dit nu nog zo is maar zou dan om die vragen. of de kras kwaad kan geen idee, als hij alleen onder de zuigerveer zit zou het compressie verlies moeten meevallen. of het verstandig is weet ik niet. ik weet dat sommige het licht opschuren en er mee rijden, maar anderen zeggen weer zuiger vervangen.
Dat zijn circlipjes met uiteindes, de circlips welke ik heb , die hebben geen uiteindes ...

Ik denk dat ik de zuiger wel moet vervangen of niet ? Er zit nog een kras op...
Niet heel diepe kras maar heel iets voelbaar
View attachment 75998
 
Hoe krijg je dat nou weer voor elkaar? De clip die in de zuiger zit lijkt ook nog steeds niet lekker te zitten.

Gewoon een stukje in het randje leggen, en ze voorzichtig met een schroevendraaier verder op zijn plek duwen. Moet er zonder moeite zo in klikken.

Paar krasjes op de zuiger is niet zon probleem, alleen wel zorgen dat het niet echt uitsteekt. Anders even bijwerken met een stukje heel fijn schuurpapier.
Post automatically merged:

vroeger bestelde we altijd de circlips los mee die van die puntjes er aan hadden weet niet of dit nu nog zo is maar zou dan om die vragen. of de kras kwaad kan geen idee, als hij alleen onder de zuigerveer zit zou het compressie verlies moeten meevallen. of het verstandig is weet ik niet. ik weet dat sommige het licht opschuren en er mee rijden, maar anderen zeggen weer zuiger vervangen.
Die wil je juist niet hebben. Makkelijker met monteren en loshalen, maar de kans is ook heel groot dat ze afbreken, en alles slopen. Helemaal op dit soort (hoogtoerig) spul.

Een kras op een zuiger zorgt nooit voor verlies van compressie. De zuigerveer zorgt voor compressie, niet de zuiger.
 
Hoe krijg je dat nou weer voor elkaar? De clip die in de zuiger zit lijkt ook nog steeds niet lekker te zitten.

Gewoon een stukje in het randje leggen, en ze voorzichtig met een schroevendraaier verder op zijn plek duwen. Moet er zonder moeite zo in klikken.

Paar krasjes op de zuiger is niet zon probleem, alleen wel zorgen dat het niet echt uitsteekt. Anders even bijwerken met een stukje heel fijn schuurpapier.
Post automatically merged:


Die wil je juist niet hebben. Makkelijker met monteren en loshalen, maar de kans is ook heel groot dat ze afbreken, en alles slopen. Helemaal op dit soort (hoogtoerig) spul.

Een kras op een zuiger zorgt nooit voor verlies van compressie. De zuigerveer zorgt voor compressie, niet de zuiger.
duidelijk, had ik kunnen weten over de compressie. dat die andere clips snel kunnen afbreken wist ik dan weer niet.
 
Hoe krijg je dat nou weer voor elkaar? De clip die in de zuiger zit lijkt ook nog steeds niet lekker te zitten.

Gewoon een stukje in het randje leggen, en ze voorzichtig met een schroevendraaier verder op zijn plek duwen. Moet er zonder moeite zo in klikken.

Paar krasjes op de zuiger is niet zon probleem, alleen wel zorgen dat het niet echt uitsteekt. Anders even bijwerken met een stukje heel fijn schuurpapier.
Post automatically merged:


Die wil je juist niet hebben. Makkelijker met monteren en loshalen, maar de kans is ook heel groot dat ze afbreken, en alles slopen. Helemaal op dit soort (hoogtoerig) spul.

Een kras op een zuiger zorgt nooit voor verlies van compressie. De zuigerveer zorgt voor compressie, niet de zuiger.
Ik ga nu in ieder geval nieuwe circlipjes halen, goed om te horen dat de zuiger nog te gebruiken is, zijn geen diepe krassen .

Ik heb nog geen van beide circlips erin zitten..

De circlip heb ik inderdaad een stukje in de rand gelegd, dan via de inkeping in de zuiger met een kleine platte schroevendraaier geprobeerd de circlip op de plek te drukken maar lukt met geen mogelijkheid
 
Het is soms ook wel wat gepruts hoor, duw je hem aan de ene kant er in, en wil hij er aan de andere kant uit, etc.

Je hoeft ook niet per se dat open stuk te gebruiken, gewoon in het randje leggen, en waar hij zeg maar bijna zit, hem iets verder drukken met de schroevendraaier, dan zo rond gaan.

Als het zit gebruik ik ook vaak de punt van een schroevendraaier om hem nog een rondje te draaien, zodat je zeker weet dat hij goed op zijn plek zit.

Je moet hem er echt in krijgen zonder hem te verbuigen of wat dan ook, anders is de kans dat hij breekt of los komt heel groot.
 
Gewoon cir clipjes in G vorm halen. Scheelt een partij gepruts en frustratie.

Clips met twee haakjes zijn nog makkelijker.

Nadat er een gebroken is bij het monteren de DR 50 van mijn zoon en we dat dus niet door hadden en daarmee dus cilinder hebben gesloopt, ben ik heel huiverig van de G clips.

Ik gebruik een heel fijn punttangtje om die clips te monteren. Daarmee gaat het mij het makkelijkste af, schroevendraaier is te groot risico op krassen.
 
Bedankt allemaal weer voor de reacties, had gisteravond bijna een nieuwe zuiger besteld omdat ik dacht dat ik de zuiger teveel beschadigd had, maar ik heb de cilinder inmiddels met de "iets bekraste" zuiger gemonteerd ( en g model circlips omdat ik die andere er gewoonweg niet in krijg ) maar alles loopt soepel .

Ik heb de squish op 0.8mm gezet, ik las namelijk in oudere topics dat de squish op 0.7mm werd gezet maar dit kan ik later altijd nog aanpassen , beter te ruim dan te krappe squish toch ?

Er zit een Yasuni R en 21mm carburateur onder, neem aan dat ik met deze squish dan prima kan rijden .
 
Squish?
Bedoel je de elektrodenafstand van de bougie?
 
Back
Top