Cilinder uithonen advies

bky

Member
Hallo, recent is mijn watergekoelde cilinder warmgelopen (+120 graden C). Nu heb ik de cilinder nog niet gechecked, maar ga er van uit dat hij er niet al te best uit ziet (ik ga er morgen naar kijken). Nu wou ik jullie advies vragen op hoe ik dit het beste kan fixen. Cilinder uithonen en zuiger kopen met een maatje hoger of gewoon beide nieuw. Als ik de cilinder zou uithonen, welke tools raden jullie dan aan?

Hier een beetje context: Ik was aan het rijden en opeens kwam er water op mijn broek en treeplank. Ik keek waar het vandaan kwam maar vond de oorzaak niet. Dan 15 seconden later keek ik naar de temperatuurmeter (kosso) en hij gaf 120 graden en was aan het pinken. Toen zette ik de scooter meteen uit. Ik zag redelijk veel rook en 5 seconden later popte de koelslang en kwam er lekte het helemaal met koelvloeistof. Sinds dan heb ik hem niet meer gestart. Ik was rustig aan het cruisen en alles gebeurde heel snel. Ik heb een malossi radiateur en elektrische waterpomp. Ik heb gechecked of de accu leeg is, en dat is hij niet. Dus ik snap echt niet wat het probleem is.

Hopelijk kunnen jullie mij raad geven, als je meer info nodig hebben, zeg het maar.

Met vriendelijke groeten
berkay
 
Advertisement - register to remove this

Yep. Dat is inderdaad altijd het probleem als het geen hele dure cilinder is. Honen, opnieuw coaten, en een nieuwe zuiger kost meestal meer dan een nieuwe.

En bij gietijzer is het dan wel wat interessanter. Maar ook dan, tegen de tijd dat je hem gehoord hebt, en een nieuwe zuiger, had je ook een paar tientjes meer uit kunnen geven voor een nieuwe.
 
Back
Top