Cilinder tunen; hoe meer toeren te bereiken?

RazerXnitro

Zippiegang
Ik heb dus nog een originele cilinder liggen(50 alu peugeot) en ik heb zin om m fftjes te tunen, kijken hoe ver ik kom. Hoe kan je het beste ervoor zorgen dat hij meer toeren met power zal gaan draaien(powerband omhoog krijgen) Uitlaatpoort en spoelers beetje omhoog frezen? Of zie ik dat verkeerd?
Heb al een portmap gemaakt, en ik ben ook niet nieuw met 2 takt tunen, dit doe ik al best lang, maar ben gewoon benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken.
 
Advertisement - register to remove this

Een cilinder tunen kun je het best zien als afwerken. Zomaar een beetje de frees erdoorheen halen gaat geen vermogen opleveren.

Tunen is een vak apart hoor, niet iets wat je zomaar ff doet ;)
 
meer toeren met power zal gaan draaien.

Als je er zelf erin gaat hakken, zal je straks alleen een dot overtoeren hebben en geen vermogen.
 
Ik weet niet of jullie hadden gelezen, dit doe ik al langer(al meer dan 10 cilinders getuned) ik vraag simpelweg hoe jullie het zouden aanpakken om een cilinder meer toeren te kunnen laten draaien. peugeot cilinders zijn aardig laagtoerig vandaar.. Ik heb me er nooit in verdiept hoe je een cilinder alleen meer toeren laat draaien in de powerband.
 
Waarom zou je de originele cilinder meer toeren willen laten maken, ding is ontworpen voor betrouwbaarheid.
Peugeot cilinders zijn geen sport of race cilinders. Maar vallen onder de categorie `touring`
 
Ik weet niet of jullie hadden gelezen, dit doe ik al langer(al meer dan 10 cilinders getuned) ik vraag simpelweg hoe jullie het zouden aanpakken om een cilinder meer toeren te kunnen laten draaien. peugeot cilinders zijn aardig laagtoerig vandaar.. Ik heb me er nooit in verdiept hoe je een cilinder alleen meer toeren laat draaien in de powerband.
Ik weet niet of jij precies weet wat tunen inhoud, maar aan je topics te zien en de antwoorden die je geeft zal het echte tunen wel meevallen. Ten eerste valt er aan een standaard cilinder amper wat te "tunen". Tuurlijk kun je ergens de Dremel doorheen janken en het in elkaar zetten en starten en rijden. Maar dat is op zn best gezegd misschien een cilinder nabewerken of afwerken.

En hoe denk je een cilinder meer toeren te laten draaien? Dat heeft meer met de rest van de setup te maken dan met een tunebeurtje van een cilinder. Als mijn speed 7t werd getuned draaide die ook niet ineens 2000 toeren extra ofzo. Alles valt natuurlijk te leren maar verdiep je dan in wat sneller spul, en dan in het tunen ervan. Zijn wel wat boeken te vinden over hoe en wat er te tunen valt aan een cilinder. Kan wel wat opzoeken voor je als.ik tijd heb als je wil
 
als je de hoogte van de uitlaatpoort verlegt komt je powerband uiteindelijk hoger in de toeren, maar als ik het zo lees is een std 50 peugeot cilinder ''fftjes tunen'' toch eerder zonde van de dremelkopjes dan dat je er daadwerkelijk iets van resultaat mee boekt. verhogen geeft dus het piekvermogen van de cilinder in hogere toeren en verbreden zorgt voor meer koppel. dan wel niet meer dan 0.7 van je boring.

wat voor een setup heb je rondom die cilinder dan ? want dat is ook een grote factor bij hoe ver je uberhaupt kan/moet gaan qua tuning
 
Hoi! Ja ik zat er idd aan te denksn de uitlaatpoort te verleggen(blowdown groter maken) plus spoelers te vebreden klein beetje. En natuurlijk de boel mooi afwerken.

Er hangt een Yasuni R onder, volledig ontgrensd. Een 21mm spruitstuk met een 17.5mm dellorto. Een top performance membraan, afgedraaid vliegwiel, 125cc gilera runner luchtfilterbox, en een volledige polini overbrenging(vario, snaar, koppeling)

Persoonlijk ligt zon std cilinder net buiten de powerband van zon yasuni r. Dus daarom dacht ik dat ik de blowdown wat groter kon maken, dan zou die wat beter lopen op een Yasuni r.
Edit: Zon yasuni R zou bij peugeot verticaal rond de 9300-11300 toeren het meeste vermogen hebben. Daarintegen loopt zon originele cilinder amper hoger dan 8000 toeren. Zon originele speedfight heeft echt ook iets van 9gram rolletjes erin.

Overigens bartj, ik werk normaal alleen met spul voor schakelbrommers. Ik heb vanalles gereden en getuned, van MHR80 team, MK Prorace 70, Top performance 86, doppler vortex 50, etc etc etc.
 
Last edited:
Hoi! Ja ik zat er idd aan te denksn de uitlaatpoort te verleggen(blowdown groter maken) plus spoelers te vebreden klein beetje. En natuurlijk de boel mooi afwerken.

Er hangt een Yasuni R onder, volledig ontgrensd. Een 21mm spruitstuk met een 17.5mm dellorto. Een top performance membraan, afgedraaid vliegwiel, 125cc gilera runner luchtfilterbox, en een volledige polini overbrenging(vario, snaar, koppeling)

Persoonlijk ligt zon std cilinder net buiten de powerband van zon yasuni r. Dus daarom dacht ik dat ik de blowdown wat groter kon maken, dan zou die wat beter lopen op een Yasuni r.
Edit: Zon yasuni R zou bij peugeot verticaal rond de 9300-11300 toeren het meeste vermogen hebben. Daarintegen loopt zon originele cilinder amper hoger dan 8000 toeren. Zon originele speedfight heeft echt ook iets van 9gram rolletjes erin.

Overigens bartj, ik werk normaal alleen met spul voor schakelbrommers. Ik heb vanalles gereden en getuned, van MHR80 team, MK Prorace 70, Top performance 86, doppler vortex 50, etc etc etc.
Tuningspotentieel op zon cilindertje is nauwelijks wat mee te doen zeker op een peugeot blok, dus ben heel benieuwd wat je hiervan gaat knutselen.

maareh, je verhaalt komt imo niet echt overeen. Als je toch al zoveel cilinders hebt gekieteld met bijbehorend resultaat dan moet je toch wel weten hoe t in elkaar steekt?
 
Ik weet hoe het in mekaar steekt, ik zocht alleen comfirmatie van anderen :p heb er nooit echt op gelet, ik was benieuwd hoeveel verschil het nou zou maken in de zin van hoever je het toerenbereik nou verder omhoog kan leggen als je de blowdown groter maakt. Ook had ik graag van anderen mensen hun ervaringen willen horen, bijv. Hoe ver je op het uiterst kan gaan met de uitlaatpoort verhogen etc zonder dat het misgaat.
 
Ik weet hoe het in mekaar steekt, ik zocht alleen comfirmatie van anderen :p heb er nooit echt op gelet, ik was benieuwd hoeveel verschil het nou zou maken in de zin van hoever je het toerenbereik nou verder omhoog kan leggen als je de blowdown groter maakt. Ook had ik graag van anderen mensen hun ervaringen willen horen, bijv. Hoe ver je op het uiterst kan gaan met de uitlaatpoort verhogen etc zonder dat het misgaat.
Denk dat er weinig mensen hier op het forum je daar mee kunnen helpen, die schrikken al als ze een schroevendraaier zien dus laat staan dat ze met een frees een cilinder gaan bewerken. En zo veel tijd word er niet besteed aan het tunen van standaard cilinders. Is sneller om ander cilindertje te monteren. Heb je echter alle tijd dan moet er wel wat van te maken zijn al is het maar voor je eigen kennis en niet.om er echt wat snels van te maken vrees ik. Wat voor vermogens trek je uit die schakelbrommers dan na wat tunen?
 
Dus uit al die 80cc ciinders op.een schakelbrommer is 2.1pk winst het hoogste wat je hebt behaald? Dan doe je toch wel iets ergens fout, of je werkt het slordig af. Maar daar moet wel meer te halen zijn hoor, heb je een fototje van een door jou bewerkte cilinder?

EDIT: niet verkeerd opvatten dit bericht he, bedoel het niet zo lullig als het er getypt staat
 
Nee ik vat het niet lullig op :) en klopt, er valt idd uit grotere cilinders meer te halen met tunen, maar met zo duur spul(bijv een MHR80 - €500) speel ik het liever op safe en werk ik alles alleen netjes af en vergroot ik de poorten maar heel weinig. Die doppler vortex was maar ruim 200 euro dus daar heb ik gewoon het beste gedaan wat ik kon.

Ik zal in deze thread een before en after picture sturen van die peugeot cilinder, en eventueel vermogenskromme van voor en na het tunen! Ik ga er namelijk hopelijk morgen aan beginnen, dan heb ik weer nieuwe dremelkopjes binnen.
 
Nee ik vat het niet lullig op :) en klopt, er valt idd uit grotere cilinders meer te halen met tunen, maar met zo duur spul(bijv een MHR80 - €500) speel ik het liever op safe en werk ik alles alleen netjes af en vergroot ik de poorten maar heel weinig. Die doppler vortex was maar ruim 200 euro dus daar heb ik gewoon het beste gedaan wat ik kon.

Ik zal in deze thread een before en after picture sturen van die peugeot cilinder, en eventueel vermogenskromme van voor en na het tunen! Ik ga er namelijk hopelijk morgen aan beginnen, dan heb ik weer nieuwe dremelkopjes binnen.
ben benieuwd
 
Nee ik vat het niet lullig op :) en klopt, er valt idd uit grotere cilinders meer te halen met tunen, maar met zo duur spul(bijv een MHR80 - €500) speel ik het liever op safe en werk ik alles alleen netjes af en vergroot ik de poorten maar heel weinig.
Dit herken ik van mezelf heel goed. Daarom heb ik zelf ook de frees nog niet in mn Ottopuntouno cil gezet maar heb dat ook uitbesteed carter wel gedaan zelf maar dat is makkelijk te repareren als het moet
 
Back
Top