Cilinder Tapeind Afgebroken...

Status
Not open for further replies.

nberlijn

******
Hallo,

Tijdens de montage van de 4 Tapeindes (M6) ging er 1tje ietsje te ver in naar mijn idee en brak dus af. Nu is die dus afgebroken...

Wat kan ik hier het beste aan doen ?

Is het mogelijk die oude stuk bout eruit tekrijgen ?

Of moet ik dit uitboren en tappen, zoja welke maten boortje & tap ?

En het liefst als het getapt moet worden laat ik er 2 helicoils inzetten welke maten moet ik dan erin laten zetten ? (m6 ? )
 
Advertisement - register to remove this

als er nog een stuk uit steekt zou dat kunnen met een griptang , banschroef oid.
of gewoon een tapeindverwijderaar , mja , die heeft niet iedereen.

als je dit uitboort zou ik zeker proberen het originele draad te behouden , dit is zeker wel mogelijk , even met een centerpoint in het midden een duupje maken en dan recht uiboren met een dun boortje , daarna steeds iets groter ,op een gegeven moment kun je de stukjes er uit peuteren en met een tap het draad opschonen.

wil dit niet goed zou ik het uitboren zodat er M7 draad in kan , zo kun je er een verlooptapeind in zetten van M7 naar M6 , dit is stukken steviger dan een Helicoil , om 2 redenen al , een Helicoil gebruikt maar een klein gedeelte van het gat , dus je hebt minder draad , en een Helicoil is een stalen stuk draad dat is opgewonden, en het gebeurd vaker dat deze wikkeling uit elkaar gaat.
 
Gefeliciteerd btw melf! ;)

Maar ik heb een fototje ervan genomen en hij zit er zegmaar voor 90% in het blok...
Met welke maat boortje kan ik het beste beginnen en eindigen ? Want ik wil het toch via jou eerst manier proberen.

dsc06128jh9.jpg
 
dank je :)

ik begin meestal met 3mm oid , daar moet je wel erg voorzichtig mee boren , het is vrij dun en knapt dus snel af , en dat wil je echt niet :p

zorg wel dat je even wat in je carter doet zodat er niks in kan komen , en eventueel en magneet erbij houden of een stofzuiger.

de boor waar je mee eindigt is moelijk te zeggen , dat zal zo'n 5 a 5,5 mm zijn, het mooste is iets van 5,2 , maar die heeft ook niet iedereen.

er is btw ook nog een tussenweg mischien , eerst een gat boren , en daarna met een zogenaamde linkse tap kun je wellicht het tapeind eruit draaien , aangezien het niet gebeurd is met losdraaien.
 
Een kameraad van me die veel aan tappen etc. doet vertelde mij het volgende.

Hij kan deze oude tap eruit halen met een linkse tap manier ofzo.. Ik snapte hem niet helemaal wat die bedoelde ermee.... Maar hij kan het schroefdraad dus goed laten.

dank je :)
er is btw ook nog een tussenweg mischien , eerst een gat boren , en daarna met een zogenaamde linkse tap kun je wellicht het tapeind eruit draaien , aangezien het niet gebeurd is met losdraaien.

Misschien hetzelfde als wat jij bedoelt...

Hij komt vanavond langs met zijn duure koffertje:p
 
Hij komt vanavond heel misschien anders morgen pas, hij is vakman erin dus ik denk dat hij dat wel kan ;) Kzal de tips onthouden voor je maar nooit weet als er wat fout gaat of hij wat vergeet.

En dat midden doen we met dat speciale center gereedschap ofzo ;)
 
Last edited:
Het losdraaien met een linkse tap is mislukt hij is dus afgebroken het boortje, ik ga morgen langs een dealer om te vragen of hun hem misschien kunnen uitboren of iets en desnoods een m8 erin zetten..
 
boren in zoeen tapeind is bij mijn gedacht een echte kl*te job, vermits dat verhard staal is en je boor ook is dat zeer lang boren tot de boor het begeeft of helemaal bot is... vervolgens ga je nooit goed in het midden kunnen booren en ben je de center van het gat nadien helemaal kwijt... wat je mss wel kan doen is meet een dremel er een spie in snijden zodat je het met een schroevendraaier er eventueel gewoon kan uitdraaien... is maar een idee he nadien terug proper tappen met M6
 
Net het blok naar de dealer gebracht, die zeggen dat ze dat wel uitgeboort kunnen krijgen.

Vervolgens tappen ze er een M7 in en draaien ze een M7 Tapeind voor 90% af tot M6...

Ik hoor vanmiddag of ze het vandaag nog redden anders word het Vrijdag pas!! Ivb. met koningendag...
 
boren in zoeen tapeind is bij mijn gedacht een echte kl*te job, vermits dat verhard staal is en je boor ook is dat zeer lang boren tot de boor het begeeft of helemaal bot is... vervolgens ga je nooit goed in het midden kunnen booren en ben je de center van het gat nadien helemaal kwijt... wat je mss wel kan doen is meet een dremel er een spie in snijden zodat je het met een schroevendraaier er eventueel gewoon kan uitdraaien... is maar een idee he nadien terug proper tappen met M6

tja , je kunt boren of niet natuurlijk :rolleyes:
 
Tja toch zijn er mensen zonder na te denken die het gat uitgeboort krijgen (met een afgebroken boortje en nog eentje ernaast)

Tis een kwestie van een kwaliteit boor en je het juiste gevoel ervoor hebt, en helemaal het geduld... Dan zie je dat vanzelf het gat dieper word.
 
er zijn ook boren die door edelstaal gaan (ik dacht diamant boren ofzoiets) maar deze zijn best wel prijzig natuurlijk

ik vind het proberen met een sleufje in de tapeinde te maken , omdaarna met een platte schroevendraaier de tap er uit te kunnen halen helemaal geen slecht idee
(zo heb ik ook al enkele dingen kunnen redden)

aangezien je toch gedult hebt is het het proberen wel de moeite é
mvg Cé
veel succes
 
Bij mij is nog nooit een boor overgebroken met uitboren van een draadeind, je moet natuurlijk ook niet als een gek gaan duwe achter de boor, en smeermiddel gebruiken, anders maak je je boor alleen bot, en meestal als ik 3,5 mm heb geboort, dan tap ik er m4 schroefdraad in, en daar doe ik een draadeind in met locktite.. dagje laten drogen, dag erna draai ik t er zo uit.. maar als er een boor inzit wordt t al een heel stuk moeilijker..

Succes nog ermee..
 
Kga er zelf niet teveel meer aan verder, ik krijg de oude restjes er opzich nog mooi uit, het gat is nu 1,5cm diep ongeveer, de rest laat ik aan de dealer over voor zaterdag.

Zo hopelijk zorgt hij ervoor dat het klusje zaterdag af is.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top