Cilinder over zuiger plaatsen.. ruzie met zuigerveren..

ZAPC

Well-Known Member
Mensen.. ik probeer mijn cilinder over mijn zuiger te plaatsen van vespa et2! Ik heb namelijk nieuwe bouten moeten tappen in mijn cilinder, vandaar dat ik hem even had verwijderd.

Nu krijg ik hem niet meer goed..Ik krijg de zuiger er niet overheen.. heel kut.. ik ben bang dat ik de zuigerveren sloop..

tips??
 
Advertisement - register to remove this

Als je goed naar je zuiger kijkt, zie je 2 pinnentjes uitsteken (zie pic)



Hier komen de openingen van de zuigerveren te zitten!

Als je de veer samendrukt valt het precies in de hiervoor dienende gleuf
Cilinder eroverheen duwen en het zit.

Edit; Even bij de lokale dealer nieuwe zuigerveren halen voor een ?50cc? zuigertje
 
je KUNT nieuwe zuigerveren ervoor kopen , geen probleem , gewoon even mee naar de dealer...

je moet gewoon zorgen dat je de zuigerveren zo inknijpt dat ze bij het slotje (ofwel pennetje in de zuiger , in de zuigerveergroef) tegen elkaar aankomen , alsware om het slotje , dan de cilinder er over heen schuiven , even een beetje olie in de cilinder smeren.
 
Maar ik had begrepen dat nieuwe zuigerveren niet zomaar op een, al gebruikte, zuiger geplaatst kunnen worden..? ivm de slijtage etc.

En die pinnetjes.. het is heel moeilijk te zien, ik moet alles op gevoel doen.. dus probeerde gewoon zo goed mogelijk de veertjes in te duwen..

maar helaas.. het is me niet gelukt..
 
Zoiets is perfect te zien, je moet niet lopen prullen.

Neem er een lamp bij of weet ik veel wat, en je kan het ook voelen hoor, de veren induwen en vooruit schuiven tot ze haken.

Koop maar gewoon nieuwe, kan geen kwaad.
 
Maar ik had begrepen dat nieuwe zuigerveren niet zomaar op een, al gebruikte, zuiger geplaatst kunnen worden..? ivm de slijtage etc.

En die pinnetjes.. het is heel moeilijk te zien, ik moet alles op gevoel doen.. dus probeerde gewoon zo goed mogelijk de veertjes in te duwen..

maar helaas.. het is me niet gelukt..

het is idd zo dat een gebruikte zuiger niet dezelfde slijtage heeft dan nieuwe veren , maar nieuwe veren slijten ook ;)

dat is geen probleem , en zeker niet omdat niet de boel was versleten maar je het gewoon zelf gemold hebt.

verder , idd , zoek een goeie lamp , zorg voor goed licht!!
 
Okey.. maar ik ben nog steeds niet zo heel handig,. en dat gepriegel op moeilijke plekken.. denk niet dat ik er heel geschikt voor ben,.

Stel, ik breng hem weg naar mijn dealer, samen met mijn nieuwe uitlaat en de cilinderkop,? wat zal ik dan in jullie ogen mogen betalen..?

(voor het plaatsen van de cilinder over de zuiger en vervolgens het monteren van mijn uitlaat)
 
Gewoon lekker zelf doen leer je het meest van.

Het is juist goed om je zuigerveren te vervangen. Zal hij een stuk beter door lopen (als de oude echt versleten waren.)

Nieuwe bouten moeten tappen in je cillinder trouwens? Bedoel je die van de uitlaatpoort?
Vespa's hebben toch geen bouten maar een pijpje voor je je uitlaat om klemt?
 
Nee hoor, het volgens mij gewoon een standaard piaggio blok! dus met bouten!

Maar okey.. stel ik doe het zelf.. (vind het wel heel lastig om dit vanuit het bougie vervangingsklepje te doen)

Maar moet ik eerst mijn zuiger verwijderen van mijn drijfstang? of is het beter om de zuiger te laten zitten alvorens de veren te vervangen en de cilinder te plaatsen?
 
doe dat maar niet, want dan ga je de zuiger er weet niet opkrijgen, want die moet er dan op, terwijl de cilinder over de zuigerveren zit, en dat is dus moeilijk.

Haal er eens wat kappen ofzo af man, ga je lopen kloten door het bougieklepje 8P

Je doet het wel goed vind ik, vespa ET2 is nog redelijk nieuw model, en toch al bouten moeten tappen en zuigerveren moeten vervangen?
 
zo nieuw is die niet hoor , 4 a 5 jaar geleden heb ik al een ET2 in handen gehad die al zo'n 50.000 km had gereden..

dus die kan nu wel 150.000 hebben gereden uitgaande van dezelfde km's op jaarbasis..

en sommige cilinders moet je na 10.000 al honen , normaal is zo rond de 20.000 bij normaal gebruik..
 
@ johan

Vespa ET2 is een scooter, met een gewoon piaggio kort blok
jij heb het denk ik over ciao/citta e.d waar de uitlaat over een pijpje geklemd word

@sandor

eerste ET2 stamt al uit 1996,
en zelfs na een half jaar kunnen de boutjes al vastgerrot zitten.


ontopic:

Haal anders even je buddybak eruit (kan je zo eruit tillen)

Vanaf daar kan je precies zien waar je zuigerveren goed zitten, en zo je cilinder erover heen schuiven.
 
Back
Top