Cilinder kit

eywtf

New Member
Goeie avond,

Ik heb een Peugeot Kisbee 4T en nu wil ik daarvoor een cilinderkit kopen. Ik heb hiervoor een aantal opties, maar ik weet niet welke de juiste is. Ik heb de volgende opties: Stage6 72cc kit, Naraku 72cc kit of een Airsal 81,3cc cilinder kit. Nou beweert Airsal dat door hun speciale zuiger de cilinderkit toch op de standaard kop past, maar dit lijkt me niet erg best voor de kop klopt dat en wat raden jullie mij aan om te doen? Zijn er eventueel andere onderdelen die ik moet vervangen door het opvoeren zoals nokkenas of carb of sproeier?

Ik hoor het wel,
 
Advertisement - register to remove this

Om in je eigen bewoording te blijven...,
Ik zou eens beginnen met kijken naar het motorblok welk type men nou precies heeft!

Is dit de 4T Carb. AIR 2V E2 (139QMB-E)
Of toch de 4T EFI AIR 2V E4 (139QMB-J)

Nou beweert Airsal dat door hun speciale zuiger de cilinderkit toch op de standaard kop past, maar dit lijkt me niet erg best voor de kop

Ze beweren van alles waar niks van klopt...
Zit er geen cilinderkop bij met grotere kleppen is het weggegooid geld!
Zit er wel een cilinderkop bij met ook grotere kleppen zal het vermogen toenemen, wellicht ook nog met een zgn snelle nokkeas.

Maar goed, éérst maar het blok controleren....
 
Last edited:
Wat is het bouwjaar van de scooter?? Alleen die met pen13 krukas zijn makkelijk te veranderen.. Die met Pen10 krukas daar kan je amper iets mee..
Aangezien de opvoerkits allemaal pen 13 gebruiken.. En Pen10 is alleen te gebruiken met een originele daarvoor bedoelde zuiger..

In dat geval kan je ook de krukas nog eens wisselen.. En heb je een 139QMB-J dan heb je al helemaal pech.



Nou beweert Airsal dat door hun speciale zuiger de cilinderkit toch op de standaard kop past, maar dit lijkt me niet erg best voor de kop

Heb je de foto van dat product wel bekeken, dan snap je wellicht waarom dat zo is.. Op het dek van de zuiger is het zo aangepast dat de klep er niet er tegen aan kan komen.. En ligt dus ook blijkbaar lager zodat hij niet tegen de kop aan stoot..

8EC534AA-B0AD-4D0D-801A-440E492EB597_244740-0_6761_7.png


Eigenlijk is die airsal cilinder het maximale wat je met een originele kop kan gebruiken..
Of je dat wilt je nog een tweede. Aangezien een originele kop veel krappere spoel kanalen heeft en kleinere kleppen..
Dus als je het dan toch goed wilt doen, kan je net zo goed een 85cc kopen en een betere kop erop schroeven. Dan haal je er denk ik wel wat meer vermogen uit de cilinder.
 
Bedankt voor jullie antwoorden,

Helaas zit het niet mee en denk ik dat ik een 139QMB-E blok heb. Ik weet dit niet zeker want ik heb het niet kunnen vinden en het blok heeft een revisie gehad door iemand anders dus zijn er onderdelen evt aangepast. Ter info revisie is gebeurd bij 13000km er staat nu 15xx op. Het model Kisbee is uit 2013. Ik weet dus nu al vrij zeker dat opvoeren hem niet gaat worden. Evt met een “racing” cdi maakt dat nog verschil met een ontgrensde cdi? En wat zijn dan goede cdi’s Naraku?

Over het 139QMB-E blok heb ik het volgende gelezen:



Als je de onfortuinlijke bezitter van een Chinese Peugeot bent, en er blijkt ook nog eens Kisbee op je scooter te staan, dan heb je een aardig probleem als je hem op wilt voeren.

De Kisbee heeft een blok waarbij enkele onderdelen zijn veranderd ten opzichte van een doorsnee chinees. Dat zijn helaas net die onderdelen die wel betrouwbaar waren. De aanpassing lijkt dan ook meer een kostenbesparing, aangezien de 'nieuwe' delen eenvoudiger en lichter van constructie zijn.

De verschillen:

-De normale Kymco / Chinees krukas heeft een 13mm pistonpen. Een Kisbee heeft een 10mm pistonpen, en daardoor zijn zowel de zuiger als de drijfstang iets lichter / goedkoper. Je kan er dus geen vervangende of snellere kymco cylinder op zetten zonder de krukas te verwisselen. Bijkomend nadeel: De losse 50cc zuiger van een Kisbee kost net zoveel als een complete nieuwe cylinderset voor een Kymco.

-De cylinderkop van een Kymco / Chinees heeft een losse klephevelbrug en een nokkenas waar het tandwiel op vast zit gelast. Een Kisbee heeft de klephevelbrug in de kop gegoten en een los nokkenastanwiel. (zelfde als een Piaggio blok). Dit is goedkoper van constructie, en betekent dat je geen kymco nokkenas in een kisbee kan zetten tenzij je de kop zelf ook vervangt.

Als je dus meer trekkracht uit een Kisbee wilt halen ben je veroordeeld tot de aankoop van een nieuwe Kymco krukas en cylinder+kop+nokkenas+klephevelbrug+pasbussen. Dit kost op zijn minst 250 euro aan onderdleen (uitgaande van Naraku krukas, R70 85cc kit en bijhorende klephevelbrug.) U bent gewaarschuwd.


Ik ben daarom eigenlijk van plan een andere scooter te kopen. Ik denk weer 4t, want dat beviel me zo slecht nog niet. Ik dacht aan een zip zijn die een beetje makkelijk op te voeren? Of Aerox 4T, maar dat vind ik een beetje apart.

Andere suggesties?
 
Om er achter te komen dat de krukas Pen13 is dan zal de cilinder eraf moeten en zal je de piston pen moeten opmeten..
Ik weet wel dat er tot 2013 nog wel pen 13 krukassen zijn gebruikt.. Maar veel later daarna is het Pen 10 geworden, zoals bij de peugeot django..

En natuurlijk kan je het wel aanpassen als je een Pen 10 krukas hebt, alleen moet het blok uit elkaar om er een Pen 13 krukas terug te plaatsen.

Het nieuwe 139QMB-J blok is nog lastiger omdat ze er een vernieuwde type krukas hebben toe gepast met grotere krukas lagers die voor meer stabiliteit zouden moeten zorgen.. En die zijn niet uitwisselbaar met het oude type krukas.

Piaggio 4t 2v is ook niet al te best. Wel een sterk blok kwa onderdelen, maar kwa vermogen is het een echt sloom ding tegenover het piaggio 4t 2v blok.

Het is misschien gek om te zeggen, maar ben momenteel meer blijer met me peugeot kisbee, dan de piaggio new fly die voor geen meter optrekt.
Daarnaast is de kisbee voor een 4takt scooter vrij licht te noemen, terwijl de new fly best wel zwaar is voor een 50cc 4 takt scooter waar amper al geen vermogen uit komt. Om die reden zou ik de new fly eerder verkopen dan de kisbee.. (terwijl voor de kisbee zoveel en erg makkelijk voor lage prijzen aan onderdelen te komen zijn.. Is het niet origineel dan wel zowel een imitatie onderdeel dat net zo goed is. Alleen moet je wel opletten wat je koopt en welke dingen je beter links kan liggen omdat de kwaliteit veel slechter dan origineel is.
 
Back
Top