Cilinder kapot? Schrapend/krassend geluid. Lage compressie (incl filmpje)

Hey mensen,

Het is (gelukkig) al een tijdje terug dat ik hier een vraag heb moeten stellen over mijn gilera runner 50cc.

Maar nadat ik het gevoel had dat mijn scooter wat minder vermogen had, heb ik besloten vandaag het membraan en spruitstuk eraf te halen om te kijken of ik hier wijzer van kon worden. Deze zagen er verder prima uit, maar toen bedacht ik me dat ik meteen even kon kijken hoe mijn zuiger en cilinder eruitzagen.

Op de zuiger zie je wat krassen zitten en op het filmpje zie je aan de achterkant op de cilinderwand ook een flinke kras. Maar ik maak me vooral zorgen over het geluid dat hij maakt wanneer ik aan de vario draaide, dit was echt een krassend geluid.

filmpje:

Wat denken jullie? Zou dit mijn gebrek aan vermogen kunnen verklaren omdat hij simpelweg minder compressie heeft?

Ik hoor heel graag van jullie!
 
Advertisement - register to remove this

Dat Filmpje is geen beoordeling waard,
Cilinder Demonteren zegt meer lijkt mij .

BTW.... Km Stand ??..
Bedankt voor de reactie, alleen vind ik de cilinder eraf halen alleen om te kijken wel een rigelreuze handeling.
Helemaal eens met @Brute-Force , lijkt mij alleen een behoorlijke kras te zitten , op de nu onderkant cilinder
Dat er een kras zit snap ik, maar dat verklaart het geluid nog niet toch?
 
Kan dat de veren dat geluid veroorzaken , op een niet glad oppervlak , maar het kan wel verklaren , dat je gebrek aan compressie hebt , heb je de compressie gemeten ?
 
Compressie meten is nergens voor nodig. Dat je voelt toch met het kicken wel of er een groot verschil is tussen de keren ervoor. Maar ik zie of hoor niks vreemds hoor. Gewoon een cilinder die gebruikt word. Zo'n veegje wil ook helemaal geen reet zeggen. Maak je carb en filter een keer extra goed schoon en een nieuw bougietje doen wonderen.

En het idee van minder vermogen komt uit je onderbewust zijn dar je iets wil vertellen....

Namelijk dat je dat ding zou moeten opvoeren. Althans dat is uit mijn studies gebleken
 
Enige juiste antwoord is cilinder dr ff af halen om alles goed te bekijken, die veeg meteen ff oppoetsen kan geen kwaad en als je dan toch bezig bent een nieuwe zuigerveer

Is het toch verder naar de klote dan verwacht heb je het meteen los om te laten honen/nieuwe zuiger of gewoon de boel meteen te vervangen (is soms goedkoper)
 
Toch een compressiemeter besteld omdat me dit voor in de toekomst ook handig leek. Nu heb ik een heel aantal meer gekickt en komt er maar 4,5 bar uit. Dit is heel laag toch? Dacht dat het tussen de 6 en 9 ofzo moest wezen.

Nu had al wel gezien dat er geen spruitstuk pakking aanwezig was, kan dit de compressie ook verlagen. Daarnaast ziet mijn koppakking er ook nogal zielig uit dus ben benieuwd hoeveel compressie ik heb nadat ik alle pakkingen heb vervangen.
 

Attachments

  • IMG_4968.jpeg
    IMG_4968.jpeg
    132.7 KB · Views: 10
Heb je de compressie wel gemeten met de gasklep open ? Inlaat pakking zal voor de compressie weinig uitmaken , koppakking daarentegen wel .
 
IMG_4972.jpegIMG_4983.jpegIMG_4980.jpegIMG_4976.jpegIMG_4982.jpegomdat ik eigenlijk niet kon wachten tot het weekend ben ik vandaag toch maar begonnen met de cilinder eraf pakken. Hier wat foto’s, in die eerste kan je zien wat ik bedoelde met die koppakking, leek wel vast gekit vanaf buiten.

Cilinder zag er eigenlijk nog super netjes uit, geen krassen voelbaar met mn nagel. Maar de zuiger zaten wel diepere krassen die voelbaar waren met mijn nagel.

Wat ik dacht te begrijpen is dat het zwarte op de zuiger normaal is toch?

Wat ik dan alleen niet snap is waarom er op de linker kant van de zuiger dan opeens geen zwart meer zit. Ik denk dat er iets van metaal in de cilinder heeft gezeten en dat stukje zwart heeft weggeslagen. Ook denk ik dit omdat er in de kop wat putjes te zien zijn.

Ik was nog erg aan het twijfelen of ik alleen de zuiger zou vervangen, maar door hoe de kop was vastgekit toch maar besloten een hele nieuwe cilinderset te kopen. Een stage6 streetrace nog wel. Dit om te voorkomen dat ik alles weer in elkaar heb en de cilinder toch slecht blijkt te zijn. Hopen dat als alles zo weer in mekaar zit, ik weer een stuk meer compressie heb.
 
Bovenste zuigerveer zit zo te zien helemaal vast.

Ziet er niet echt geweldig uit, maar zie niet echt schade op de cilinder. Wel heel erg veel roet idd. Waarschijnlijk goedkope olie.
Dat aan de zijkant zal er denk ik gewoon afgekomen zijn met afhalen oid, als er echt iets in gezeten had, had je ook wel iets op de zuiger gezien.

Vind die punt aan de bovenkant er wel raar uit zien.

Als je al zo ver bent, en het ziet er allemaal niet geweldig uit, kan je er net zo goed gewoon nieuw op gooien. Wel rekening mee houden dat je de boel weer moet afstellen.
 
Ik weet niet zeker hoe het was toen ik de zuiger eraf haalde. Maar uiteindelijk was de bovenste zuigerveer wel gewoon los zoals de onderste.
Als je al zo ver bent, en het ziet er allemaal niet geweldig uit, kan je er net zo goed gewoon nieuw op gooien. Wel rekening mee houden dat je de boel weer moet afstellen.
Precies dat dacht ik dus ook
 
Advies : voordat je de boel Demonteert , spuit de boel eerst in met Bijv : Dasty , daarna de hoge druk Power washer er op voordatje het spul uit elkaar haalt .
Ik koop regelmatig een : Donor Scooter , voordat dat ding uit elkaar gaat , is de Scoot Brandschoon .
 
Update:
Ik heb de cilinder succesvol gemonteerd. Gisteren voor het eerst kunnen starten, en liep meteen na een keer of 3 kicken.

Echter klinkt de scooter nu heel lek, echt dat typische geluid bij een lekkende uitlaat. Ik denk dat dit komt omdat de uitlaatpoort net een mini beetje verder naar onderzit bij deze cilinder. (Iemand anders dit ook meegemaakt?) Hierdoor komt de voorbocht van mijn ESM uitlaat net tegen het subframe en denk ik dat de conische aansluiting dus niet goed uitkomt.

Zou dit kunnen? Of zie ik nog iets anders over het hoofd wat dit geluid kan veroorzaken?
 


Write your reply...
Back
Top