Choke testen

Coots

Member
Kymco 4T50 (GY6 blok)
Kan je zo 12Volt op de choke zetten om te testen?
Op het schema staat 1 contact via 12 ohm naar aarde
en de andere gaat naar de AGC (dynamo?).
Maakt + en - wat uit bij de choke?
 
Advertisement - register to remove this

Je kunt die choke gewoon testen door deze op een accu aan te sluiten.
Bij een elektrische choke maakt het niks uit hoe je de plus en min aansluit.

Echter wanneer de choke het doet wanneer hij aangesloten is op een accu, wil nog niet zeggen dat hij het ook doet wanneer hij ingebouwd zit op de scooter.
Het kan natuurlijk ook nog zijn dat de choke geen spanning krijgt van de stator of de weerstand defect is of de bedrading niet in orde.
Door hem op een accu te testen weet je alleen dat de choke zelf goed is.
 
Net effe getest op 12 volt, vertraging is een paar minuten.
Vermoedde dat de choke misschien veel te snel uitschoof, is dus niet zo.
 
En op de scooter zal het nog iets langer duren omdat er dan een weerstand in serie zit.

Sorry voor het gebruik maken van andermans thread, maar had geen zin om een nieuwe aan te maken. Nu we hebt toch over choke hebben, had ik ook een soortgelijke vraag;

Soms lijkt de choke van mijn zip4t ook iets later op te pakken. Ik bedoel, ik start, geef 3x rustig gas, rijdt dan zachtjes de straat uit en pas na 1 a 2minuten begint de choke te werken (hoge toeren) duidelijk hoorbaar. Hoe kan dit? Je zou toch zeggen als ik hem start dat ie dan feitelijk binnen 5 a 10 seconden al moet inslaan? Afgelopen winter leek ie meteen wel te pakken... Kan dit met de temperatuurverschillen te maken hebben? (dat ie bij een koude temperatuur eerder opppakt dan bij een warme temperatuur?) of wordt het tijd voor een nieuwe choke/weerstand?
 
Maikel,

je choke staat altijd erop als je de scooter start of het nu winter of zomer is.
De choke is niks anders dan een plunger met een naald erop die langzaam naar buiten gedrukt wordt.
Zolang de plunger niet helemaal uitgeschoven is en de naald het choke kanaaltje nog niet dicht drukt, krijgt de scooter een extra rijk brandstofmengsel.
Als de plunger helemaal uitgekomen is verstopt deze naald het choke kanaaltje en de scooter krijgt nu een normaal mengsel.

MAW een vertraagde inschakeling bestaat niet.
 
Sorry voor het gebruik maken van andermans thread, maar had geen zin om een nieuwe aan te maken. Nu we hebt toch over choke hebben, had ik ook een soortgelijke vraag;

Soms lijkt de choke van mijn zip4t ook iets later op te pakken. Ik bedoel, ik start, geef 3x rustig gas, rijdt dan zachtjes de straat uit en pas na 1 a 2minuten begint de choke te werken (hoge toeren) duidelijk hoorbaar. Hoe kan dit? Je zou toch zeggen als ik hem start dat ie dan feitelijk binnen 5 a 10 seconden al moet inslaan? Afgelopen winter leek ie meteen wel te pakken... Kan dit met de temperatuurverschillen te maken hebben? (dat ie bij een koude temperatuur eerder opppakt dan bij een warme temperatuur?) of wordt het tijd voor een nieuwe choke/weerstand?
Zo veel moeite en tijd kost het toch niet om een nieuwe thread aan te maken ?
 
Je kunt wel even controleren of de O-ring aan de hals van de choke die in de carburateur gemonteerd wordt nog afsluit en in orde is.

Voor werking zie filmpje hieronder.

 
De werking is voor mij duidelijk, dat was mijn vraag ook niet.

Ik snap alleen niet dat als mijn scooter heel koud is, de choke vrijwel binnen 5 a 10 seconden pakt (vooral bij koud weer) ik bedoel hij start dan echt dmv de choke. Maar nu, nu het wat warmer is, veel later pakt/inslaat. Daarom was mijn vraag ook, wat het kon of kan het eventueel zijn? Het kan toch niet zo zijn dat me choke ineens lui is geworden? of dat het naaldje niet te diep genoeg in het gaatje gaat? Dus normaal moet een choke, ongeacht de temperatuur gewoon volledig werken? alleen bij een warme motor iets korter?
Post automatically merged:

Zo veel moeite en tijd kost het toch niet om een nieuwe thread aan te maken ?

Nee, dat weet ik wel. Ik las dit topic en schoot meteen een vraag bij me te binnen. Dus vandaar..
Post automatically merged:

Je kunt wel even controleren of de O-ring aan de hals van de choke die in de carburateur gemonteerd wordt nog afsluit en in orde is.

Voor werking zie filmpje hieronder.


Ik zal hem even loshalen en kijken of de afdichting idd nog goed is. Met name het rubbere ringetje.
 
Last edited:
Ah ok, ik had je vraag verkeert begrepen ik dacht dat je bedoelde, dat de choke pas na een aantal seconden in kwam.
Je bedoelt dat als het warm weer is dat je de scooter langer moet starten voor hij aanslaat.

Als de motor warm is, dus ook bij warm weer, heeft de scooter een minder rijk mengsel nodig om te starten.
Het kan dus zijn dat het mengsel te rijk is voor en goeie/snelle start bij warm weer.

Heb je je luchtschroef goed staan want als deze niet optimaal staat krijgt je scooter al een te rijk mengsel en als de choke dan nog eens aan staat is dit misschien de drempel dat hij te rijk staat bij warm weer.
 
Aha, oke haha. Geeft niet. Luchtschroef staat 1 1/2 slag open. Heb net even een koude start gemaakt en hij viel "net niet" uit en paar seconden daarna ging de choke langzaam aan en ging hij netjes hoger in toeren lopen. Dus wat jij omschreef zou best kunnen! Mengsel idd te rijk voor een koude start. Ik zou dit eventueel vlug kunnen oplossen om de stationair schroef ietjes verder in te draaien? Ipv weer een maatje kleinere sproeier te gaan? Ben laatst wel van 82 naar 80 gegaan omdat ik vond dat ie te rijk liep met 82 op volle toeren tijdens rijden. Hmmm...

Anyway, thnx voor je reactie! Ik zal even beter de boel afstellen.

(ps choke is dus goed.)
 
Back
Top