Chinese scooter slaat niet aan

Afstand pickup spoel en vliegwiel ook in orde , moet ongeveer een bankpasje krap tussen passen . En het motorblok maakt ook goed massa?
Dan blijft er nog maar weinig anders over.
wat me nu nog invalt is om aansluiting 5 van de cdi na te meten of hier massa aanwezig is , als dat zo is vonkt hij ook niet
 

Attachments

  • AC-cdi aansluit schema.jpg
    AC-cdi aansluit schema.jpg
    111.9 KB · Views: 10
Afstand pickup spoel en vliegwiel ook in orde , moet ongeveer een bankpasje krap tussen passen . En het motorblok maakt ook goed massa?
Dan blijft er nog maar weinig anders over.
wat me nu nog invalt is om aansluiting 5 van de cdi na te meten of hier massa aanwezig is , als dat zo is vonkt hij ook niet
Pickup spoel gaat juist een voelermaat van 1 mm tussen. Voor pin 5 van de cdi, moet er dan met het contact op massa aanhangen of juist niet?
 
Aan de aansluiting van pin 5 zit het contactslot , en als je dat hebt een kill switch . Als deze draad op massa aangesloten wordt vonkt de cdi niet .
tevens zit deze draad ook op de zij standaard , met een schakelaar , zodat de scooter niet start als de zij standaard uit staat. ( ik weet alleen niet of dat voor alle merken geldt ) .Ook is er geloof ik bij de Sym scooters een schakelaar in de buddy bak als goedkope antie diefstal beveiliging , deze loopt ook over deze draad.
Wil je de scooter laten lopen , moet er dus geen massa staan op pin 5
 
Beste forumleden,

Jullie horen me waarschijnlijk weer afkomen, maar mij scooter start na 4 maand stil gestaan te hebben niet meer...

Het volgende heb ik al gecheckt en gecontroleerd:
- bougie gecontroleerd op vonk -> ok
- andere bougie gebruikt -> geen beter resultaat
- kleppen opnieuw gesteld, in en uit op 0,1 mm klepspeling gezet -> goede compressie
- automatische benzinekraan (membraam) getest door aan de leiding te zuigen -> werkt ook
- bougie eruit gedraaid na meerdere keren goed doorstarten-> bougie blijft zo te zien droog. Ik ruik ook helemaal geen benzinegeur bij het proberen starten...
- carburateur uiteen gehaald en alle openingen en sproeiers en dergelijk doorgespoten met de compressor -> geen beter resultaat.
Wat zou ik nog kunnen proberen?

Wat ik ook heb gemerkt bij het checken van het oliepeil. Dat de scooter preciez olie verbruikt. Zou dit misschien een oorzaak kunnen zijn dat de scooter niet meer start? Ik zou het wel raar vinden, want heb de scooter rijdend weggezet...

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 
4 maanden stilgestaan met wat voor benzine in de tank? ruikt je tank nog wel naar benzine?
heeft je accu nog spanning voor je choke? (start je elektrisch of kick je?)
stap 1: scheut verse E5 (bij voorkeur "premium" zoals shell v-power of BP Ultimate erbij gooien of liever helemaal vervangen en als dat werkt je oude benzine langzaam bij je verse mengen als je dat te duur vindt om weg te gooien.
olie verbruik is goed. olie die op peil blijft, wordt eigenlijk verdund door benzine ;)
véél olieverbruik is niet goed.. heb je een idee (er zit nog géén liter in, dus elke 100 ml zie je, terwijl dat helemaal niet zo veel is, maar heb je een indicatie over hoeveel km?)
 
Ik heb een tijdje let E10 zitten rijden. Maar de laatste keer dat ik getankt heb weet ik niet meer of ik E5 of E10 heb getankt.

Maar ik toch een vermoeden dat het niet aan de benzine ligt. Maar ik heb voorlopig geen idee hoe ik hem aan de praat moet krijgen...
 
als jij ooit E10 hebt getankt, (en een mengsel daarmee 4 maanden hebt laten staan) geef ik je op een briefje dat het aan je benzine ligt: als deze niet dood is, wat ik wel verwacht (het is mij met "goedkope" E5 gebeurd na 6 maanden!) is deze wel uitgegomd en heeft je sproeiers verstopt (daarom blijft je bougie droog). maar je hebt je eigen idee, succes daarmee.
 
Ik ga dit zeker proberen, maar hoe verklaar je dan dat de bougie helemaal niet nat wordt?
met dat je sproeiers (vooral je stationair- die heel klein is) niet schoongeblazen KAN worden maar dat je die mechanisch door moet prikken. zeker als een scooter (of welke motor met carburateur) ene tijdje stilstaat, ontstaat er Lak uit je benzine, die dergelijke kleine gaatjes gewoon dichtlijmt.
heb het met aggregaten, waterpompen (met 210 cc honda-kloon motor, voor besproeiing van sportvelden), 2-takt en 4 takt brommers en scooters gezien..
 
met dat je sproeiers (vooral je stationair- die heel klein is) niet schoongeblazen KAN worden maar dat je die mechanisch door moet prikken. zeker als een scooter (of welke motor met carburateur) ene tijdje stilstaat, ontstaat er Lak uit je benzine, die dergelijke kleine gaatjes gewoon dichtlijmt.
heb het met aggregaten, waterpompen (met 210 cc honda-kloon motor, voor besproeiing van sportvelden), 2-takt en 4 takt brommers en scooters gezien..
Bedankt C-Row,
Had de carburateur terug open gehaald, idd er zat er sproeier dicht. Daarna ontbrandde hij even maar starte niet door.
Euro 98 erin gedaan en starte terug.

Heb hem even warm gereden, maar hij rijd voorlopig niet zoals hij moet. Soms houd hij in en dan weer volle kracht vooruit enzo. Weten jullie misschien hoe dit komt?
 
sorry, de batterij van mijn glazen bol is plat. die moet even aan de lader. ;)
maar hoe heb je de betreffende sproeier schoongemaakt? en staat je vlotter goed? (voldoende benzine in de kamer?) misschien ook toevoer vanaf tank (kraan of filter ook half dicht?)
 
Soepele kabelagedraad gestript en dan met 1 adertje heb ik het kunnen doorprikken.

Vloterkamer staat goed vol. ik heb via de benzinekraan (gezogen aan ander leiding) de tank leeggemaakt en dat ging vlot. Dus dat gedeelte gaat inorde zijn.

Ik had vorig jaar ook al wel dat hij zo wat inhoude en zo precies daardoor lichtjes schokte. Maar nu is het wel extremer.
Zou dit eventueel weggaan als ik een langere rit met de scooter doe?
 
Dag Forumleden,

Ik heb nog eens even geprobeerd mijn scooter af te stellen. Maar om één of ander lukt dit niet.

Toen ik hem startte had ik eens een karton achter de uitlaat gehouden, hier kwam altijd een redelijk grote zwart geblakerde plek met zo'n zwarte spikkeltjes op. Na het warm rijden was dit wel weg.

Nu heb ik onderweg de carburateur willen afstellen, met de luchtschroef. Dus opendraaien tot hoogste toerental en dan lichtschroef halve toer terug draaien. Maar dan staat deze eigenlijk al op zo'n 3,5 tot 4 toeren opengedraaid... Dit terwijl de basisinstelling ongeveer 1,5 toer zou zijn...
Welke instelling ik ook maak, bij ineens vol gas blijft deze eerst 2-5 seconden inhouden voor hij vol aanslaat.

Het optrekken gaat van 0-30 km/h goed krachtig. Daarna hoor je dat de motor inhoudt en zo ook even blijft rijden tussen 30 en 40 km/h. Als hij eenmaal op snelheid is blijft hij wel stabiel.

Ik vermoed dat er iets niet klopt met de carburateur. Hebben jullie een idee wat de oorzaak kan zijn? Zou de gasnaald hier iets mee te maken kunnen hebben?
Alvasy bedankt
 
Brentje , de carburateur stel je af door na het warm rijden , eerst de stationair schroef zover in te draaien dat de motor net blijft lopen. Daarna met de mengselschroef het hoogste toerental opzoeken , dus in of uit draaien . Gaat de motor nu sneller draaien , draai je de stationair schroef weer iets uit totdat de motor net blijft lopen. Dit kun je een paar keer moeten doen totdat hij netjes loopt . Daarna met de stationair schroef het toerental om en nabij de 2000 afstellen. Als de motor erg inhoudt met gas open draaien kun je eens proberen om de acceleratie pomp vast te zetten met een tie-wrap. Gasnaald staat normaal op de middelste groef van de naald , welke maat hoofdsproeier heb je ?
 
die 1,5 toer voor je luchtschroef zou ik bij dellorto niet te zwaar aan tillen: de mijne staat op 3,25.. en heeft geen verstelbare sproeiernaald.. wel hing de regelschuif die die naald zou moeten bewegen eerst klem in zijn opening en was dat membraan die dat weer moest bewerkstelligen vuil en een beetje geplooid.. na schoonmaken en fijn opschuren (de regelschuif) gaat het al beter, ik moet nog op zoek naar een nieuwe schuif..
 
Brentje , de carburateur stel je af door na het warm rijden , eerst de stationair schroef zover in te draaien dat de motor net blijft lopen. Daarna met de mengselschroef het hoogste toerental opzoeken , dus in of uit draaien . Gaat de motor nu sneller draaien , draai je de stationair schroef weer iets uit totdat de motor net blijft lopen. Dit kun je een paar keer moeten doen totdat hij netjes loopt . Daarna met de stationair schroef het toerental om en nabij de 2000 afstellen. Als de motor erg inhoudt met gas open draaien kun je eens proberen om de acceleratie pomp vast te zetten met een tie-wrap. Gasnaald staat normaal op de middelste groef van de naald , welke maat hoofdsproeier heb je ?
Dag Trabiarie,

Ik heb het zoals u uitlegd gedaan. Alleen heb ik vet verkeerd verwoord .
Nu welke sproeier erin steekt weet ik niet, niet opgelet bij het schoonmaken van de carburateur. Dit is de carburateur die erin steekt, en deze heeft nog alle standaard onderdelen: https://www.chinascooteronderdelen....-btc-retro-scooter-riva-agm-vx50-ecs-systeem/
Ik denk dat ik de gasnaald niet afstellen, heb ik toch iets over gelezen. Maar stel dat er een scheurtje in het membraam zit. Zou dit dan mijn symptomen kunnen verklaren?
Post automatically merged:

die 1,5 toer voor je luchtschroef zou ik bij dellorto niet te zwaar aan tillen: de mijne staat op 3,25.. en heeft geen verstelbare sproeiernaald.. wel hing de regelschuif die die naald zou moeten bewegen eerst klem in zijn opening en was dat membraan die dat weer moest bewerkstelligen vuil en een beetje geplooid.. na schoonmaken en fijn opschuren (de regelschuif) gaat het al beter, ik moet nog op zoek naar een nieuwe schuif..
Ik heb ook een niet verstelbare gasnaald. Welke symptomen had uw scooter toen de gasnaald klem zat?
 
Het membraam moet afdichten , deze bedient nagelang het vacuum wat erboven komt , hoever de gasschuif open gaat . Zie ook dat het een elekronisch geregelde carb is welke door middel van de ecu bedient wordt. dat zou dan ook betekenen voor zover ik weet , dat je de ecu zou moeten laten uitlezen , en eventueel instellen. Maar membraam kun je in ieder geval checken.
Post automatically merged:

Lees dit topic is door , dezelfde vraag wordt hier ook gesteld , en er wordt door Brute -Force geopperd om er een gewone carb op te zetten .
wat ik als ik op mijn grande retro zo'n ding had , en problemen , ook zou overwegen. Maar schijnt niet te kunnen door de katalysator , lees ik even verder. Dan ook maar een andere uitlaat eronder
 
Last edited:
mijn verhaal

mijn symptomen: scooter reageerde slecht op het gas of zelfs averechts, sloeg om de haverklap af als ik of te snel of te langzaam gas gaf. verderop vind je foto's van de vuile en later schoongepoetste schuif, het membraan had een laag vuil aan de onderkant plakken, die ik losweekte met ballistol universalöl (wapenolie, volgens de bus ook goed voor oliebestendige rubberen onderdelen)
die carb zelf wordt niet "geregeld" door de ecu, dat gebeurt indirect met de luchtklepjes ernaast.
 
Beste forumleden,

Jullie horen me waarschijnlijk weer afkomen, maar mij scooter start na 4 maand stil gestaan te hebben niet meer...

Het volgende heb ik al gecheckt en gecontroleerd:
- bougie gecontroleerd op vonk -> ok
- andere bougie gebruikt -> geen beter resultaat
- kleppen opnieuw gesteld, in en uit op 0,1 mm klepspeling gezet -> goede compressie
- automatische benzinekraan (membraam) getest door aan de leiding te zuigen -> werkt ook
- bougie eruit gedraaid na meerdere keren goed doorstarten-> bougie blijft zo te zien droog. Ik ruik ook helemaal geen benzinegeur bij het proberen starten...
- carburateur uiteen gehaald en alle openingen en sproeiers en dergelijk doorgespoten met de compressor -> geen beter resultaat.
Wat zou ik nog kunnen proberen?

Wat ik ook heb gemerkt bij het checken van het oliepeil. Dat de scooter preciez olie verbruikt. Zou dit misschien een oorzaak kunnen zijn dat de scooter niet meer start? Ik zou het wel raar vinden, want heb de scooter rijdend weggezet...

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Benzine 98 100%
 
Back
Top