Chinese scooter slaat niet aan

Dat is geen wonder hoor , dat was in het begin je al geadviseerd , ;) Maar ja heb je nog wat goede onderdelen in voorraad , is nooit weg Goed dat je het gevonden hebt , en hier post , scheelt je een hoop geld , en nu lekker toeren , succes en hou je service beurtjes in de gaten.
 
Dag forumleden,
Ik heb nu enkele ritjes achter de rug. Maar vandaag moet ik al 2 seconden starten voordat hij aanslaat. Dus ik vermoed dat mijn inlaatspeling terug verschoven is. Ik had de klepspelingen gesteld op:
Inlaat 0,5 mm
Uitlaat 0,7 mm
Nu heb ik al gelezen dat de inlaatspeling wel iets ruimer genomen mag worden. Kan iemand me zeggen op hoeveel klepspeling ik mijn kleppen het best kan stellen?
 
Ik heb een grande retro , is dan wel een euro 2 , maar heb vanaf het begin beide kleppen op 0,10 gesteld . Is ook een 39 Qmb motor blok en ook toevallig 10 inch. Deze had ik 4500 km geleden gesteld , en van het weekend een 6000 km service beurt gedaan , ze stonden nog steeds goed.
Zou ze even nameten , en als ze al zo snel verlopen zou ik toch de oorzaak proberen te achterhalen. Hoeveel km heb je gereden na de laatste keer stellen ongeveer. Oorzaak zou kunnen wezen : klepstelboutjes lopen terug , moertjes niet vast genoeg . Of de kleppen slaan in op je zitting. In dat geval zou je je kop moeten demonteren en de kleppen nakijken. Maar dan alleen als de speling kleiner is geworden. Maakt de motor niet teveel toeren b.v door een versleten snaar of rolletjes , ook dat kan het inslaan van de kleppen bevorderen. Aan de andere kant wat is twee seconde , en met starten geen gas bijgeven , weet je dat . De choke moet het werk doen.
 
Ik heb een grande retro , is dan wel een euro 2 , maar heb vanaf het begin beide kleppen op 0,10 gesteld . Is ook een 39 Qmb motor blok en ook toevallig 10 inch. Deze had ik 4500 km geleden gesteld , en van het weekend een 6000 km service beurt gedaan , ze stonden nog steeds goed.
Zou ze even nameten , en als ze al zo snel verlopen zou ik toch de oorzaak proberen te achterhalen. Hoeveel km heb je gereden na de laatste keer stellen ongeveer. Oorzaak zou kunnen wezen : klepstelboutjes lopen terug , moertjes niet vast genoeg . Of de kleppen slaan in op je zitting. In dat geval zou je je kop moeten demonteren en de kleppen nakijken. Maar dan alleen als de speling kleiner is geworden. Maakt de motor niet teveel toeren b.v door een versleten snaar of rolletjes , ook dat kan het inslaan van de kleppen bevorderen. Aan de andere kant wat is twee seconde , en met starten geen gas bijgeven , weet je dat . De choke moet het werk doen.
Een klein 20 km gereden denk ik. Daarom dat ik eerder zou denken dat ik het klepstelboutje niet goed heb aangedraaid. Ik zal één van de dagen de kleppen nog eens stellen.
 
De kleppen zijn terug opnieuw gesteld. Scooter draait goed. Maar als ik met mijn scooter heb gereden. En ik leg hem voor een 30 min stil in dit weer dan start hij enkel als ik wat gas bijgeef. En dan blijft hij stationair ook niet draaien. Als ik dan eenmaal vertrek werkt hij goed.
De stationairschroef staat hoog genoeg ingesteld, want bij start draait mijn wiel een beetje mee
Weten jullie misschien de reden waarom hij minder goed start na dat hij warm is gereden? Misschien een combinatie van luchtvochtigheid en de koude?
 
Zit er op deze carburateur ook een mengselschroef? Op een carburateur zonder deze klepjes zit hij links onder net boven de rand van de vlotterbak , onder het asje van de gasklep? als je deze hebt , heb je die al eens gesteld?
 
Ik vermoed dat je de luchtstelschroef bedoelt. Ja die heb ik al afgesteld aan de hand van een YouTube filmpje. Ik ben nu eens om het half uur de scooter aan het starten en met de stationair schroef te regelen zodat hij altijd blijft draaien. Alleen moet ik dan nog eens kijken als de scooter koud start hoe hij dan stationair draait...
 
Weet je ook de grote van je stationair sproeier ? Ja ik bedoel deze , dit is van een gewone carb zonder electronica . Als ik mijn scooter koud start loopt deze met choke ongeveer 3500 toeren , het achterwiel draait dan mee , na ongv 1 min valt de choke af en loopt hij 2000 toeren en staat het wiel stil. Ik start hem wel zonder aan het gas te komen als hij koud is , warm is weleens verschillend , de ene keer pakt hij makkelijker met een klein beetje gas. Denk inderdaad dat het erg temperatuurs afhankelijk is , hoe snel de choke er weer opgaat.
 

Attachments

  • 6466effc4867d3784ebacdec67b6ddff6a5PVMg.jpg
    6466effc4867d3784ebacdec67b6ddff6a5PVMg.jpg
    250.5 KB · Views: 14
dat is volgens mij de 3e foto , de schroef waar die blauwe streepjes op de schroef en het huis staat. onder die 3 polige aansluiting . Dat zal de basis afstelling zijn.
 
Ik ben vandaag gaan cruisen met een maat die een kymco like 50 heeft. Hij trekt tussen 0-20 km/h harder op tegenover mijn scooter (ik ben bijna een schilpad tov hem). Boven de 20 km/h trekt hij even snel op. Zou ik dit verschil kunnen wegwerken door straffere trekveertjes te monteren in de koppeling?
 
Weet je ook welk gewicht rollen je erin hebt? Als je strakkere trekveertjes monteert verhoog je dacht ik alleen het toerental waarmee je koppeling aangrijpt.
 
Geen idee, er is normaal niets verandert aan het motorblok of koppeling. Ben je iets met deze link? linkhttps://www.lasourisscooters.nl/onderdelen/motor/rollenset-16x13-orgineel-gy6
 
Er staat geen gewicht bij , hebben diverse gewichten in de verkoop. Ik heb pas geleden bij mijn scooter de 6000km beurt gedaan , en de gewichten gewogen , bij mij zat er 5gram in en was de snaar nog maar 15mm breed. Op aanraden van de winkel bij mij 5,5 gram geplaatst met een nieuwe riem . Waar hij eerst 9000toeren maakte op top maakt hij nu 7500 en trekt iets sneller op. Komt ook een hoop door de snaar denk ik , maar je zou eens kunnen kijken hoe zwaar jou gewichten zijn.
 
Ik lees hier op het forum dat het voor elke scooter anders is , en het een kwestie van uit proberen is . Ik zou proberen bij hoeveel toeren je koppeling aan pakt , is het voor jou gevoel te vroeg zou je zwaardere kunnen proberen , en je rollen die je nu erin hebt zou je moeten wegen .
Maar je zou moeten beginnen om te kijken wat er nu inzit , en hoe je v snaar is . Bij mij was alles standaard en zat er 5 gr in aan rollen.
Voordat ik met de service beurt begon ben ik ook wezen zoeken voor rolletjes en een v snaar , maar heb bij verschillende winkels verschillende rollen en snaren gezien als standaard voor een gy6. Dus heb ik eerst de boel opengeschroefd en de rollen gewogen en snaar maat gekeken .
snaar was bij mij 669 x 18 x30
 
Bij mij zaten er rollen van 8 gram in. Ik heb geprobeerd met 6g ,5,5g en 5 gram. En ik heb toch ook gekozen voor de 5 gram rollen. Koppeling heb ik origineel gelaten, hij trekt al veel beter op.

Nu een andere vraag, ik heb pas een projectscooter gekocht. Deze startte niet, ik heb hier de kleppen van gesteld en de bougie gereinig en hij startte. Hij heeft zo'n minuut stationair gedraaid, tot ik het gas opendraaide en hij stil viel. Ik dacht eerst dat hij verzopen was, maar dat klopt niet want ik heb geen vonk meer (nieuwe bougie en bobine ook al geprobeerd). Daarom verdenk ik de stator, volgende metingen heb ik gedaan bij het starten:
- tussen groen en wit ( groen en geel zelfde) = 2 VAC ( volgens mij veel te weinig, want deze dient voor de batterij op te laden en de lichten)
- pickup spanning 0,5 VAC
- ignition coil spanning 91,1 VAC

CDI is een 6 pin AC CDI

Wat denken jullie, zou de stator het probleem kunnen zijn? En heeft de spanningsregelaar iets te maken met de ontsteking?
 
De Stator heeft in zo verre niets te maken met de ontsteking , dat er twee spoelen inzitten die de spanning voor de cdi verzorgen. Dit is de rood/zwarte draad , die apart met een losse connector naar je cdi loopt. De spannings regelaar staat hierbij buiten spel , deze regelt alleen het bijladen en dat de gele draad voor de verlichting , binnen de grenzen blijft . Je kan ook de laadspanning van je accu meten , moet ongv 14/15 volt zijn , bij verhoogd toerental
Als al je bedrading / connectors in orde zijn en je bobine is oke ( ook even door meten) met bougie /kabel en bougie kap . Gok ik op een kapotte cdi.
 
De Stator heeft in zo verre niets te maken met de ontsteking , dat er twee spoelen inzitten die de spanning voor de cdi verzorgen. Dit is de rood/zwarte draad , die apart met een losse connector naar je cdi loopt. De spannings regelaar staat hierbij buiten spel , deze regelt alleen het bijladen en dat de gele draad voor de verlichting , binnen de grenzen blijft . Je kan ook de laadspanning van je accu meten , moet ongv 14/15 volt zijn , bij verhoogd toerental
Als al je bedrading / connectors in orde zijn en je bobine is oke ( ook even door meten) met bougie /kabel en bougie kap . Gok ik op een kapotte cdi.
Ik heb de cdi vervangen, maar zonder resultaat... Ik vind het raar, bougie, bobine en cdi is nieuw. Heb de massa van de bobine doorgemeten met het frame en deze is ook inorde. Draad tussen cdi en bobine is ook inorde. Is dan de enige optie nog om de stator te vervangen?
 
Back
Top