Chinese scooter slaat niet aan

Bij dellorto schijnt het toch wel vaak aan de bobine te liggen, ze worden ook regelmatig terug gebouwd naar de euro2/3 variant.

Denk dat je eerst even de kleppen moet stellen, en daarna evt bougie en bobine vervangen.

Wat betreft de losse stekker, zolang er niks op aangesloten zat toen je de scooter open maakte zou ik er vanuit gaat dat deze niet nodig is. Het kan zijn dat de kabelboom ook voor een ander scooter model gebruikt wordt waar deze stekker dan wel in gebruik is.
 
Waarde secundair komt dus niet helemaal overeen , in hoe verre dat strekt zou ik zo niet kunnen zeggen . Als je zeker wilt zijn kun je alsnog een nieuwe bestellen , of aan de experts hier kunnen vragen. Hoe lang is de vonkboog die je kunt trekken tussen bougiekabel en massa , ook meestal een indicatie dat de bobine niet in orde is
 
Primair moet deze 2,2 ohm zijn, secundair 10,3 kohm. Dus in de secundaire gaat wel een lagere stroom vloeien. Zou dit misschien de oorzaak kunnen zijn dat hij niet start?
Ik weet niet hoe je secundair gemeten hebt maar houdt er rekening mee dat de bougiekap ook vaak een weerstand heeft van ongeveer 5 kilo Ohm.
Dus de hogere waarde die je meet kan liggen aan de bougiekap als deze nog in het circuit zat.
Maar waarom zoeken jullie het in het ontsteekcircuit, uit de eerste post lees ik toch dat de vonk goed was???
 
Ik weet niet hoe je secundair gemeten hebt maar houdt er rekening mee dat de bougiekap ook vaak een weerstand heeft van ongeveer 5 kilo Ohm.
Dus de hogere waarde die je meet kan liggen aan de bougiekap als deze nog in het circuit zat.
Maar waarom zoeken jullie het in het ontsteekcircuit, uit de eerste post lees ik toch dat de vonk goed was???
Ja inderdaad, ik heb tussen massa en in de boegiekap gemeten. Geen idee, omdat eigenlijke alle elementen aanwezig zijn om te kunnen draaien. Ik dacht aan de cdi, omdat de timing misschien niet juist was. Maar heb deze vervangen en hielp niets. Aan wat denk jij?
 
Ik weet ook niet hoe de meting in post 11 en 13 te verklaren is , bij stilstand motor 12 v op choke connector , zonder aan gesloten choke .
Maar denk ook , dat waar we in de eerste posten mee begonnen de compressie getest moet worden , en kleppen gesteld , om dit uit te sluiten.
 
Aan wat denk jij?
Na 30 posts ben ik een beetje de draad kwijt omdat ik dit topic niet geheel gevolgd heb maar volgens mij is er niks gezegd over het volgende punten:

  • Wordt je bougie nat na een paar startpogingen?
  • Heb je de carburateur al eens schoon gemaakt?
  • Heb je de twee filtertjes van de carb. solenoids al eens gecontroleerd of deze niet verstopt zitten?
  • Heb je de klepspeling al eens gesteld/gecontroleerd en daarbij gekeken of de timing van het vliegwiel en de nokkenas op de markeringen staat?
  • Is de compressie al eens gemeten?
  • Zit het spietje op de as van het vliegwiel zodat het vliegwiel niet verdraait kan zitten.
Edit: @trabiarie was met net voor met posten, ik type ook maar met twee vingers :)
 
Last edited:
Sparky kun jij eventueel de meting van de choke connector verklaren uit post 11 en 13 . Ik vindt dit een vreemd iets , omdat de spanning van de choke toch van de stator komt , en als de motor niet draait daar geen spanning is ?
 
Een multimeter op het Volt-bereik heeft een zeer hoge impedantie (=inwendige weerstand)
Het minst of geringste waar ergens een gelijkspanningscomponent een lekstroom veroorzaakt wordt door deze multimeter gelijk gezien als de waarde van ongeveer de accu-spanning.
Echter wanneer @Brentje de stekker van de elektrische choke zou insteken en dan aan de achterkant van de connector zou backproben (=meten zoals op de foto hieronder) zou hij niks mogen meten als het enkel een lekspanning betreft.

Edit: Ik lees net ook in post #13, dat als de connector van de choke wordt ingestoken de spanning terug valt naar 6 mV, hiermee is mijn veronderstelling hierboven bevestigd.
bcadd3ccb01f4a93d9abd66d82d2116e.jpg
 
Na 30 posts ben ik een beetje de draad kwijt omdat ik dit topic niet geheel gevolgd heb maar volgens mij is er niks gezegd over het volgende punten:

  • Wordt je bougie nat na een paar startpogingen?
  • Heb je de carburateur al eens schoon gemaakt?
  • Heb je de twee filtertjes van de carb. solenoids al eens gecontroleerd of deze niet verstopt zitten?
  • Heb je de klepspeling al eens gesteld/gecontroleerd en daarbij gekeken of de timing van het vliegwiel en de nokkenas op de markeringen staat?
  • Is de compressie al eens gemeten?
  • Zit het spietje op de as van het vliegwiel zodat het vliegwiel niet verdraait kan zitten.
Edit: @trabiarie was met net voor met posten, ik type ook maar met twee vingers :)
Heb er net een nieuwe bobine in gestoken, maar dit geeft ook geen verschil.
De bougie wordt niet nat, enkel als we met remreiniger hem proberen te starten. Scooter is van 2020 als ik de luchtfilter enzo eraf haal ziet deze er nog als nieuw uit, dus carburator reinigen gaat niet veel uithalen denk ik. De twee filter van de solenoids heb ik nog niet gecontroleerd, dat zal ik nog eens doen. Voor de compressiemeting ben ik nog iemand aan het zoeken. Ik denk dat kleppen stellen ook nog aan de beurt zal komen
 
Waarom je de bobine vervangen hebt is me niet helemaal duidelijk, vooral als je vlak ervoor de waardes gemeten hebt van de primaire en secundaire spoel die goed bleken te zijn en je in je initiele post meldt dat je op vonk hebt getest?????? :confused2:

De sproeier(s) in de carburateur kan/kunnen wel degelijk verstopt zitten ook al ziet de luchtfilter er goed uit!
Vooral het feit dat je bougie droog blijft, duidt er toch op dat je brandstofvoorziening niet in orde is.

Dus ik zou toch maar eens beginnen met het kuisen van de carburateur en het controleren van de klepfiltertjes en als je het nog niet gedaan hebt, het testen van het vacuum kraantje/pompje en de werking van de vlotter/vlotternaald.
 
Waarom je de bobine vervangen hebt is me niet helemaal duidelijk, vooral als je vlak ervoor de waardes gemeten hebt van de primaire en secundaire spoel die goed bleken te zijn en je in je initiele post meldt dat je op vonk hebt getest?????? :confused2:

De sproeier(s) in de carburateur kan/kunnen wel degelijk verstopt zitten ook al ziet de luchtfilter er goed uit!
Vooral het feit dat je bougie droog blijft, duidt er toch op dat je brandstofvoorziening niet in orde is.

Dus ik zou toch maar eens beginnen met het kuisen van de carburateur en het controleren van de klepfiltertjes en als je het nog niet gedaan hebt, het testen van het vacuum kraantje/pompje en de werking van de vlotter/vlotternaald.
Ik had op een ander forum juist hetzelfde probleem gevonden. Die hadden heel hun scooter al nagelopen en uiteindelijk was het de bobine die het probleem was. Daarom had ik die besteld.
Heb net de carburateur gereinigd, niets vuil of verstroppingen te bespeuren. Proberen starten maar bougie blijft nog altijd droog.
Heb het membraam aan de brandstoftank getest door aan de vacuumleiding te zuigen. Als ik eraan zoog kwam er benzine uit achter het filtertje. Dus dit is ook inorde.
Dan zal ik me maar wagen aan het kleppen stellen
 
Ik had op een ander forum juist hetzelfde probleem gevonden. Die hadden heel hun scooter al nagelopen en uiteindelijk was het de bobine die het probleem was. Daarom had ik die besteld.
Heb net de carburateur gereinigd, niets vuil of verstroppingen te bespeuren. Proberen starten maar bougie blijft nog altijd droog.
Heb het membraam aan de brandstoftank getest door aan de vacuumleiding te zuigen. Als ik eraan zoog kwam er benzine uit achter het filtertje. Dus dit is ook inorde.
Dan zal ik me maar wagen aan het kleppen stellen
Werkt je ontsteking nog ? Heb ong zelfde probleem gehad en mijn ontsteking bleek stuk waardoor die ook niet aan sloeg!
 
Heb het membraam aan de brandstoftank getest door aan de vacuumleiding te zuigen. Als ik eraan zoog kwam er benzine uit achter het filtertje. Dus dit is ook inorde.
Komt er ook benzine uit als je de scooter probeert aan te kicken of elektrisch te starten?
Want rechtstreeks aan het vacuumslangetje te zuigen is niet de juiste methode om het vacuumkraantje te testen.
Je weet namelijk dan nog niet of het vacuum van de motor in orde is.

Dan zal ik me maar wagen aan het kleppen stellen
Lijkt me ook, zo moeilijk is dit niet,YouTube is je vriend!!!
 
Het wonder is geschiedt, hij draait. Kleppen stonden niet juist gesteld, gesteld en draait terug als nieuw. Allen bedankt voor de reacties!
Post automatically merged:

Werkt je ontsteking nog ? Heb ong zelfde probleem gehad en mijn ontsteking bleek stuk waardoor die ook niet aan sloeg!
Ja die werkte nog, heb wel alle componenten vernieuwd om zeker te zijn.
 
Last edited:
Back
Top