Chinese scooter slaat niet aan

Brentje

Member
Dag forumleden,
Ik heb me zopas een tweedehandse La souris trendy retro euro 4 aangeschaft. deze heeft een gy6-139qmb motorblok (10 inch wielen). Bij aankoop hadden de mensen de scooter al draaien. Ik heb deze stilgelegd en deze starte direct terug. Daarna heb ik een testrit gemaakt en de scooter trok goed op en draaide goed. Toen ik de scooter uitlaadde kreeg ik de scooter met moeite gestart en viel hij met het stationaire draaien uit.
Bij koud starten lijkt het of hij klaar is om te starten (starter draait cilinder goed rond), maar hij slaat niet aan...

Volgende zaken heb ik gecheckt:
- Benzinetoevoer losgekoppeld en via kickstart gecontroleerd op benzine
- Bougie vervangen en gecontroleerd op vonken
- Luchtfilter verwijdert en met remreiniger scooter proberen starten
- Compressie is aanwezig
- Pulse generator die signaal geeft naar cdi uitgemeten
- Bobine uitgemeten: primair 2,2 ohm/ secundair 14,85 kohm.

Voor de moment zit ik met een scooter die niet te starten is, zelfs mensen die er iets van kennen weten geen raad.
Iemand een idee wat ik nog kan controleren of vervangen?
Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Heb je de choke ook al getest ? En als de motor draait meten of er spanning staat op de connector van de choke.
Als dat in orde is zou ik , na wat je al gedaan hebt , dan de kleppen stellen en de compressie meten.
Deze moet rond de 9 bar zitten wil hij kunnen lopen. Als hij met remmenreiniger al niet aan de gang wil of bewijs geeft , verdenk ik toch de compressie.
 
Bij aankoop hadden de mensen de scooter al draaien.
Ik heb dit al vaker geadviseerd, spreek met de verkoper van te voren af dat als het blok warm gedraaid is bij aankomst je de scooter niet koopt.
Meestal is dit een teken dat de scooter niet of moeilijk wil starten als hij koud is en men dit wilt verbloemen.

Dit kan iets heel simpels zijn zoals de instelling van de carburateur, een vuitje in de carburateur of een choke (eigenlijk een enricher) die blijft hangen zodat het choke kanaaltje geblokkerd wordt.
Maar het kan ook ernstiger zijn dat je een lage compressie hebt, maar goed, het is al te laat, je bent niet de eerst en zal niet de laatste zijn.

Dus het beste is wat @trabiarie hierboven al voorgesteld heeft, controleer eerst de werking van de elektrische choke en indien dit in orde is controleer de klepspeling is dit alles in orde, meet de compressie of laat deze meten.
 
Je geeft aan La Souris Euro4 scooter deze heeft als het goed is een gasklephuis, geen carburateur.

Heb je de ecu al er uitgehaald zo ja van welk merk is deze?

Heb je de scooter al uitgelezen of laten lezen?
 
Volgens mij heeft deze een carburateur met solenoïde , deze regelen lucht en mengsel. Maar daar kan Brentje uitsluitsel over geven.
Ja inderdaad, het is een carburator met 2 solenoide valves
Post automatically merged:

Ik heb dit al vaker geadviseerd, spreek met de verkoper van te voren af dat als het blok warm gedraaid is bij aankomst je de scooter niet koopt.
Meestal is dit een teken dat de scooter niet of moeilijk wil starten als hij koud is en men dit wilt verbloemen.

Dit kan iets heel simpels zijn zoals de instelling van de carburateur, een vuitje in de carburateur of een choke (eigenlijk een enricher) die blijft hangen zodat het choke kanaaltje geblokkerd wordt.
Maar het kan ook ernstiger zijn dat je een lage compressie hebt, maar goed, het is al te laat, je bent niet de eerst en zal niet de laatste zijn.

Dus het beste is wat @trabiarie hierboven al voorgesteld heeft, controleer eerst de werking van de elektrische choke en indien dit in orde is controleer de klepspeling is dit alles in orde, meet de compressie of laat deze meten.
Ik zal vandaag de choke testen, de compressie zal ik iemand moeten zoeken die deze kan meten vrees ik. Ik heb zelf nog een cdi besteld, omdat ik de timing van de vonk verdenk.
Post automatically merged:

Je geeft aan La Souris Euro4 scooter deze heeft als het goed is een gasklephuis, geen carburateur.

Heb je de ecu al er uitgehaald zo ja van welk merk is deze?

Heb je de scooter al uitgelezen of laten lezen?
De ecu heb ik niet getest, maar ik heb geen foutmeldingen van de ecu. Dus ik vermoed dat deze inorde is.
 
Als hij al niet op tijd vonkt , zou die bij de verkoop ook niet goed gelopen , en opgetrokken hebben. Ik denk dat het grootste probleem in de koude start , choke /compressie druk zit. Sloeg hij met remmen reiniger ook niet aan , of kreeg je toen meer respons van de motor om te gaan lopen.
Anders eens een pufje start pilot , is speciaal voor dit soort gevallen. Heb je de klep speling al gecontroleerd ? Zijn ze ook nogal gevoelig voor
 
Ik heb de choke uitgemeten:
- Weerstand 48 ohm
- 12 v op choke gezet, naald beweegt zo'n 5 mm naar buiten

Dan heb ik het contact opgezet en op de connector van de choke de spanning gemeten, hier zit altijd 12v op... Is dit normaal?
Bij het proberen starten blijft de 12v aangehouden.
 
Ja de choke krijgt 12v.

Ik vermoed dat je bobine defect is, mocht je deze gaan vervangen neem dan wel een originele Rongmao bobine. Heb gemerkt dat andere merken niet altijd het probleem oplossen.
 
Ja de choke krijgt 12v.

Ik vermoed dat je bobine defect is, mocht je deze gaan vervangen neem dan wel een originele Rongmao bobine. Heb gemerkt dat andere merken niet altijd het probleem oplossen.
Maar is het normaal dat ik 12v krijg als alleen het contact nog maar opstaat?
Ik heb de bobine ohm nagemeten, dus ik vermoed dat deze inorde is.
 
Last edited:
Nee is niet normaal , choke hoort alleen stroom te krijgen als de motor loopt , komt rechtstreeks uit je stator vandaan.
Ergens is er dus een verbinding met de accu stroom - contactslot-choke
Hier een schema van een retro , zal niet zoveel met die van jou verschillen , zit op de gele draad die uit de stator komt , gelijk met het licht.
Het kan zo zijn (niet zeker dus , zal je moeten nameten) dat de vorige eigenaar de licht schakelaar regelrecht op de accu heeft gezet , zonder de gele draad daar af te koppelen ( ik noem maar een voorbeeld)
Post automatically merged:

Hier nog de maten van de choke , ook zou je de connector van de choke even los kunnen halen , deze sluit dan niet het verrijkings kanaal , blijft er dus op staan. start hij dan , dan de stroom weer aansluiten , dan gaat de choke eraf.
 

Attachments

  • RETRO CHINA Electr cschema.pdf
    249.1 KB · Views: 23
  • GY6 maten van elektr choke.jpg
    GY6 maten van elektr choke.jpg
    17.1 KB · Views: 45
Last edited:
Nee is niet normaal , choke hoort alleen stroom te krijgen als de motor loopt , komt rechtstreeks uit je stator vandaan.
Ergens is er dus een verbinding met de accu stroom - contactslot-choke
Hier een schema van een retro , zal niet zoveel met die van jou verschillen , zit op de gele draad die uit de stator komt , gelijk met het licht.
Het kan zo zijn (niet zeker dus , zal je moeten nameten) dat de vorige eigenaar de licht schakelaar regelrecht op de accu heeft gezet , zonder de gele draad daar af te koppelen ( ik noem maar een voorbeeld)
Nog een update:
Dus als de choke is afgekoppeld meet ik 12v, vanaf ik deze aankoppel valt de 12v naar 6 mV terug. Dus dit zou wel kunnen vermoed ik. Aangezien de choke pas zal werken als de motor draait.
Nu een andere vraag, de scooter draaide eigenlijk heel goed toen ik hem kocht. Is het dan wel nuttig om de compressie te testen en de kleppen af te stellen?
 
Als de scooter warm is en met b.v startpiloot gestart is (is een aanname , weet je dus niet) kan dat best , je merkt het dan eigenlijk alleen als de motor koud is , of na verloop van tijd olie gaat verbruiken. Ook als je de scooter gewend bent zou je in het rij gedrag veranderingen kunnen merken , minder trekkracht of lagere top snelheid .Wat je ook even kunt proberen ( ik weet dat je er lastig bij kunt , heb zelf een grande retro ) is een beetje olie door het bougiegat laten lopen , niet teveel , dan dicht dat voor even de zuigerveren af , en misschien merk je dan verschil bij het starten .
Ik ben wel een beetje thuis met stroom en schema's maar volgens mij hoor je als de motor stilstaat geen spanning op je choke aansluiting te hebben , alleen als de motor loopt , je hebt nu lekstroom neem ik aan wat je meet? Dit zou dan van de regelaar moeten komen.
Maar hier kan Sparky uitsluitsel over geven , heeft veel meer kennis hierover . En kun je ook eens meten of je motor blok een goede massa verbinding heeft.
 
Wat me ook wel opviel toen ik de eerste keer de scooter openlegde is dat ik 2 connectoren had waar niets op was aangesloten...
1 in het batterij gedeelte (connector met 3 draden)
1 in het motorgedeelte
Iemand enig idee waarvoor deze dienen en noodzakelijk zijn?
 

Attachments

  • IMG_20220119_210151.jpg
    IMG_20220119_210151.jpg
    412 KB · Views: 43
  • IMG_20220119_210133.jpg
    IMG_20220119_210133.jpg
    400.7 KB · Views: 42
je eerste foto is de connectie om de ECU uit te lezen (en te programmeren).
die tweede foto durf ik niet te zeggen vaarvoor die dient, een CDI lijkt mij sterk
 
Back
Top