China scooter afstellen en opvoeren met cdi begrenzer

jonks

New Member
Ik ben bezig met het restaureren van een AGM Vintage (vespa oldtimer look a like) met een GY6 blok maar loop nu tegen een aantal dingen.

Ten eerste heb ik een CDI met afstandsbediening, deze werkte alleen niet en ik ben er achter gekomen dat ik een toerental sensor moet plaatsen. Die zat er al niet bij bij aankoop. Ik hoorde dat die zonder sensor onbegrensd liep, maar 41 onbegrensd zonder vario ring met sport uitlaat vind ik erg weinig. Vraag 1: Hoe kan ik dat rond de 50/60 krijgen?

Verder heb ik nog wat vragen over het afstellen, de scooter lijkt alleen te lopen bij hoge toeren. Stationair slaat die dan ook af behalve als ik de stationair schroef aandraai, maar dan zijn de toeren te hoog. Vraag 2: Hoe zorg ik dat die stationair goed loopt bij lage toeren?

Verder reageert die traag bij vol gas. Vraag 3: Hoe pak je dat aan?

Verder vroeg ik me nog af of een Power One Racing vario veel gaat uit halen? Ik hoorde iets over sneller optrekken.
 
Advertisement - register to remove this

Ik zou gewoon de standaard vario houden. De std in een gy6 blok is al best ok.

Slecht reageren op gas komt waarschijnlijk door een vuile of slecht afgestelde carb. Evenals het afslaan. Weet niet hoeveel km geleden de kleppen voor het laatst gesteld zijn maar dat kan het ook zijn.

Wat bedoel je met sportuitlaat? Eentje die lawaai maakt? Standaard is sowieso beter. Je levert met die ''sportuitlaat'' veel vermogen in.

En 41 is al snel zat voor een snor
 
Ik zou gewoon de standaard vario houden. De std in een gy6 blok is al best ok.

Slecht reageren op gas komt waarschijnlijk door een vuile of slecht afgestelde carb. Evenals het afslaan. Weet niet hoeveel km geleden de kleppen voor het laatst gesteld zijn maar dat kan het ook zijn.

Wat bedoel je met sportuitlaat? Eentje die lawaai maakt? Standaard is sowieso beter. Je levert met die ''sportuitlaat'' veel vermogen in.

En 41 is al snel zat voor een snor

Carburateur is nieuw, dus niet vuil. Naast de stationairschroef valt alleen de luchtschroef af te stellen toch?

En het is een “performance” uitlaat van marktplaats. Maakt inderdaad meer lawaai maar klinkt ook wel echt beter. Dacht alleen dat zo’n uitlaat alleen maar beter kon zijn omdat er beter lucht doorheen kan.

Verder hoor ik van andere dat hun china scooter 60 loopt, hoe zou ik dat kunnen behalen?
 
Hoe het precies werkt weet ik niet maar een 4t motor moet ook tegendruk hebben van de uitlaat. Dit verschil is echt merkbaar. Je verliest ruim 5kmph top en trekt ook slechter op.

Ja naast de stationairschroef is er alleen maar de luchtschroef. Deze heeft eigenlijk alleen maar effect van stationair tot maar een klein beetje gas maar moet wel goed afgesteld staan. Een iets grotere sproeier kan ook helpen. Uit de fabriek is die meestal iets te klein

Normaal zou hij met alleen maar de begrenzingen eraf 60 gaan. Misschien dat de v-snaar of rollen versleten zijn. Maar 41 is toch al best snel voor een snor? Als je sneller wilt waarom ben je dan niet voor een brom gegaan?
 
Hoe het precies werkt weet ik niet maar een 4t motor moet ook tegendruk hebben van de uitlaat. Dit verschil is echt merkbaar. Je verliest ruim 5kmph top en trekt ook slechter op.

Ja naast de stationairschroef is er alleen maar de luchtschroef. Deze heeft eigenlijk alleen maar effect van stationair tot maar een klein beetje gas maar moet wel goed afgesteld staan. Een iets grotere sproeier kan ook helpen. Uit de fabriek is die meestal iets te klein

Normaal zou hij met alleen maar de begrenzingen eraf 60 gaan. Misschien dat de v-snaar of rollen versleten zijn. Maar 41 is toch al best snel voor een snor? Als je sneller wilt waarom ben je dan niet voor een brom gegaan?
Ik dacht dat tegendruk alleen van toepassing was bij 2 takt.

Ik ga binnenkort de carburateur en de kleppen even goed afstellen en misschien de oude uitlaat monteren, kijken hoe die dan loopt.

V-snaar en rollen (5,7 gram) zijn recent vervangen. En 41 is inderdaad best snel, maar aangezien ik een cdi met afstandsbediening heb zou het nog sneller kunnen. Reden dat ik niet voor een brommer ben gegaan omdat er erg weinig AGM Vintage scooters zijn en deze was toevallig snor.

Dacht er nog aan om hem om te keuren, maar dan zou ik hem eerst rond de 50 moeten laten lopen, en ik weet nog steeds niet hoe...
 
Back
Top