Check engine lampje Vespa sprint 50cc

Waldrocker

New Member
Hallo allemaal,

Ik heb een motor swap gedaan voor mijn Vespa sprint 50cc uit 2018 (injectie) de scooter start prima en rijd verder prima met zo nu en dan een wat trage respons op het gas. Maar als ik het contact omdraai knippert het check engine lampje twee keer en dit herhaalt zich. Weet iemand wat de storings codes zijn voor deze melding.
Ik heb de lamba sonde al schoon gemaakt.

Ik hoor graag jullie ideeen hier over.

Groet Hielke
 
Advertisement - register to remove this

- ik ben benieuwd of er inderdaad iets bekend is over de knippercodes die de ECU 's van piaggio geven. Helaas kan ik je daar niet aan helpen.
- een trage respons op het gas kan met heel veel te maken hebben. Onder andere met de gasklepstand sensor.
- had je er al injectie op zitten en dus nu een ander blok aan de 'injectie'gelegd. Of heb je een carburateur versie vervangen door een injectie motor met benzinepomp, andere bedrading etc?
 
- ik ben benieuwd of er inderdaad iets bekend is over de knippercodes die de ECU 's van piaggio geven. Helaas kan ik je daar niet aan helpen.
- een trage respons op het gas kan met heel veel te maken hebben. Onder andere met de gasklepstand sensor.
- had je er al injectie op zitten en dus nu een ander blok aan de 'injectie'gelegd. Of heb je een carburateur versie vervangen door een injectie motor met benzinepomp, andere bedrading etc?
ik heb het zelfde type (injectie) blok er weer onder gezet, bedrading is dus ook weer het zelfde.
 
Ok, dus in principe zit alles goed aangesloten.
Wanneer mijn informatie klopt, heeft jouw gasklephuis geen MAP sensor (Manifold Absolute Pressure). Deze sensor geeft info over de druk in je gasklephuis.
De gasklepstand sensor (Throttle Position Sensor) krijgt voeding (Rood/Zwart) om te werken en geeft een signaal (Oranje/Wit) aan de ECU.
Met contact aan, motor hoeft niet te lopen, kun je het signaal met een multimeter meten, en zal het qua voltage ergens tussen de 0 en 5 volt zitten. Door de gashandle te bewegen moet het voltage veranderen.
Om dit signaal te meten is het fijn om een sonde (meetpen) te hebben die je in een stroomdraad kunt prikken, of tussen een stekkerpen en de stroomdraad.
Wanneer het signaal goed is, kun je een storing aan je TPS afvinken.
 
Ok, dus in principe zit alles goed aangesloten.
Wanneer mijn informatie klopt, heeft jouw gasklephuis geen MAP sensor (Manifold Absolute Pressure). Deze sensor geeft info over de druk in je gasklephuis.
De gasklepstand sensor (Throttle Position Sensor) krijgt voeding (Rood/Zwart) om te werken en geeft een signaal (Oranje/Wit) aan de ECU.
Met contact aan, motor hoeft niet te lopen, kun je het signaal met een multimeter meten, en zal het qua voltage ergens tussen de 0 en 5 volt zitten. Door de gashandle te bewegen moet het voltage veranderen.
Om dit signaal te meten is het fijn om een sonde (meetpen) te hebben die je in een stroomdraad kunt prikken, of tussen een stekkerpen en de stroomdraad.
Wanneer het signaal goed is, kun je een storing aan je TPS afvinken.
Aller eerst bedankt voor je antwoord, ik heb op de connector gemeten en deze gaf 3,8volt. En reageert op het veranderen van de gashendel. Alle connectors nagelopen en als laatste de positie van de TPS steeds een beetje veranderd, deze kan ongeveer in een hoek tussen de 5 en 15 graden versteld worden worden. Dit laatste was de oplossing. Echter heeft de scooter nou een heel onrustig stationair toerental. Misschien de TPS nog iets verstellen?
 
Back
Top