CDI ry6 is maar aangesloten met 5 draadje

Help mijn CDI van mijn keeway RY6 is maar met 5 draadjes aangesloten maar hij rijd wel. Voorlicht springt altijd stuk . Heb overlast een race CDI gekocht en als ik die er op steek brand mijn zekering stuk . Heb de CDI op mijn andere scooter gezet (met 6draadjes) en daar werkt hij perfect. Wie kan mij uitleg geven ?4AABDDB3-FEEB-4146-802A-C6E3809C6B9D.jpeg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Vwb de springende verlichting, meestal biedt een nieuwe spanningsregelaar uitkomst. Vwb het aantal gevulde stekkertjes weet ik niet, alleen dat mijn scooters ook 5 polen gevuld hebben en ze doen het prima.
Groet,
 
cdi-china_zekering_kapot_gy6_scootparts-2_2_13.png
Die 6de draad is voor een Kill switch of een start onderbreking, die zal dan niet op jou scooter aanwezig zijn.
Heb je die andere CDI nieuw of tweedehands gekocht?
Als met die CDI een zekering springt dan is die kapot of een verkeerd type denk ik.
 
Last edited:
Harrr Waarom springen de andere lampen dan niet stuk?
Uitstekende vraag, heb mijn hoofd er ook over gebroken. Bij mijn Agility's ging nooit achter- rem- oid doorbranden terwijl we dan ook spreken over gloeispiraaltjes. Wel eens mijn cockpitlampjes, echter heb ik deze bezet met witte ledjes van dubieuze kwaliteit en die hebben soms moeite met de dc of juist ac.
Groet
Post automatically merged:

Excuus voor een tweede post. Op het forum zijn al meerdere topics geweest over doorbrandende hoofd verlichting, veelal opgelost door de spanningsregelaar.
 
@ bulldog
CDI is splinter nieuw en is niets mis mee werkt perfect op mijn andere keeway. Is ook dc . Dat schema had ik ook al bekeken en de kabelboom nagekeken op lose draden maar vind niets
 
Helaas heb ik geen schema van jouw scooter.
Als jij hem bezit houd ik mij aanbevolen.

5 draadjes op de cdi zijn genoeg.
De enige draad die jij mist, op je keeway, is de draad om de scooter uit te zetten.
Omdat ik je daar niks over hoor zeggen, ga ik ervan uit dat je de scooter gewoon uit kunt zetten met het contactslot.

Dus de pickupspoel wordt op een andere manier aan massa gelegd via het contactslot.
Wat ook mogelijk is dat de zwart/rode draad, dit is de laadspanning voor de condensator in de cdi, via het contactslot loopt, deze wordt dan onderbroken als het contactslot op "off" wordt gezet, zoals dit bij vele Peugeots wordt gedaan.

Ik zie wel dat jouw scooter is voorzien van een carterbegrenzer, wellicht dat het springen van de zekering hiermee heeft te maken.
Als je je foto bekijkt, koppel de zwarte draad, die onder de groen/witte draad zit eens los uit de connector en probeer de nieuwe dan nog eens.

Als het daadwerkelijk zo is dat jouw scooter een carterbegrenzer heeft is het totaal overbodig om een race cdi te kopen.
De scooter is onbegrensd als je bovenstaande draad los koppelt.

Verder wat betreft je verlichting, de volgende vraag:

Brandt jouw verlichting ook zonder dat de motor draait?
Post automatically merged:

@ bulldog
CDI is splinter nieuw en is niets mis mee werkt perfect op mijn andere keeway. Is ook dc . Dat schema had ik ook al bekeken en de kabelboom nagekeken op lose draden maar vind niets
Zo te zien aan de kleuren van de draden van je Keeway, maakt deze scooter gebruik van een AC-CDI!!!
Dus als ik het goed begrijp, stop jij een DC-CDI die je nieuw hebt aangeschaft in een scooter die met een AC-CDI werkt?
 
@ harrr
Zal straks eens nieuwe lamp en spanningsregelaar steken .
Post automatically merged:

Helaas heb ik geen schema van jouw scooter.
Als jij hem bezit houd ik mij aanbevolen.

5 draadjes op de cdi zijn genoeg.
De enige draad die jij mist, op je keeway, is de draad om de scooter uit te zetten.
Omdat ik je daar niks over hoor zeggen, ga ik ervan uit dat je de scooter gewoon uit kunt zetten met het contactslot.

Dus de pickupspoel wordt op een andere manier aan massa gelegd via het contactslot.
Wat ook mogelijk is dat de zwart/rode draad, dit is de laadspanning voor de condensator in de cdi, via het contactslot loopt, deze wordt dan onderbroken als het contactslot op "off" wordt gezet, zoals dit bij vele Peugeots wordt gedaan.

Ik zie wel dat jouw scooter is voorzien van een carterbegrenzer, wellicht dat het springen van de zekering hiermee heeft te maken.
Als je je foto bekijkt, koppel de zwarte draad, die onder de groen/witte draad zit eens los uit de connector en probeer de nieuwe dan nog eens.

Als het daadwerkelijk zo is dat jouw scooter een carterbegrenzer heeft is het totaal overbodig om een race cdi te kopen.
De scooter is onbegrensd als je bovenstaande draad los koppelt.

Verder wat betreft je verlichting, de volgende vraag:

Brandt jouw verlichting ook zonder dat de motor draait?
Post automatically merged:


Zo te zien aan de kleuren van de draden van je Keeway, maakt deze scooter gebruik van een AC-CDI!!!
Dus als ik het goed begrijp, stop jij een DC-CDI die je nieuw hebt aangeschaft in een scooter die met een AC-CDI werkt?
Nee het is de dc scooter als ik hem uitmeet geeft hij 12 tot 15 v
Post automatically merged:

Lichten branden niet als de motor niet draait
 
Last edited:
Als je de scooter op contact zet en de lampen branden niet heb je een AC CDI. (dacht ik)
Daar kan je toch niet een DC CDI inzetten?
Daarom springt je zekering dan.
 
Als je het gemeten hebt zonder lopende motor en je meet op de zwart/rode draad een gelijkspanning van ongeveer 12 Volt is het inderdaad een DC-CDI.
Wel raar dat de kleur van deze draad een zwart/rode is, normaliter komt dit alleen voor bij AC-CDI's.

Maar goed dan nog begrijp ik niet dat je een race cdi koopt terwijl afkoppelen van de cartersensor hetzelfde effect heeft???

Maar goed, even over de verlichting.
Je zegt de verlichting brandt enkel als de motor loopt, dit houdt dus in dat de verlichting wel op wisselspanning werkt, direct vanaf je stator achter je vliegwiel.

De spanning die deze licht-spoel afgeeft is afhankelijk van de belasting en het toerental van de scooter.
Als de belasting te laag is loopt de spanning te hoog op en gaan je lampjes van de verlichting stuk.

Er zijn drie zaken die hier aan ten grondslag kunnen liggen:

  • Defecte lichtweerstand met als gevolg dat de spanningsregelaar en de elektrische choke te veel spanning krijgen als de verlichting is uitgeschakeld.
  • Een defecte elektrische choke.
  • Een defecte spanningsregelaar.
Of uiteraard een combinatie van bovenstaande zaken.
 
Als je de scooter op contact zet en de lampen branden niet heb je een AC CDI. (dacht ik)
Daar kan je toch niet een DC CDI inzetten?
Daarom springt je zekering dan.
Scooter uitgemeten als hij draait heb ik 12v dus dacht ik toch dc scooter
Post automatically merged:

Als je het gemeten hebt zonder lopende motor en je meet op de zwart/rode draad een gelijkspanning van ongeveer 12 Volt is het inderdaad een DC-CDI.
Wel raar dat de kleur van deze draad een zwart/rode is, normaliter komt dit alleen voor bij AC-CDI's.

Maar goed dan nog begrijp ik niet dat je een race cdi koopt terwijl afkoppelen van de cartersensor hetzelfde effect heeft???

Maar goed, even over de verlichting.
Je zegt de verlichting brandt enkel als de motor loopt, dit houdt dus in dat de verlichting wel op wisselspanning werkt, direct vanaf je stator achter je vliegwiel.

De spanning die deze licht-spoel afgeeft is afhankelijk van de belasting en het toerental van de scooter.
Als de belasting te laag is loopt de spanning te hoog op en gaan je lampjes van de verlichting stuk.

Er zijn drie zaken die hier aan ten grondslag kunnen liggen:

  • Defecte lichtweerstand met als gevolg dat de spanningsregelaar en de elektrische choke te veel spanning krijgen als de verlichting is uitgeschakeld.
  • Een defecte elektrische choke.
  • Een defecte spanningsregelaar.
Of uiteraard een combinatie van bovenstaande zaken.
Ik vind het ook raar . Effe duidelijk scooter uitgemeten als hij draait krijg ik 12v op de CDI . En het is enkel het voorlicht dat direct stuk springt de rest niet . Welke is die cartersensor?
 
Blijkbaar heb je mijn bijdrage #7 niet gelezen!!!

Voor alle duidelijkheid, zou je de eerste zin van mijn bijdrage #10 ook niet goed gelezen hebben, als je 12V meet met enkel de scooter op contact maar met stilgelegde motor, is het een DC-CDI anders een AC-CDI
Ik ga direct is proberen die zwarte draad los te koppelen .ik heb de scooter uitgemeten als hij draaide en kreeg 12v . Ik ga dit nog eens na checken . Jij kent er blijkbaar wel meer van als ik . Dus ik ga het voor alle zekerheid je raad volgen
 
Back
Top