Vivacity2010
New Member
Hallo. Ik heb een vivacity 2 takt. Hij wil niet starten maar grijpt wel aan. Bougie vonkt goed. Benzine komt in cilinder en compressie is ook in orde. Zou hij niet willen starten omdat de cdi kapot is? Kan ik dit testen?
Nihil? Nee nog nietAls de bougie goed vonkt is de kans dat het aan de cdi ligt nihil.
Heb je het vliegwiel eraf gehad ?
Nihil wil zeggen in de zin hierboven dat de kans dat er toch iets scheelt aan de CDI bijna nul is.Nihil?
Het vliegwiel hoeft er niet af natuurlijk, de ontsteking doet het immers.Nee nog niet
Oke dan voor de reactie. Zou je mischien een ander idee hebben waarom mijn scooter niet wil starten. Hij grijpt wel aan maar blijft niet lopen.Nihil wil zeggen in de zin hierboven dat de kans dat er toch iets scheelt aan de CDI bijna nul is.
Het vliegwiel hoeft er niet af natuurlijk, de ontsteking doet het immers.
Ik vroeg dit omdat op de krukas zit een spietje, dit voorkomt dat je het vliegwiel verdraait erop kunt zetten.
Als je het vliegwiel eraf had gehad, bestond de kans dat dit spietje uit het sleufje van de krukas was gevallen en je het vliegwiel verdraait erop had gezet.
Je hebt dan nog steeds een vonk maar de vonk komt op het verkeerde tijdstip.
Hij heeft ooit gelopen alleen toen vastloper gehad toen er een nieuwe zuiger ingezet toen wou die niet meer starten. Zou inderdaad te weinig compressie kunnen hebben. Timing van de vonk word toch geregeld door de cdi?Als je vonk hebt en de benzine komt tot in de cilinder kunnen er mijn inziens meerdere dingen aan de hand zijn:
Heeft deze scooter ooit goed gelopen met deze setup toen hij in jouw bezit was of heb je hem in deze conditie gekocht?
- Brandstofmengsel (Lucht/benzine/olie) is niet juist.
- Compressie is toch niet zo goed als je denkt.
- Timing van de vonk niet in orde.
Normaal gesproken is niet alleen de zuiger maar ook de cilinder naar de mallemoer als je een echte vastloper hebt gehad.Hij heeft ooit gelopen alleen toen vastloper gehad toen er een nieuwe zuiger ingezet toen wou die niet meer starten.
Dat klopt en als de spie op de krukas nog aanwezig is en dus het vliegwiel in de juiste positiestaat, komt die vonk ook op het goeie tijdstip.Timing van de vonk word toch geregeld door de cdi?
Want mocht je hem in deze conditie gekocht hebben zou het kunnen zijn dat de spie er niet in zit en het vliegwiel dus verdraait zit, je weet immers nooit wat de vorige eigenaar uitgespookt heeft.Heeft deze scooter ooit goed gelopen met deze setup toen hij in jouw bezit was of heb je hem in deze conditie gekocht?
Cilinder had bijzonder genoeg inderdaad erg weinig eigelijk geen schade. Ik ga het toch even laten meten. Dank voor je reactieNormaal gesproken is niet alleen de zuiger maar ook de cilinder naar de mallemoer als je een echte vastloper hebt gehad.
Dus zou toch maar eens de compressie (laten) meten.
Dat klopt en als de spie op de krukas nog aanwezig is en dus het vliegwiel in de juiste positiestaat, komt die vonk ook op het goeie tijdstip.
Daarom vroeg ik ook:
Want mocht je hem in deze conditie gekocht hebben zou het kunnen zijn dat de spie er niet in zit en het vliegwiel dus verdraait zit, je weet immers nooit wat de vorige eigenaar uitgespookt heeft.
Echter dit blijkt niet aan de orde te zijn omdat hij, naar ik aanneem, goed liep toen je hem kocht.