CDI is een 25 km/h unit, maar scooter gaat 30 (soms zelfs harder) (met foto's van cdi)

Pimekuhh

Member
Dag allemaal,
Ik heb gister een kijkje genomen naar de cdi van mijn scooter, en ik kwam erachter dat mijn cdi een 25 km/h cdi is. Maar het rare eraan is dat mijn scooter 30 (soms 32/33) gaat. hoe komt dit? zit er ergens een kabeltje niet goed, of is er gesjoemeld aan de CDI door de vorige eigenaar? Ik dacht dus altijd dat het een 34 km/h cdi'tje was, maar dat is dus niet zo. Hieronder de foto's:

20210507_181242.jpg20210507_181059.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Mooi toch? Netjes onder de wokgrens. Of is het 30 op de teller? Want die geven bijna altijd te veel aan
hahaha nou volgens mij ligt die wokgrens hoger of lager hiero in België ;)! verassend genoeg loopt de teller super accuraat. de teller is gelijk aan gps snelheden.
 
Er wordt gesproken over een 25 kmpu of 35 kmpu versie echter om strikt te zijn bestaat zo'n cdi eigenlijk niet, tenzij je een scooter hebt met een cartersensor.
Echter de meeste oudere scooters hebben geen cartersensor noch een sensor die op een andere manier de actuele snelheid meet van de scooter.
Deze CDI's regelen op een maximaal toerental en door wat met trekveren, drukveren en rolletjes te spelen kan het zijn dat de snelheid ook licht varieert.
MAW, de cdi regelt het maximale krukastoerental, de uiteindelijk snelheid is afhankelijk van de totale overbrengingsverhouding van alles tussen de krukas en het rubber van je achterwiel.
 
Mag je in belgie niet boven de 25??? Heb je helemaal geen correcties?
Met een a-klasse mag je max. 25. de correcties zijn erg onduidelijk, volgensmij ligt het ergens tussen de 5-9 km/h. als het 5 km/h is, dan ben ik de l*l, als het 9 km/h is, dan gelukkig niet ahaha
Post automatically merged:

Er wordt gesproken over een 25 kmpu of 35 kmpu versie echter om strikt te zijn bestaat zo'n cdi eigenlijk niet, tenzij je een scooter hebt met een cartersensor.
Echter de meeste oudere scooters hebben geen cartersensor noch een sensor die op een andere manier de actuele snelheid meet van de scooter.
Deze CDI's regelen op een maximaal toerental en door wat met trekveren, drukveren en rolletjes te spelen kan het zijn dat de snelheid ook licht varieert.
MAW, de cdi regelt het maximale krukastoerental, de uiteindelijk snelheid is afhankelijk van de totale overbrengingsverhouding an alles tussen de krukas en het rubber ban je achterwiel.
Aah, dan denk ik dat het zo'n gevalletje kan zijn ja! bedankt! :)
 
Ben je niet zeker van de gehanteerde marges, vraag het even na bij je lokale politie of eventueel bij Autoveiligheid en leg de situatie uit.
Zit je dan toch iets te hoog kun je altijd nog een dunne varioring plaatsen.
 
Back
Top