Cdi gaat steeds stuk

Roy1996

New Member
Ik heb een peugeot ludix die niet meer vonkt.
Heb alles al vervangen stator, cdi, bobine/kabels en bougie.
Toen ik de cdi had omgewisseld vonkte die dus ik proberen te starten start die nog niet.
Ik heb de bougie er weer uitgehaald om te kijken of die vonkt en heb weer geen vonk.
Waar kan dit aan liggen?
 
Advertisement - register to remove this

Door die CDI uit te wisselen heb je aan de draadboom gerommeld.
Controleer de draadboomconnector van de cdi en de weggaande draden.
 
Ik zit toch te denken dat het je spoel kan zijn. Ik heb er 2 versleten in 1 dag. Splinternieuwe.

De reden was dat de schroeven te lang waren, waarmee de ventilator op de vliegwiel word vast geschroeft! Dus zonder dat te weten heb ik 2 x een nieuw spoel "verklooit. En dus weer geen vonk.

De tip kreeg ik van mede forum leden.

Dus ik zou daar een ff naar kijken. Vooral omdat je zegt "weer geen vonk"
 
Ik zit toch te denken dat het je spoel kan zijn. Ik heb er 2 versleten in 1 dag. Splinternieuwe.

De reden was dat de schroeven te lang waren, waarmee de ventilator op de vliegwiel word vast geschroeft! Dus zonder dat te weten heb ik 2 x een nieuw spoel "verklooit. En dus weer geen vonk.

De tip kreeg ik van mede forum leden.

Dus ik zou daar een ff naar kijken. Vooral omdat je zegt "weer geen vonk"
Met spoel bedoel je die stator?
Zou toch niet best zijn heb hem nog geen 1 keer gebruikt
 
En de schroeven niet te lang? Ja ik noem dat spoel, dynamo,stator, maar ik bedoel die waar 6 of 8 of...X aantal koperen spoeltjes op zitten waarvan er meestal 1 of meerdere geïsoleerd zijn.

Ik denk dat we het over hetzelfde hebben.
 
En de schroeven niet te lang? Ja ik noem dat spoel, dynamo,stator, maar ik bedoel die waar 6 of 8 of...X aantal koperen spoeltjes op zitten waarvan er meestal 1 of meerdere geïsoleerd zijn.

Ik denk dat we het over hetzelfde hebben.
Schroeven zijn gewoon origineel niet te lang.
Heb die stator ook gecheckt en is gewoon goed.
Denk echt dat de cdi stuk is.
 
Welke Ludix (7 varianten) heb je dan in je bezit?
Het lijkt er nu sterk op dat de condensator in de CDI de aangevoerde spanning, welke hij op hoort te slaan niet goed weg mee weet.
M.a.w., condensator slaat door/kapot en daardoor heb je geen aanvoer naar de bobine en bougie.
Dus ook geen vonk!

En wat staat er precies op de CDI?
Is dit een langwerpig blokje met het Peugeot leeuwtje...., of is dit een ACPH unit van Dell'ortho of Bosch?
En heb je het e.e.a. doorgemeten binnen dit circuit?

Zo ja, wat waren dan de waardes?
 
Last edited:
Welke Ludix (7 varianten) heb je dan in je bezit?
Het lijkt er nu sterk op dat de condensator in de CDI de aangevoerde spanning, welke hij op hoort te slaan niet goed weg mee weet.
M.a.w., condensator slaat door/kapot en daardoor heb je geen aanvoer naar de bobine en bougie.
Dus ook geen vonk!

En wat staat er precies op de CDI?
Is dit een langwerpig blokje met het Peugeot leeuwtje...., of is dit een ACPH unit van Dell'ortho of Bosch?
En heb je het e.e.a. doorgemeten binnen dit circuit?

Zo ja, wat waren dan de waardes?
Ik weet niet precies welk type ik heb hij komt uit 2005.
Heb inderdaad zo'n langwerpig blokje met peugeot logo.
Enigste wat ik gemeten heb is stroom naar bobine die is 12 volt.
Heb ook niet heel veel verstand van het elektrische gedeelte.
 
Welke Ludix (7 varianten) heb je dan in je bezit?
Het lijkt er nu sterk op dat de condensator in de CDI de aangevoerde spanning, welke hij op hoort te slaan niet goed weg mee weet.
M.a.w., condensator slaat door/kapot en daardoor heb je geen aanvoer naar de bobine en bougie.
Dus ook geen vonk!

En wat staat er precies op de CDI?
Is dit een langwerpig blokje met het Peugeot leeuwtje...., of is dit een ACPH unit van Dell'ortho of Bosch?
En heb je het e.e.a. doorgemeten binnen dit circuit?

Zo ja, wat waren dan de waardes?
Volgens die site waar ik de onderdelen heb besteld had ik ook een verkeerde bobine besteld en dat die hem mischien stuk heeft gemaakt.
Zou dit kunnen?
 
Ligt eraan welke bobine je dan besteld heb.. Weet namelijk dat die van de Gy6 chinese scooters ook gewoon passen en werken.

Wat het probleem ook kan verklaren dat je geen vonk krijg is dat de bougie kabel intern misschien uitgelubberd / door gedraait is en slecht contact maakt.. Als je genoeg bougie kabel lengte hebt.. De dop eraf draaien en een stukje van de kabel eraf halen en als je weer schoon goed draad hebt de dop weer goed erop draaien. Voor de rest eens wat stekkers inspuiten met contact spray.. Misschien stekkers die geoxideerd zijn.

Anders raad ik eens aan om het vliegwiel eraf te halen en de binnenkant goed te reinigen. En ook even goed te inspecteren.
Ik weet dat er bij peugeot vaak een hoop fijn zand achter het vliegwiel verdwijnt.. Ook kan je eens de contacten op de stator wat schoonschuren van de roest die erop zit. En de magneten in het vliegwiel.. Daar kan ook een hoop roest op zitten. En word het contact slechter door.
 
Het is inderdaad zo zoals Floris reeds zei, er zijn een groot aantal varianten.

Maar misschien een raad vraagje, heb je nog genog 2-takt olie in je tankje?

Ik vraag dit omdat de unit die ook de oliepomp aanstuurt soms ook de ontsteking verzorgt.
Ik ben geen expert in Peugeot maar het zou kunnen zijn dat wanneer de sensor in je olietankje aangeeft dat er te weinig olie in zit, deze unit geen signaal meer geeft naar de bobine, dit om rijden zonder 2-takt olie te voorkomen.
 
Als hij dat lange zwarte cdi blokje met leeuw heeft, dan is het oliepomp aanstuur ding gescheiden van de rest.. Dus dat zal ook niks van doen hebben waarom de cdi zo vaak klapt.

Misschien eerder slechte bedrading ?
 
Ligt eraan welke bobine je dan besteld heb.. Weet namelijk dat die van de Gy6 chinese scooters ook gewoon passen en werken.

Wat het probleem ook kan verklaren dat je geen vonk krijg is dat de bougie kabel intern misschien uitgelubberd / door gedraait is en slecht contact maakt.. Als je genoeg bougie kabel lengte hebt.. De dop eraf draaien en een stukje van de kabel eraf halen en als je weer schoon goed draad hebt de dop weer goed erop draaien. Voor de rest eens wat stekkers inspuiten met contact spray.. Misschien stekkers die geoxideerd zijn.

Anders raad ik eens aan om het vliegwiel eraf te halen en de binnenkant goed te reinigen. En ook even goed te inspecteren.
Ik weet dat er bij peugeot vaak een hoop fijn zand achter het vliegwiel verdwijnt.. Ook kan je eens de contacten op de stator wat schoonschuren van de roest die erop zit. En de magneten in het vliegwiel.. Daar kan ook een hoop roest op zitten. En word het contact slechter door.
Heb gewoon een bobine besteld voor een peugeot en lijkt ook precies hetzelfde als mijn orginele.
Ik heb inprincipe mijn hele onsteking nieuw.
Zal alle stekkers wel na gaan maar er is gewoon iets dat mijn cdi sloopt.
Dit is de bobine die ik had besteld.
 
Als hij dat lange zwarte cdi blokje met leeuw heeft, dan is het oliepomp aanstuur ding gescheiden van de rest.. Dus dat zal ook niks van doen hebben waarom de cdi zo vaak klapt.

Misschien eerder slechte bedrading ?
Welke bedrading zou mijn cdi kunnen slopen?
 
Wat me momenteel nog te binnen schiet:

Check de massaverbinding van je blok eens.
Als je een slechte massa hebt en je start de scooter elektrisch, maw je trekt een hoge stroom via de massa van het blok, krijg je een potentiaal verhoging van de blokmassa.
Omdat je pickupspoel aan 1 kan aan massa ligt krijg je die potentiaalverhoging ook op de pickup ingang van je cdi.
Hierdoor kan de thyristor in je cdi doorslaan.
 
Welke bedrading zou mijn cdi kunnen slopen?


Slechte bedrading.. Die er slecht eraan toe zijn, eventueel intern verbrand zijn of waar het koper niet meer mooi glimt.. Op zo`n punt kan er veel weerstand ontstaan en misschien word de cdi dan te heet of zo.
 
Back
Top