Cdi, bobine, of stator kapot????

SRW

Well-Known Member
Heb bij een maat van mij een race-ontsteking erop gezet en deed het allemaal goed. Totdat de kickstart het niet meer deed en dus wilden we de scooter met de startmotor laten starten en sloten de accu rechtstreeks aan op de startmotor en de min op het frame..... Er is toen waarschijnlijk iets misgegaan en nu is er geen vonk meer. Zal dit de cdi, bobine of stator zijn?
killswitch ligt het niet aan want die hebben we er al afgetrokken.
Kabelbreuk lijkt me sterk want hier is niks mee gebeurd na de eerste tests, totdat...
Bougie is nog 100%
Gaat btw over een hpi 2005
En hoe meet ik na wat er stuk is voor zover dat kan, heb thuis multimeter!
Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Waarschijnlijk is de CDI kapot, de stator en bobine gaan namelijk niet zo snel kapot (Tenzij je de accu rechtstreeks daarop aansluit, maar dat ruik en zie (rook) je meestal).

Zowel de stator als bobine kun je niet zomaar doormeten, je kunt meten of ze niet doorgebrandt zijn, maar je kunt niet meten (Met een multimeter) of er geen wikkelingen kapot/aan elkaar gesmolten zijn.

Uhhm, je moet weten hoeveel primaire/secundaire wikkelingen een bobine heeft, als je dat weet dan kun je er een spanning op zetten en aan de andere kant meten, mja makkelijker gezegd als gedaan.
De spanning van een stator is afhankelijk van het toerental, alleen als je mH (miliHenry) kan meten en weet wat de eigenlijke waarde is kun je daar achter komen.

Correct me if I'm wrong.
 
Massakabel zit gewoon nog vast, hebben verder niks gedaan en zekeringen zitten er niet op zit nl geen kabelboom meer op...

Maar kan ik wel kijken of er vanaf de stator nog stroom komt. En hoe moet ik de multimeter instellen dan?
 
Nou hebben we alles al een keer vervangen (cdi, stator) behalve de bobine, maar deze hebben we door laten meten en zou goed moeten zijn. Maar hij vonkt nog steeds niet? Bougie is 100%, stator is nieuw en cdi nieuw of oud maakt niet uit, er is geen vonk. Maar na een tijdje kicken krijg ik wel ineens een schok van het frame als ik deze vasthoud.
Zou het dan toch de bobine zijn of een kabel?
Die K*t van der Kruijs doet geen metingen meer
 
ik meet zelf ook nooit wat door , gewoon met een andere proberen , en meestal is het ook wel duidelijk wat kapot is..

Maar we hebben alles al een keer vernieuwd, eerst cdi, was het niet dus hebben we hem omgeruild en de stator vervangen, was het ook niet , maja lijkt me stug dat alles naar de klote is..?

Maar ander vraagje die scoot gaat de deur uit en gaan een dna halen, kan de hpi van peugeot gewoon overgezet worden op pia, is het universeel??
 
Slechte aarde (Massa/Ground), de stroom (spanning) zoekt de kortst mogelijke weg naar aarde, in dit geval is dat via jou.

Maar dat is toch raar want voorheen deed ie het gewoon wel goed, hebben er niks aan gedaan behalve dan accu zo erop gezet en er kan ook nergens sluiting of iets maken want niks maakt contact met frame behalve aarde draad van de stator. Maar deze is gloedje nieuw dus kan het hier niet meer aanliggen en de bobine die bevestig je met het kunstof op het frame net als de cdi dus hoe kan die dan de koortste weg nemen
 
De bobine moet ook met aarde zijn verbonden anders is het ciruit onderbroken.

Spanning (Stator) -> Bobine (Primaire spoel) -> Massa.
Spanning (Secundaire spoel Bobine) -> Bougie -> Massa.

Zo zou het moeten werken.

Sorry voor de late reactie.
 
Ik heb exact hetzelfde probleem. Stator vervangen cdi vervangen, deze het eventjes en daarna wederom geen vonk. Apart massa extra aangelegd.
Stator heb ik doorgemeten, bobine is vervangen. Het heeft het 500 meter gedaan en viel uit en er is geen vonk.
 
Ik heb exact hetzelfde probleem. Stator vervangen cdi vervangen, deze het eventjes en daarna wederom geen vonk. Apart massa extra aangelegd.
Stator heb ik doorgemeten, bobine is vervangen. Het heeft het 500 meter gedaan en viel uit en er is geen vonk.
Kijk eens naar de datum van dit draadje.
Beter een eigen draadje aanmaken.
 
Back
Top