CDI Aerox kapot?

Ik heb een 2-takt Aerox, bouwjaar 2009, welke amper tot slecht wil starten als deze een dag of langer heeft stilgestaan. Na zowat het hele blok te hebben nagelopen (cilinder, nieuwe bougie, keerringen krukas, membraam, spruitstuk) en zelfs een nieuwe 17.5 mm dellorto carb en nieuwe choke uitgeprobeerd te hebben is het probleem nog niet verholpen. De bougie wordt wel nat en er staat brandstof in de vlotterkamer. Bougie nagekeken en deze vonkt.

Misschien ligt het aan de ontsteking zoals de CDI unit. Er zat een elektrische begrenzer op met afstandsbediening. Deze maakte echter een vreemd tikkend geluid en heb hem daarom los gekoppeld. Zou het eventueel kunnen, of is het mogelijk, dat de begrenzer de CDI unit heeft beschadigd? Een CDI unit zal wel diodes en condensator(s) bevatten dus misschien dat er iets overbelast is? (ben geen expert)

Misschien zit ik er helemaal naast maar mijn ideeën wat de oorzaak van het moeizame starten zou kunnen zijn beginnen enigszins op te raken. Benzine is 3 weken oud, brandstofpomp werkt gewoon, carb is nieuw (zelfde type). Misschien verzuipt hij tijdens het kicken maar hij heeft het lange tijd ook prima gedaan met dezelfde carburateur.
 

Attachments

  • 20221107_212725.jpg
    20221107_212725.jpg
    155 KB · Views: 9
Advertisement - register to remove this

Als hij uiteindelijk wel start loopt hij dan gewoon goed?
Ja dan wel. Ben gisteren weer verder gegaan en als hij loopt dan doet hij het gewoon goed. Ik weet niet in hoeverre dat verklaart of de CDI dan ook helemaal in orde is. Ook heb ik nog een andere lichtspoel en pickup spoel uitgeprobeerd, maakte geen verschil.
Ben toch bang dat het slechte starten te maken heeft met vacuüm/ niet aanzuigen van brandstof of zoiets dergelijks. Echt solide stabiel stationair lopen doet hij ook niet, zweeft een beetje in toeren. Ga het vanavond nog eens proberen maar heb het idee dat als ik het luchtfilter deels afdek met mijn hand hij beter start. Dus iets met te weinig brandstof, te kleine choke of stationair sproeier? Vacuumpomp en slangen heb ik vervangen en ook met losse brandstof tank, direct op de carb aangesloten, blijft het probleem hetzelfde.
 
Je zegt dat als hij loopt dat hij goed loopt maar tegelijkertijd zeg je dat hij stationair niet goed loopt. Ook zeg je dat als hij minder lucht krijgt hij beter start. Ik zou beginnen met je luchtfilter na te lopen, is deze nog origineel?
 
Ik heb weer wat tijd gevonden en verder gekloot met de Aerox. Ben er nu achter hoe ik hem gestart krijg als hij koud is. Ik dek het originele luchtfilter (zonder prop) af met mijn hand, start hem vervolgens elektrisch en draai langzaam het gas open. Als ik dit doe wil hij starten. Krijgt dus simpelweg geen brandstof als hij koud is.

De nieuwe elektrische choke heb ik nogmaals getest door hem aan de spanning te hangen. Afgetekend op wit papier en gekeken of hij naar buiten wilde komen wat hij prima deed. Daarna nogmaals overnieuw op de Aerox getest met hetzelfde effect, kwam prima naar buiten.

Mijn gevoel zegt nu dat het inderdaad iets met of valse lucht moet zijn of te kleine stationair of choke sproeier omdat hij enkel slecht start als hij koud is. Als hij eenmaal loopt vind ik hem nog steeds een enigszins zweverig/ niet solide stabiel stationair lopen. Bij stationair draaien, als het vacuüm al niet enorm groot is, zou door lekkage te weinig vacuüm ontstaan en wordt benzine niet voldoende aangezogen. Wanneer ik het luchtfilter vervolgens afdek ontstaat er wel voldoende vacuüm om de brandstof aan te zuigen is mijn redenatie afgaand op de symptomen. Het blok heb ik echter opnieuw opgebouwd, krukaskeerringen nogmaals gecheckt en die zitten nog perfect. Aan spruitstuk of membraam zie ik niks van scheurtjes. Heb hier tijdens stationair lopen ook wat remreiniger op gespoten maar geen verandering in toeren. Ook is de vacuümpomp op de benzinetank inclusief slangen vervangen afgelopen weekend. Kan om de slangen op de carb nog een extra klemmetje doen om zeker te zijn dat hier geen lucht door wordt aangezogen.
Verder zou ik het niet weten. Heb twee dezelfde dellorto 17.5 [mm] PHVA carbs geprobeerd, beide zelfde effect. Van beide de kanaaltjes ook doorgeblazen. Met de originele carb start hij ook slecht/ hetzelfde. Heb doorom het idee dat het misschien niet ligt...

Krijg morgen een grotere stationair en choke sproeier en nieuw spruitstuk bezorgd. Kijken of dit verschil wil uitmaken.
 
Last edited:
Back
Top