Carters zip 2000 4t v2 begrenst? (Vergissing cilinder)

blackpearl

Life begins at 180.
Hallo forum leden.

Ben een beetje research aan doen omtrent mijn zip 2000.

Na wat YouTube filmpjes gekeken te hebben over port matching heb ik opgemerkt dat de originele spruitstuk groter is dan de inlaat op de carter van mijn zipje.

De spruitstuk die ik heb gemeten is 18mm en het carter gat is 16mm. Een verschil van 2mm!!

Heeft iemand dit ook opgemerkt en meschien zelfs aangepast? Dus een cartertuning uitgevoerd. Kan iemand ook verifiëren of het prestatie voordeel heeft geleverd na aanpassing?
Ik heb nergens wat info gevonden op dit gebied, vandaar de vraag.

Edit:
Vergissing van mij betreft cilinder.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ga er maar niks van aanpassen.. Want kan dan maar zomaar zijn dat je door meer ruimte minder onder druk krijgt aan het spruitstuk.
En dan kan je wel eens start / en of loop problemen door krijgen.

4takt is geen 2takt.
 
Als ik het wel heb heeft het spruitstuk bij de 4 takt ZIP geen aansluiting op het carter, maar op het inlaatkanaal van de cilinderkop.
De overgang is wel van belang en zou geen 2 mm mogen verschillen.
De overgang is inderdaad verschillend! De diameter van de ingang van het inlaatkanaal is 16mm en geen 18mm, wat het beste zou zijn.
Voor de zekerheid heb ik het nog even nagemeten.
In theorie 'knijp' je hiermee dus de vloeiende toevoer van je benzine/lucht mengsel, en waarschijnlijk ook het vermogen.
Maar misschien moet je wel een motor hebben die meer dan 15.000 tpm maakt, om het verschil op straat te merken.
Tenslotte zou het misschien gunstig voor het binnenkomende mengsel zijn dat er juist vanwege die vernauwing een zekere turbulentie in de gasstroom ontstaat. Want hoe onrustiger en sneller dat het mengsel de verbrandingsruimte binnenkomt, des te makkelijker het zich daar verspreidt, en de verbranding beter zal zijn. Wat Eurokit zegt: wanneer je de doorgang te groot maakt, bv 24 mm, kan er wel veel doorheen, maar het gaat met dezelfde cilinderinhoud en carburateur, wel langzamer. En dat schiet dan niet op.
Goeie vraag!
 
De overgang is inderdaad verschillend! De diameter van de ingang van het inlaatkanaal is 16mm en geen 18mm, wat het beste zou zijn.
Voor de zekerheid heb ik het nog even nagemeten.
In theorie 'knijp' je hiermee dus de vloeiende toevoer van je benzine/lucht mengsel, en waarschijnlijk ook het vermogen


Ik denk dat het zelfs weinig uitmaakt..

1. Meer benzine gaat averechts werken bij je originele 50cc cilinder. Zelfde als je een sport / race nokkenas erin gaat zetten met die 50cc.
Gaat meer benzine naar binnen.. Maar gaat daarop zeg maar `choken`.. Mengsel word te veel en vermogen zakt weg..
Dit is al eerder aangegeven in een ander topic waar ik volgens mij recent nog in hebt gepost.

2. Daarnaast is de grote van je inlaat klep altijd de begrenzer in je originele cilinderkop. Wil je met grotere carburateurs spelen, heb je zeker grotere inlaat / kleppen nodig.

3. Piaggio 4t 2 valve heeft al amper vermogen.. Wat je erop gaat verliezen?? Misschien 0,3 pk of zo?? Lijkt mij dat dit te verwaarlozen is.


Maar misschien moet je wel een motor hebben die meer dan 15.000 tpm maakt, om het verschil op straat te merken.

4takt draait helaas niet zulke toerentallen, want daar zit het vermogen niet. En als je dat wel doet, is dat niet gezond voor je motorblok. Plus de levensduur er van zal niet bepaald lang zijn.



Wat ik geleerd hebt over die carburateurs. (zelf gezien op youtube)

CVK carburateurs zijn geen performance carburateurs.. Dan heb je een flat slide nodig.


Een kleine carburateur geeft het vermogen meer in het onder / midden bereik (laat ik als voorbeeld nemen een 18mm)
een grotere carburateur verschuift het vermogen meer naar het midden- boven bereik..

Een TE grote carburateur gaat je niet perse meer vermogen geven.. Ligt eraan wat je setup is wat die moet voeden.
 
Ik ben het nog eens nagegaan en inderdaad de inlaat is op de cilinder. Had de oude Carter prencipe in gedachte.
Ik vroeg het mij af of het normaal was om 16mm inlaat te hebben een dat dit een extra begrenzing was.
Mijn zipje is orgineel en ik dacht als ik het kon verbeteren door alleen de inlaat te port matchen aangezien ik hem binnenkort toch uitelkaar heb liggen.
Ik vind het nogal een beknelling 16mm tegenover het spruitstuk van 18mm die ik erop heb.
Op dit moment heb ik niet (of nog niet) de interesse om een grotere carburateur te monteren wel om de Vario te vervangen door wat anders.
 
Back
Top