Carterboutje Doorgedraaid wat nu?

tollymaster

Well-Known Member
Beste mensen,

Ik heb een probleem met mijn yamaha neos, toen ik mijn carterdenksel-boutjes eraf wou halen zaten ze behoorlijk strak.
Hierbij heb ik een bout doorgedraaid waarbij ik hem nu absoluut niet meer loskrijg.

ik heb het met een tang geprobeert en met kruipolie + tang.
Maar hij zit erg goed vast, hoe krijg ik hem er nu uit iemand enig idee?

Alfast bedankt voor de mensen die zijn idee met mij willen delen. <]
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

zit er een opening tussen dat boutje en je carter?
zo ja zet daar een schroeven draaien of iets dergelijks tussen.
en dan aan de schroef draaien.
kijk of je hem er zo uit krijgt.
 
Heb ik ook gehad bij een stel bouten. Er komt niet heel veel TREKkracht op de bouten, maar vooral afschuifkracht. Daarom werkt dit wel:
- Boor je bout uit, zorg dat je hem zo RECHT mogelijk uitboort (let wel, bij M6 boutje moet je ongeveer 4,8 - 5.0mm boor hebben!), en concentreer je er echt goed op dat je precies in het midden van de bout boort, desnoods doe je het eerst met een 3mm boortje.
- Pak vervolgens een scroefdraad tap (als je die hebt) en tap de resten vervolgens voorzichtig uit het schroefdraad. Dit gaat waarschijnlijk niet perfect, maar wel goed genoeg om een nieuwe bout in te draaien. Houd er wel rekening mee dat dit iets zwakker is dan voorheen, dus niet té strak aandraaien e.d., maar het is wel sterk genoeg om net die éne bout te vervangen, gezien je er toch 10 hebt ofzo.

Btw, maak hem beter maar wel vast met kopervet, dan roest het niet vast =).
 
nergens voornodig smon
ik hda dit ook een keer met me BWS Spy.
Nu weet ik niet of dit voor jouw gaat werken
maar probeer dit:
Je pakt een schroevendraaier en een hamer.
Daarna zet je de schroevendraaier op de boven kant van de bout.
Een tikkeltje schuin (hoek van 70-80 graden ofzo)
Dan geef je zachtjes met je hamer tikjes op je schroevendraaier.
Zo zou je hem los moeten kunnen 'draaien' misschien moet je een beetje WD40 gebruiken maar hij zal als het goed is wel los kunnen kome nzo
Als hij dan eenmaal een beetje los zit kan je de tang pakken :)
Hoop dat het helpt
 
Eerst zeg je dat mijn methode nergens voor nodig is en vervolgens zeg je dat jouw methode MISSCHIEN werkt, ja mijne dus ook =P.

Ik heb zelf nog nooit schroeven gehad die ik met wd40 NIET los kon krijgen en met een paar tikjes wél. Maja altijd handig om te proberen, wie weet heeft ie geluk...
 
Dat slijpen is nergens voor nodig mensen :?

Ik heb het zelf gehad en heb ik met m'n vriend besloten om de bouten uit te slijpen.
Lukte dus niet en me hele carterkap ziet er niet meer uit.
Me pa keek er na: deed wat ik heb uitgelegt en kreeg ze binnen 1 minuut los terwijl ik met me vriend wel 2 uur heb zitten kutten met die boutjes....
Dat slijpen pas als alller aller aller aller aller laatste proberen
 
warm stoken, en dan idd met beitel of schroeven draaier los tikken, ook wel eens gehad met veel grotere bouten @ stage (A) toen deden we hem even warm stoken en los tikken.
 
Tja dat is natuurlijk niet vergelijkbaar met een carterboutje hé.. daar tik je zo de hele kop van af.

ja idd, schroeven draaier is niet zo scherp ?? dus dan 1 tikje met beitel en dan shroeven draaier.

of ff warm stoken en dan zo een tang die je aandraait en er dan om vast klikt. dan knijp je hem er op vast dat wil som ook wel aangezien wat spNK idd al zegt het niet echt grote bouten/moeren zijn??
 
Met vastgeroeste schroeven is het zo±
kruiskop erop zetten, en met een hamer een flinke ram geven..
Meestal kun je ze er dan gewoon uitdraaien.
Lukt misschien hier ook gewoon.
 
Back
Top