Peugeot_Freak
Well-Known Member
Ik heb een Airsal T6 70cc aangeschaft voor onder mijn Peugeot Speedfight LC. Mijn setup is:
-Airsal T6 70cc
-Dellorto carburateur 21 mm
-Topracing spruitstuk 24mm
-Malossi Multivar racevario
-Malossi Flyclutch racekoppeling
-Kevlar v-snaar
-Malossi VL9 membraam
Ik heb hem afgesteld --> de bougiekleur is mooi bruin en de powerband is ook goed, maar... hij rijdt - naar mijn idee - nog niet echt heel goed. Hij trekt bijvoorbeeld geen automatische wheelies, terwijl dat wel zou moeten kunnen met een T6-je.
Een vriend van mij heeft namelijk ook een Airsal T6 met dezelfde setup, maar hij heeft een 17,5 mm carburateur van Dellorto en hij trekt mij er nog dik uit + hij trekt autowheelies.
Hij heeft een Aerox, dus heeft hij wel een sneller blok dan mij, maar zoveel mag dat dan toch niet schelen???
Ik denk zelf dat het aan de carters ligt, want ik heb heel veel gelezen en horen praten dat de carters van Peugeot niet al te groot zijn. De carters van Peugeot zijn een heel stuk kleiner dan die van Minarelli bijvoorbeeld.
Het volgende heb ik dan ook waargenomen dat erop wijst dat de carters weleens te klein kunnen zijn:
Als ik 1/4 gas geef dan rijdt ie best goed, maar als dan vol gas geef, dan rijdt ie niet echt veel beter dan als ik 1/4 gas geef. Hieruit concludeer ik dat er bij een kwart gas de volledige carterpoorten worden benut met benzine, maar als ik dan volgas geef, dan kan de benzine die de carburateur nodig heeft niet allemaal door de carterpoorten, omdat de carterpoorten te klein zijn. Zou je de carterpoorten wat groter maken dan zou er bij volgas veel meer benzine door je carter gaan, waardoor er meer benzine in je carburateur gespoten wordt, waardoor je meer vermogen eruit kunt halen.
Verder heb ik ook nog een keer een powerfilter erop gezet en afgesteld, maar mijn scooter bleef een mwoaaap geluidje maken = te veel lucht --> te weinig benzine, dit duidt er dus weer op dat er te weinig benzine door mun carterpoorten gaat. Ik kreeg hem ook totaal niet afgesteld met deze powerfilter, zelfs de dealer niet!
Is mijn conclusie over carter-tuning juist of niet juist???
Alvast bedankt!
-Airsal T6 70cc
-Dellorto carburateur 21 mm
-Topracing spruitstuk 24mm
-Malossi Multivar racevario
-Malossi Flyclutch racekoppeling
-Kevlar v-snaar
-Malossi VL9 membraam
Ik heb hem afgesteld --> de bougiekleur is mooi bruin en de powerband is ook goed, maar... hij rijdt - naar mijn idee - nog niet echt heel goed. Hij trekt bijvoorbeeld geen automatische wheelies, terwijl dat wel zou moeten kunnen met een T6-je.
Een vriend van mij heeft namelijk ook een Airsal T6 met dezelfde setup, maar hij heeft een 17,5 mm carburateur van Dellorto en hij trekt mij er nog dik uit + hij trekt autowheelies.
Hij heeft een Aerox, dus heeft hij wel een sneller blok dan mij, maar zoveel mag dat dan toch niet schelen???
Ik denk zelf dat het aan de carters ligt, want ik heb heel veel gelezen en horen praten dat de carters van Peugeot niet al te groot zijn. De carters van Peugeot zijn een heel stuk kleiner dan die van Minarelli bijvoorbeeld.
Het volgende heb ik dan ook waargenomen dat erop wijst dat de carters weleens te klein kunnen zijn:
Als ik 1/4 gas geef dan rijdt ie best goed, maar als dan vol gas geef, dan rijdt ie niet echt veel beter dan als ik 1/4 gas geef. Hieruit concludeer ik dat er bij een kwart gas de volledige carterpoorten worden benut met benzine, maar als ik dan volgas geef, dan kan de benzine die de carburateur nodig heeft niet allemaal door de carterpoorten, omdat de carterpoorten te klein zijn. Zou je de carterpoorten wat groter maken dan zou er bij volgas veel meer benzine door je carter gaan, waardoor er meer benzine in je carburateur gespoten wordt, waardoor je meer vermogen eruit kunt halen.
Verder heb ik ook nog een keer een powerfilter erop gezet en afgesteld, maar mijn scooter bleef een mwoaaap geluidje maken = te veel lucht --> te weinig benzine, dit duidt er dus weer op dat er te weinig benzine door mun carterpoorten gaat. Ik kreeg hem ook totaal niet afgesteld met deze powerfilter, zelfs de dealer niet!
Is mijn conclusie over carter-tuning juist of niet juist???
Alvast bedankt!