Carter Tuning???

Status
Not open for further replies.

Peugeot_Freak

Well-Known Member
Ik heb een Airsal T6 70cc aangeschaft voor onder mijn Peugeot Speedfight LC. Mijn setup is:

-Airsal T6 70cc
-Dellorto carburateur 21 mm
-Topracing spruitstuk 24mm
-Malossi Multivar racevario
-Malossi Flyclutch racekoppeling
-Kevlar v-snaar
-Malossi VL9 membraam

Ik heb hem afgesteld --> de bougiekleur is mooi bruin en de powerband is ook goed, maar... hij rijdt - naar mijn idee - nog niet echt heel goed. Hij trekt bijvoorbeeld geen automatische wheelies, terwijl dat wel zou moeten kunnen met een T6-je.
Een vriend van mij heeft namelijk ook een Airsal T6 met dezelfde setup, maar hij heeft een 17,5 mm carburateur van Dellorto en hij trekt mij er nog dik uit + hij trekt autowheelies.
Hij heeft een Aerox, dus heeft hij wel een sneller blok dan mij, maar zoveel mag dat dan toch niet schelen???

Ik denk zelf dat het aan de carters ligt, want ik heb heel veel gelezen en horen praten dat de carters van Peugeot niet al te groot zijn. De carters van Peugeot zijn een heel stuk kleiner dan die van Minarelli bijvoorbeeld.

Het volgende heb ik dan ook waargenomen dat erop wijst dat de carters weleens te klein kunnen zijn:
Als ik 1/4 gas geef dan rijdt ie best goed, maar als dan vol gas geef, dan rijdt ie niet echt veel beter dan als ik 1/4 gas geef. Hieruit concludeer ik dat er bij een kwart gas de volledige carterpoorten worden benut met benzine, maar als ik dan volgas geef, dan kan de benzine die de carburateur nodig heeft niet allemaal door de carterpoorten, omdat de carterpoorten te klein zijn. Zou je de carterpoorten wat groter maken dan zou er bij volgas veel meer benzine door je carter gaan, waardoor er meer benzine in je carburateur gespoten wordt, waardoor je meer vermogen eruit kunt halen.

Verder heb ik ook nog een keer een powerfilter erop gezet en afgesteld, maar mijn scooter bleef een mwoaaap geluidje maken = te veel lucht --> te weinig benzine, dit duidt er dus weer op dat er te weinig benzine door mun carterpoorten gaat. Ik kreeg hem ook totaal niet afgesteld met deze powerfilter, zelfs de dealer niet!

Is mijn conclusie over carter-tuning juist of niet juist???

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

De inlaat (daar waar je membraan op zit) is bij peugeot heel erg klein, deze kun je gewoon simpelweg groter maken.......

Ook cilindertuning is dan wel leuk:)

1019569379Tjoening2.jpg


Je moet er voor zorgen dat het middelste 'schotje' blijft zitten in je inlaat (dit mag wel opperdun zijn:D)
 
De te kleine carters van Peugeot zou dus wel het probleem kunnen zijn van mijn prestaties.
Zou ik me carters dan zelf kunnen tunen? Ik heb nog nooit mun krukas gedemonteerd en gemonteerd, dus ik heb er nog niet echt ervaring mee. Ik heb wel heel mun setup eronder gelegd.
Zouden jullie mij het aanraden om de carters zelf te tunen of te laten tunen door een scooterzaak:
-3BR
-Koopmans
-Twins
-De Jager
-XSH
-....
 
op peugeot gebied is er volgens mij maar 1 echt gespecialiseerde tuner. Zelfs in dit topic kun je m vinden. Lees het carter tuning gedeelte maar eens goed (ik ga geen reclame maken, want heb geen ervaring met hun)
 
Yep, B-M-F is forumnaam, kan je zo pm'n :)

Koopmans doet ook wel Peugeot: onder andere een peugeot viva voor SOBW races & nog een projectje die als het goed is op Jubbega verschijnt :)
 
Dus als ik mun blok naar BMF stuur, dan ben ik er zeker van dat dit goed gebeurd?
Is er ook een site van die winkel?
En is het een winkel, net als koopmans of Twins, of is het gewoon een groepje jongeren net als 3BR?
Laatste vraagje: Waar kan ik meer informatie vinden over deze 'tune-specialist'?

Alvast bedankt!
 
Ik hoor ook veel verhalen dat Peugeot gewoon niet snel te krijgen is, maar dat moet toch eigenlijk wel lukken eet een Speedje + c20 + overrange set?
Iedereen zegt wel: Peugeot is niet op te voeren!
Maar wat is hiervan de oorzaak? Wat brengt dat grote verschil dan tussen een Minarelli en Peugeot blok?

De carters van Peugeot zijn wel een heel stuk kleiner dan die van Minarelli, daarom moet je ze dus gaan tunen. Verder zijn er dus wel een aantal snelle cilinders voor Peugeot verkrijgbaar:
-Airsal T6
-MHR Replica
-MHR Speed

Wat is dan het grote verschil tussen Peugeot en Minarelli?
--> heeft het misschien iets te maken met de weg die de benzine af moet leggen tussen carb en cilinder, of de vertikale ligging van de cilinder?

Er moet toch iets zijn waarom Peugeot zo slecht op te voeren is?
 
Er zijn inderdaad niet veel snelle spullen voor Peugeot verkrijgbaar, maar stel:

Een vriend van je heeft een Yamaha Aerox met een MHR Speed en jij met je Peugeot Speedfight hebt ook een MHR Speed --> je carters zijn ook getuned net als bij de aerox.
De setup is verder van beide scooters hetzelfde en de afstelling bij beide scooters is ook perfect.

Ze zeggen dat de Yamaha Aerox dan toch wint van het Peusjootje, dus vraag ik me af: waarom?

Wat is dan het verschil tussen het Yamaha-blok en het Peugeot-blok?
 
Het blijft gewoon een feit dat de zijwaardse/in de spoeler uitkomende inlaat nadeliger is dan een inlaat in de vorm van mina/pia.
Het verschil moet idd maar eens in de praktijk blijken want peugeot kan zeerzeker vet gaan.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top