This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Carter tuning

Status
Not open for further replies.
Exup@NRG said:
Ik zeg , erg netjes..
Ik zie dat je de spoelkanalen (of hoe heten die dingen) niet helemaal tot het einde even laag heb gefreest.
Dit heb ik ook en dat lijkt me opzicht nog helemaal zo slecht niet.

Als je nou even logisch nadenkt weet je dat het mengsel echt niet keurig netjes langs het metaal de cilinder ingaat..Er bestaat wel zwaartekracht maar niet op zij..Je hebt dus een betere flow als je hem schuin af laat lopen. Dus aan de kant van de lagers zo goed als ori houden en bij de spoelpoorten van de cil gewoon max pas maken.
 
Tim_xsh said:
euhm nee , golfball principe werkt aleen als een object door gas vliegt en niet andersom


of het gas langs het voorwerp vliegt of het voorwerp langs het gas lijkt me dat het dezelfde uitwerking heeft..
 
rs-ruud said:
of het gas langs het voorwerp vliegt of het voorwerp langs het gas lijkt me dat het dezelfde uitwerking heeft..

De enige reden waarom er putjes in die golfbal zijn, is voor meer stabiliteit in de lucht zodat het verder kan vliegen, wat je dus niet wil in je carter. Je wil wervelingen om het mengsel beter te mengen. Dat word echter toch tegen gehouden door de oliefilm die op het gepolijst, standaard of gezandstraald carter ligt. Anyway dat is toch mijn idee. Volgens mij kan je je tijd beter in andere dingen steken.

Qua-carter vorm denk ik dat je het iets van beide vormen moet nemen richting de spoelpoorten.
Het glijbaan effect, daar achter bij de eerste 'gangen' onder de eerste spoelpoorten (voor het gat om de lagers te smeren) een hoek en bij de tweede iets wat schuin laten aflopen, zodat je ongveer een kwart van een halve bol hebt.
Ik weet dat het moeilijk uitgelegd is maarja.
 
Last edited:
Saiko47 said:
Je wil wervelingen om het mengsel beter te mengen.

Je wilt gewoon dat het op de snelste manier van membraan naar cil gaat!
Dat mengen is al wel gebeurt in het carb proces e.d.
 
BurN said:
Je wilt gewoon dat het op de snelste manier van membraan naar cil gaat!
Dat mengen is al wel gebeurt in het carb proces e.d.

Nope....

Mengen gebeurt totaan de ontbranding zelf. Niet alleen bij inlaat. Je wil een kwalitatief hoogstaand mengsel en hiervan zoveel als mogelijk tijdens het ontbrandingsproces.

Je kan de weg van inlaat tot ontbranding dan wel vergemakkelijken (en er zo voor zorgen dat je vullign beter is), echter moet je er wel voor zorgen dat het mengsel van OOK van hoge kwaliteit is (zodat het ook daadwerkelijk veel energie genereerd tijdens de verbranding).
 
Big B NRG said:
Dus dan zou je eigenlijk een langer traject moeten hebben ?


Nee, een traject dat het mengsel goed mengt en te gelijkertijd zoveel mogelijk mengsel boven de zuiger krijgt (dat laatste kan je voor een deel ook door je uitlaat laten doen)
 
lijkt me dat mengen ook niet zoon belangrijke factor (op deze schaal) omdat: de tijd die je ermee wint met onsteken amper vermogen scheelt, kan jem ook 1 milli milli meter eerder laten ontsteken, die reactie is zo snel, en al dat brandstof word 10 keer kleiner gemaakt en zit allemaal op een paar cm^3 in de verbrandingsruimte, volgens mij win je dus echt amper wat met dat mengen, kan je je beter richten op de flow
 
ABT said:
Nee, een traject dat het mengsel goed mengt en te gelijkertijd zoveel mogelijk mengsel boven de zuiger krijgt (dat laatste kan je voor een deel ook door je uitlaat laten doen)
een golfbal structuur geeft de turbulentie die nodig is voor het mengen...
 
Hans F. said:
mengselkwaliteit scheelt wel degelijk veel.

gewoon ruw laten van de carters.. is dat genoeg voor goed mengen of vind je dat het golfbal effect in de carters alleen voldoet ?
 
Er wordt er hier gewoon te lang over doorgeblaat, carters aan de binnenzijde gewoon schuren, dat moet voldoende zijn, om het na het carbproces nog beter te mengen.

En Alexander als je erop doelt dat als je in je carters nog een mengend proces hebt, dat je dan schraler in de olieverhouding kan gaan staan, ben ik het met je eens. Immers verbrand olie slechter dan benzine.
 
Hans F. said:
mengselkwaliteit scheelt wel degelijk veel.

ja klopt, maarrr denk jij dan dat een geparelstraald carter tegenover een geschuurd bijv of 1 met een stomme golfbal er in, zoveel verschil maakt op de mengverhouding in de cilinder? Al helemaal als het mengsel nog eens 10 keer zo klein word gemaakt? Of hoe wil je het mengsel in je blok dan beter mengen, zodat je nog "voelbaar" verschil hebt?
 
zou iemand mij in een pm bericht de info die op pagina 1 is gepost in post 1 over carter tuning fotos en verhaal kunnen sturen in een word bestand ofzo want ik kan het niet bekijken maar ben zeker geintereseerd.
dus als iemand zo aardig is om de eerste post te kunne kopieeren en in word ofzo te plaken zou ik hem daar erg dankbaar voor zijn.
 
Beter mengsel, betere verbranding, mooier vlamfront, meer kracht, gemakkelijker af te stellen. Genoeg voordelen
Wat je nu kan doen om beter te mengen, is zorgen voor turbulentie. Turbulentie wordt vooral veroorzaakt door stroomversnellingen in een carter en niet door de carters te polijsten, schuren of zandstralen? Waarom omdat overal in het carter een oliefilm aanwezig is. Daarom is het ook dat er nooit echte resultaten voor kwamen uit oppervlaktebehandelingen in het carter van een tweetakt.
De plaats waar er het meest stroomversnellingen worden gemaakt is bij carb of spoelers. Daarom kiezen sommige tuners ook voor kleinere carburatoren, echter de spoelers zijn veel belangerijker. Ook doordat het mengsel minder in de motor wordt gezogen dan bijvoorbeeld door een 4takt, opteren de meesten voor grote carburateurs bij 2takt.
(Bij een viertakt is het echter wel zo dat je in de inlaat turbulentie kan laten ontstaan door het ontbreken van olie tussen het mengsel.)
Asjeblief
Mijn mening, kan zeker mis zijn. Ik heb echter wat beter te doen dan mijn carter op te schuren of een golfbal-profiel te maken. Vorm van carter is veel belangrijker.
 
Status
Not open for further replies.