Carter tuning

Status
Not open for further replies.
berry said:
bovenste smeergaatje kan btw ook makelijk dicht gemaakt worden... en deze op een betere plaats zetten...

moet je wel iets vetter gaan mengen..

hahaha ja hoor vetter gaan mengen leg uit..
 
Is het geen idee om je krukas aan te passen dus daar ook zo'n soort glijbaantje op te maken d.m.v. een draaibank, zodat je 2 glijbaantjes tegenover elkaar hebt waardoor het mengsel makkelijker er langs kan of is dat weer nadelig voor je carterinhoud. en heeft het nut om de verbrandings kamer te polijsten, zodat er minder detonatie op blijft zitten. en de uitlaatgassen makkelijker verder kunnen stromen.
 
zoiets bedoel ik dus normaal word er alleen op het carter zo'n glijbaantje gemaakt of agerond, maar ik dacht misschien is het wel beter om dat ook op de krukas te doen.

Ik bedoel dat de er op de cilinderkop dus in de verbrandings kamer altijd zo'n laagje troep blijft zitten als die laag dikker word dan word de ruimte in de verbrandings kamer iets verkleind. en die troep (detonatie) komt ook op de bovenkant van de zuiger te zitten. is het dan niet beter om dat te polijsten, zodat dat minder snel ontstaat of heeft dat geen nut ivm de hitte die daar ontstaat of iets anders?

carterkrukas.jpg
 
blueneonlight said:
zoiets bedoel ik dus normaal word er alleen op het carter zo'n glijbaantje gemaakt of agerond, maar ik dacht misschien is het wel beter om dat ook op de krukas te doen.

Ik bedoel dat de er op de cilinderkop dus in de verbrandings kamer altijd zo'n laagje troep blijft zitten als die laag dikker word dan word de ruimte in de verbrandings kamer iets verkleind. en die troep (detonatie) komt ook op de bovenkant van de zuiger te zitten. is het dan niet beter om dat te polijsten, zodat dat minder snel ontstaat of heeft dat geen nut ivm de hitte die daar ontstaat of iets anders?

carterkrukas.jpg

Ten eerste raadt ik het je niet aan om je krukas af te slijpen aan de zijkant zoals je dat hebt aangegeven omdat een krukas gecentreerd is, dit betekend dat hij niet gaat 'zwengelen' als jij bijvoorbeeld 10.000 toeren draait ofzo. Het is dus onmogelijk om hier iets af te halen, en de manier die jij aangeeft zou in mijn ogen niet eens een positieve invloed hebben om je 'flow'.

Ten tweede heet dat 'spul' waar jij het over hebt op je zuiger/kop gewoon roetaanslag, detonatie is iets heel anders. Detonaties is niet een 'iets' wat je aan kan raken, maar het resultaat van een mengsel dat te vroeg ontploft (detoneren) noem je detonatie.
 
Die krukas kun je daarna weer balanceren, maar heeft het nou wel of geen nut om de bovenkant van de zuiger en cilinder kop te polijsten?
 
Nog even over die krukas...

Krukas wangen zijn meestal al rondgeslepen/gedraaid. De wangen zijn niet vierkant. Beetje lastig uitleggen.

Maar kijk nog eens een keerje naar de wangen van je krukas.
 
Bij mij is er alleen zo'n klein hoekje uit zegmaar, dus dat zou je nog verder kunnen veranderen dus ronder maken en een iets verder adraaien om het idee te versterken, maar dan moet het wel voordelen hebben anders is het zonde van je krukas.
 
tram said:
Ook beter voor je smering... bij het membraan de oliekanaaltjes hebben is slechter voor flow EN smering.

leg s uit???

k d8 altijd dat ze daar beter zaten omdat daar t mengsel langs MOET komen...en niet zoals voor de poorten waar ze vaak in een ''dode zone'' zitten...
 
berry said:
leg s uit???

k d8 altijd dat ze daar beter zaten omdat daar t mengsel langs MOET komen...en niet zoals voor de poorten waar ze vaak in een ''dode zone'' zitten...


Het mengsel gaat zo goed als niet in die gaatjes bij het membraan hoor.. en aan de cilinderkant werkt het ook als afvoer kanaaltje. Ongeveer alle andere blokken hebben dit ook, de makers daarvan hebben t beter bekeken in mijn ogen...
 
JasperdB said:
ja dat heeft nut


beter onder bouw je dit even..hier heeft niemand wat aan.
Persoonlijk ben ik het niet eens dat je de zuigerkop moet polijsten omdat:
-Als je je uitlaatschacht/poort polijst, dan koekt hier geen roet aan. Doe je dit ook met de zuiger, dan wordt deze roet ergens anders heen geknalt, omdat hij niet op de zuiger blijft liggen. Een vriend van mij heeft zijn cilinder al 2 keer vast laten lopen doordat hij zijn zuiger polijste. Nu zal je zeggen: ja maar dat kan ook door meer dingen komen. Ja, dat klopt. Echter durf ik wel te zeggen, dat we met de sproeier erg ruim zaten, de circlipjes niet losschoten, en de cilinderkit NIEUW uit de doos gemonteerd werd, en er voldoende olie(1:35) werd gesmeerd. Ook de squish stond goed zoals aangewezen, en we hebben de juiste bougie gebruikt. De tempmeter bleef ook netjes de goede temp aangeven. In de hele cilinderwand zaten allemaal krassen, met een lichte bruine aanslag. Naar mijn idee, is de zuiger polijsten dus niet echt effectief..de cilinderkop echter is wel goed.
 
Is die roet dan zo hard dat er daardoor krassen op de zuiger en cilinderwand kunnen ontstaan? en gaat dat dan niet via de uitlaat poort eruit, samen met de uitlaat gassen, omdat het dan niet meer op de zuiger en cilinderkop blijft zitten.
 
Vanmiddag ff begonnen aan een oud zip cartertje.

Ik ga dit keer niet veel verder omdat ik geen zin heb om hem op te vullen :) , dus nog ff wat aanpassingen doen en afwerken en stralen :P
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top