This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Carter tuning

Status
Not open for further replies.
Ruben, dat is echt niet te doen man..

Als er eventuele verschillen zijn, dan merk je dat niet in zoveel pk's ofzo..
Stel, je hebt een run met 0.2pk meer als de vorige run, en jij denkt dat het ligt aan een brute aanpassing @ carter..
Wie zegt dat de Ciltemp/Buitentemp whatever dat verschil dan niet maakt...

Anyway, als je je carter nog wilt aanpassen, kom binnenkort even langs..
 
Bas@ICE said:
Het zal niet bagger lopen en de enige manier is om te testen of het goed werkt is tussen het banken door steeds al je spullen op een std carter en een fkt tuned carter oid te zetten...niet te doen dus.

flowmeter??? en dan vergelijken met standaard carter...

golfbalsjizzle is dus: het mengsel meer ''vaart'' geven(d8t ik iig)

volgens mij is dat geeneens nodig aangezien je door de druk toch een goede aanzuiging krijgt??? of blaat ik nu???
ik denk dus dat je er meer een hebt om te polijsten/glad maken zodat t ''aanzuigen'' beter gaat(minder weerstand = beter)
of de krukas te scheiden van carter waar mengsel doorheen stroomt(heb hier laast een pic van gezien..
zag er interessant uit
 
kweet niet waar die staat maar heb m hier op t forum gezien..

waren 2 platen met een sleuf(voor krukasstang)


hoewel je dan ook probs krijgt met koeling/smering
 
Last edited:
ik heb geen ervaring verder maar dit lijkt me logisch:

gas moet zo snel mogelijke weg het blok uit, blok flowen dus, ik denk dat je met een gas door je blok hetzelfde effect als op een vliegtuigvleugel kan maken, een soort lift waardoor de snelheid van het gas hoger word. Hoe geen id ben ik geen tuner voor, maar een slap ouwehoerer

Wat ik onlangs zag op een site, en terug vond in een dejager getunede cilinder was het volgende: In de spoelkanalen waren allemaal groeven van 1 a 1,5 mm diep gefreest (niet met gas stroom mee maar haaks erop) dit zou het mengsel volgend de site beter "mengen". Wat het idee van de jager erachter is weet ik niet misschien hetzelfde, misschien deden jullie dit allang, ik heb geen grafieken voor na, ik hoop dat jullie er wat aan hebben, ik wil niet wijs lijken maar alleen wat proberehelpe

groetjes ruud

ps. de cilinder was voor mina AM maar dit lijkt me geen verschil te maken
 
Snap je nou echt niet wat ik bedoel? Hier dan hoe elke 5 jarige met het IQ van een baksteen het zelfs zou moeten snappen.
1. Jij zegt iets van: golfbaleffect is beter, getest door HeJa Tuning, is echt beter blablabla.
2. Ik vraag om testresultaten en er komt een discussie.
3. Jij zegt: Maar goed, golfbal-effect was onzin dus never mind.

Daaruit trek ik de conclusie dat jij eerder gelogen hebt over tests die gedaan zijn e.d. dus vind ik dat je dit topic verneukt. Is dat een rare conclusie die ik dan trek?

Ik heb het eens geprobeerd, een probleem wat je dan ook krijgt is je lagerspeling bijvoorbeeld. Ik had gemeten, carter gesplitst en aangepast. Toen nieuwe lagers erin en weer meten. Na een run of 30 geblokkeerd gemaakt te hebben kwam hij pas op zijn vermogen (ja, lagers inrijden op de bank kan ook :X) Toen dus uiteindelijk betrouwbare metingen kunnen maken en het verschil gezien, maar dat koste wel verschrikkelijk veel tijd. Ik had toen de hele dag een testbank tot me beschikking bij Koopmans, maar dat is ook niet voor iedereen te doen.
 

Waarschijnlijk had ik dan het zelfde probleem een tijdje terug met mn Kymco:

van een volledig standaard carter naar een redelijk "verbouwd" carter gegaan + nieuw big-end, lagers en keeringen, en 1 a 2 Pk minder vermogen......
 
Het ging bij mij nog nieteens om een pk, tenminste ik begon met iets meer dan 0,5pk minder wat uiteindelijk opliep tot een winst van bijna een half pk
 
berry said:
kweet niet waar die staat maar heb m hier op t forum gezien..

waren 2 platen met een sleuf(voor krukasstang)


hoewel je dan ook probs krijgt met koeling/smering

Das toch alleen voor Cilinders met membraaminlaat op cilinder zelf :?
 
Ah , de nut voor cilinders met membraam erop kan ik nog wel zien , omdat je dan eigenlijk je cartervolume een stuk kleiner maakt .Dat zal ongetwijveld voor prestatieverandering zorgen.
Maar voor carterinlaat zie ik zo het nut er niet van , iemand die me dat kan vertellen?
 
die platen hebben 1 nadeel , met hoogtoerige setups zal dit waarschijnlij niet lopen omdat de carterdruk dan te hoog wordt , een laagtoerige motor (crossmotor) kan het beter bij dan bij extreem hoge toerentallen veel hoger dan crossmotoren , veel carterdruk geeft onderin veel vermogen en dat is een crosser ook nodig , die hoeft bovenin niet zo goed te lopen , voor een wegracer bijv. geld dat een hoge carterdruk op toptoeren juist minder zal lopen.....
 
tja , je kunt tot een bepaalde druk (is geen vast gegeven , ligt aan de gehele combinatie) en dan gaat ie gewoon op top niet door...

hoge carterdruk geeft veel vermogen onderin maar loopt bovenin niet door
lage carterdruk geeft iets minder koppel maar gaat op top langer door
 
Status
Not open for further replies.