Carter tuning

Status
Not open for further replies.
dat zie ik anders, bij hogere toerentallen heeft de zuiger minder moeite om door hoge drukken te gaan / massatraagheid. (kon er ff geen mooie nederlandse zin van maken)

bij lagere toeren heb je meer tijd om je krukaskamer te gebruiken als buffer voor mengsel, bij hogere toeren is daar minder tijd voor en kun je imo het beste het mengsel rechtstreeks bij de carb vandaan hebben (constante flow).
 
Ik denk dat je het deels kan vergelijken met compressie. Als je een hoge compressie hanteerd moet de motor harder werken om een bepaald toerental te bereiken, het is een bekend verhaal dat een GP racer met een hoge compressie veel minder lekker in de toeren loop, maar erg hard de bocht uit knalt. Zodra de compressie verlaagd wordt zal de motor veel soepeler doorlopen op hoge toeren.

Met carterdruk werkt het naar mijn idee ongeveer hetzelfde, ik ben het dus o.a eens met Jasper. Groot cartervolume (weinig druk) zorgt ervoor dat de motor minder hard hoeft te werken omdat er meer mengsel direct aanwezig is. Hierdoor zal de motor makkelijker een hoog toerental bereiken.

Hoge carterdruk zorgt voor meer power onderin, en dit laatste heb ik zelf gemerkt op circuit met een 50cc MHR cilinder op een piaggio blok. Veel power onderin de bocht uit, en minder hard doorlopen...
 
Je uitlaat speelt ook een rol in het doorlopen.

Ik heb van de week nog op de bank gestaan en wat flensen geblokkeerd getest. Met een lange flens werd de powerband smaller, maar piekeriger en liep het niet zo lekker door in toeren.

Korte flens, kreeg je een hele uitgesmeerde powerband met minder vermogen, maar wel veel makkelijker (meer) toeren draaien.

Dit was getest op mijn scooter (Speed6t, team04 pijp etc).
 
Denk dat het vliegwiel ook meespeelt met het hoge/lage compressie/carterdruk verhaal. Met een zwaarder vliegwiel kun je makkelijker een hoge druk overwinnen?
Weet dan alleen niet waar je dat gewicht het best kunt hebben (wangen/rotor).
 
Naar massatraagheid maakt het geen verschil of de massa in de krukwangen of op de rotor zit.
Maar voor de lagering is het interessanter om de massa tussen de lagers te hebben.
Op de rotor is makkelijk om te experimenteren natuurlijk.
 
Naarmate meer massa word opgebouwd,Maar je wat mitch bedoelt,is dat zware massa word opgezet in trage massa,De snelheidsverandering krijgt een vertraging,Door het object zwaarder te maken.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top