Carburators... Aansluitingen en info...

Status
Not open for further replies.

Razma

Well-Known Member
Het doel is om zoveel mogelijk verschillende carburators te bespreken... vooral de aansluitingen als hulp bij montage...

Werking van een carburator met ronde schuif...

1029873725-rondschuif carburatoren.jpg


Plaatsing van een carburator...

Benodigdheden: Schroevendraaier, schone doek en eventueel een boutje of ty-wrap om benzine-/oliedarm af te sluiten.

- Haal eerst de luchtfilter volledig los en maak hem eventueel meteen schoon indien nodig (zie onderhouds topic).
- Nu kan je de carburator loshalen van het spruitstuk door de ring er rond los te maken.
- Indien je een vacuumaansluiting hebt op de benzinetank kan je het benzinedarmpje (meestal dikste) gewoon loshalen zonder dat de benzine eruit lekt. Heb je een benzinekraantje, dan kan je die gewoon even dichtdraaien en het uiteinde van het slangetje afsluiten door een bout erin te draaien zodat de benzine niet weglekt.
- Daarna kan je (indien aanwezig) de olie aansluiting loshalen en eveneens afsluiten met een boutje. Ook de (eventuele) koelingsdarmpjes die vanaf de cilinderkop komen kunnen losgehaald worden.
(Darmpjes kan je ook afsluiten door een ty-wrap strak er rond aan te trekken...)
- Heb je electrische choke, dan kan je deze loshalen door eerst de ring los te schroeven en het geheel er voorzichtig uit te halen. Handchoke kan je meestal gewoon er op laten en nadien overzetten op de nieuwe carb. Met kabelchoke schroef je eerst het chokedeksel los, waarna de veer en kabel loskomt.
- De gaskabel is meestal het meest vervelende werk. Schroef het gaskabeldeksel voorzichtig los van je carb, waarna je de veer, gasnaald en gasschuif in 1 geheel er uit kan halen...
De gaskabel maak je los door de veer een beetje samen te drukken en de gaskabel uit het 'gootje' te halen en nu alle andere onderdelen er voorzichtig af te schuiven.
De carburator is nu los en kan gewisseld worden....

Voor montage van de nieuwe carburator kan je best eerst de gaskabel aansluiten. Let wel dat dit een echt zenuwslopend klusje is... zeker als je het voor de eerste maal doet...
Haal de kabel eerst door het rubberen hoesje, daarna het 'bochtje' (indien aanwezig), door de stelschroef en gaskabel deksel. Plaats de gasnaald nu in de gasschuif en haal de kabel door de veer en daarna door de gasschuif. Hiervoor moet je wel de veer goed samendrukken om de gaskabel tot in het 'gootje' van de gasschuif te krijgen. Controleer nu eerst even voor je verder gaat met montage...
Schuif de gasschuif in de carburator en schroef het deksel vast. komt de schuif niet tot onderaan zoals het hoort, dan is je gaskabel te kort... dit kan je oplossen door een 'korter bochtje' of een recht stuk te monteren (zit soms standaard bij een nieuwe carb...). Door gebruik van de stelschroef op het deksel kan je de speling nog bijregelen...
- Volgende stap is de aansluiting van de choke. Eletrische choke shuif je gewoon op de voorziene plaats en vastzetten met een klem. Handchoke kan je overplaatsen van een andere carburator of een speciaal setjes kopen. Voor de kabelchoke haal je eerst het deksel los en de veer er uit. nu kan je de kabel door het rubber en deksel halen, waarna hij aangesloten kan worden op het gedeelte van de carb.
- Nu kan je alle andere aansluiting weer vastzetten als vacuum, olie en koeling (indien aanwezig). Steeds goed nakijken of alle klemmen en darmpjes goed vastzitten en voldoende speling hebben.
- De carburator kan je nu op het spruitstuk duwen en de klem vastzetten, daarna kan de luchtfilter weer terug geplaatst worden.
Controleer nu alles een laatste maal voor je probeert de scooter te starten...


Afstellen van een carburator...

De carburator beïnvloed in grote mate de werking van de scooter door de verspreiding van het juiste mengsel naar het carter. Een volledig foutieve instelling van de carburator kan een warmloper of zelfs vastloper veroorzaken...

Aan een simpele carburator zijn bijna ontelbare dingen af te stellen.. ze beïnvloeden elkaar en er is geen enkele perfecte afstelling voor een bepaalde setup. Het 'fijnafstellen' van carburators is meer ervaring opdoen dan bepaalde regeltjes volgen... We kunnen enkel tips meegeven...

Meer info en tips volgen volgen...

Topic zal ook steeds aangevuld en bijgewerkt worden waar mogelijk...
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Status
Not open for further replies.
Back
Top