carburator shizzle

Bij mij scoorde het setje van Joël beter als een malossi set aangepast door XSH op mijn evo blok. Het scheelde 0.2 PK en is (Geblokkeerd) getest bij EasyRiders.
 
bij mij gaf het 2fast setje een half pk minder als MHR recht+vl13

bij 70cc heb je geen grote inlaatset nodig, bij de 80/90cc machines zie ik er echter wel voordeel inzitten.
 
ik ben weleens benieuwd of er met al die wigjes nu al eens concrete resultaten zijn geboekt t.o.v een malossi (aangepast) recht spruitstuk.

Als er dan alleen maar als argument komt : .. "ja dan past de carb er makkelijker in" en "ook een 32 mm".

Wat heb je nou echt gevonden aan vermogen met zo'n wig :).

En dan praat ik niet over 1 wig van Joel bv, maar ook dus van Twin etc...

Ik kan je eerlijk melden dat ikzelf geen concrete vermogenswinst heb geboekt met mijn inlaatsetje t.o.v. mijn aangepaste vl13+mhr 25 mm spruit.
Overigens precies in lijn met mijn verwachting.
Ik heb afgelopen seizoen beide inlaten op mijn sprinter gehad.

Waarom dan toch die inlaat pakken?
1. Je hoeft niet meer het spruitstuk aan te passen (maakt het toch duurder als ik bewerkte spruitjes zou verkopen)
2. Tegen een niet volledig bewerkt mhr spruitstuk biedt mijn set wel winst, dat dit eerste niet altijd aan de orde is blijkt uit de praktijk.
3. Veel degelijker spruitstuk, die aangepaste Malossi mhr dingen scheuren op den duur
4. Mogelijkheid tot plaatsen Koso's en andere grotere carbs.
5. Plaatsingsvrijheid.
 
Wel leuk dat er nu toch 3 inlaatjes getest worden.

Ik wil binnenkort ook gaan testen.

V-force Mina (echte) met een adapter + Mb spruitje.

Kiesler Recht spruitje met een vl13 zonder spijlen.
 
inlaat

VFORC 3 TRD EEN HOGER PIEK VERMOGEN .. BETERE GAS OPPAK .

2FAST INLAAT VL 13 LAGER PIEK VERMOGEN 0.4 MAAR HOUDT NA DE PIEK HET VERMOGEN GOED CONSTAND,.....


VFORCE STAGE6 MALOSSI RECHT GOED VOOR DE PRULLEN BAK.
 
VFORC 3 TRD EEN HOGER PIEK VERMOGEN .. BETERE GAS OPPAK .

2FAST INLAAT VL 13 LAGER PIEK VERMOGEN 0.4 MAAR HOUDT NA DE PIEK HET VERMOGEN GOED CONSTAND,.....


VFORCE STAGE6 MALOSSI RECHT GOED VOOR DE PRULLEN BAK.

1. Typ eens normaal man! Caps lock uit, let op je spelling want hier valt echt geen touw aan vast te knopen.

2. Dit is het gevorderden gedeelte dus je mag hier alleen posten als je echt iets bijdraagt aan het onderwerp, momenteel doe je dat niet omdat je volgens mij nieteens weet waar je het over hebt.

3. Dus als je hier wel wil posten, gewoon normaal typen, je antwoorden onderbouwen, vertellen hoe je het getest hebt, misschien grafiekje erbij etc. Als je nog een keer zo post als je nu doet krijg je een ban en mag je het over 2 maandjes nog eens proberen.
 
inlaat

Heb dit getest op een 2fast blok met keihin 28 mm. met op alle 3 de inlaat trajecten de zelfde sproeier maat . en het zelfde gewicht aan rollen en uitlaat. Mijn mening staat vast ..
 
Heb dit getest op een 2fast blok met keihin 28 mm. met op alle 3 de inlaat trajecten de zelfde sproeier maat . en het zelfde gewicht aan rollen en uitlaat. Mijn mening staat vast ..

Ja, precies zoals je het dus NIET moet doen. Dit is gevorderden praat, als je niet gevorderd bent, hoor je hier niet thuis.
 
Je zult je overbrenging moeten blokkeren. Dit door middel van een tandriem of een ring die je in de vario/pully kunt plaatsen.
Hierdoor kun je een "geblokkeerde" meting uitvoeren. Vervolgens ga je op deze manier de verschillende inlaatsets vergelijken. Het liefst ook nog met allemaal hetzelfde mengsel. Dit kun je meten door middel van een (jawel :7) mengselmeter.
Als je vervolgens met je geblokkeerde overbrenging ervoor zorgt dat je tijdens alle tests met verschillende inlaatsets op dezelfde mengselverhouding zit kun je eigenlijk pas zien wat het verschil is.

edit: de reden om een geblokkeerde meting uit te voeren is dat je juist de variabelen in je overbrenging uitschakeld en goed kunt zien wat het verschil is tussen de onderdelen die je test.
Om een voorbeeld te schetsen: zeg dat je een andere inlaat monteert waardoor het blok 500rpm meer nodig heeft om op zijn topvermogen te komen. Test je dit met dezelfde rollen/sproeier e.d. als bij de andere inlaat zal je nooit de optimale prestaties krijgen. Test je dit geblokkeerd dan zul je een verschuiving van de powerband zien en een eventuele vermogenstoename of afname.

Dan nog een grafiekje van een geblokkeerde meting. Zoals je ziet zijn dit iets andere grafieken als wanneer je een "vrije" meting doet. Op deze grafiek zie je het vergelijk tussen 5 uitlaten.

nrg_uitlaattest_grafiek02.jpg
 
Last edited:
Oke bij de eerst volgende keer als die op de bank staat zal ik het blokje GEBLOKKEERD METEN..

ENNNNNN graag het mengsel in de gaten houden, want bijvoorbeeld bij mij draait het blokje het NIEUWE mhr spruitsukje veel rijker, en dan heb je alweer een verkeerde meting.

was jijdiegen, waar ik een BB kopje voor heb gemaakt of iets anders?

gr heiko
 
Last edited:
Nee ik heb geen bb kop bij je laten maken. Maar wel een keer aan de telefoon gehad, maar zal de mengselmeter goed in de gaten houden.
 
Back
Top