Carburator + begrenzer vs injectie + begrenzer = verschil in slijtage, rijgedrag en onderdelen levensduur ???

Hara

New Member
Ik wil namelijk een brommer halen 45km begrenst op 34 km zodat die kan dienen als snorfiets. Zelf ben ik nogal een leek en probeer veel te lezen over bepaalde onderwerpen zoals het motorblok. Nu kreeg ik te horen van een scooter dealer dat een scooter minder lekker rijdt + de motor sneller slijt + onderdelen sneller stuk gaan bij een Carburator met snelheidsbegrenzer in vergelijking met een injectie motor met snelheidsbegrenzer. Klopt dit? Wat zijn de voor en nadelen van beide?

De range van potentiele scooters (kymco agility, Peugeot Kisbee, Sym Orbit II, Sym Crox). Dit ter info, niet om een discussie te starten welke beter is :p

Alvast bedankt!!!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Zou niet weten hoe je een injectie bromfiets kan begrenzen op 34km /u en dat ding te laten omkeuren tot snor.
Al die injectie scooters maken gebruik van een ECU unit (een geavanceerde versie van de reguliere cdi) De ECU is meer een kleine computer die je ook in autos tegen komt. De begrenzer van die scooters, word dus elektrische geregeld in de ECU.. Als er al een vario ring erin zit gaat dat weinig uithalen, want als je die weg haalt zal je waarschijnlijk niet meer als 3- 5km/u sneller gaan.. Die varioring zit er alleen in om de afstelling iets meer te fine tunen.. En die begrenzer omzeilen in de ECU word lastig.. Daar moet je wel erg veel ervaring mee hebben opgedaan.. Want het is niet even een schakelaar om zetten en gaan..

Overigens zal een brom omgebouwd tot 34km/u nooit door de keuring komen bij de rdw, want de snelheid is dan te hoog.. Want dan zal hij eerder tot de 25/27km per uur moeten gaan wil dit dan wel lukken.

Denk dat kwa begrenzing met carb / injectie dat het weinig uitmaakt met slijtage.. Hier heeft de injectie wel het voordeel, want dan kan je de mapping aanpassen dat hij op een bepaald punt minder benzine toe gespeeld krijgt en in combinatie met de begrenzer zal die geen meter harder lopen. Een carburateur daar in tegen blijft bij elke stand van de gasschuif er maar benzine erin proppen in de motor.. Een injectie zal daarom begrensd wel ietsie zuiniger lopen. Zo lang het blok niet te hoog in toeren loopt en het mengsel correct is zal je weinig verschil merken dat het ene meer slijtage zou geven dan het andere.. Er zijn meerdere variabelen die mee spelen.. Als een injectie te arm staat ingeregeld dan is dat ook niet goed voor het blok.. Net als je niet op het oliepeil van de motor blijft letten (dus geen olie of oliepeil te laag), of niet de aangerade olie gebruikt.

Voordeel carburateur begrensd: Zo lang die goed afgesteld is zal de slijtage het zelfde zijn tegenover de injectie. Is een goedkoper alternatief, makkelijker zelf aan te passen, zonder enige kennis van programmeren van ecu`s. Geen gezeik om naar de dealer perse te moeten. Want alles of een gedeelte is mechanisch (ik zeg gedeelte omdat je ook ECS carbs hebt)(basis mechanisch, maar elektrische aangestuurd.

Nadeel carburateur begrensd: Een hogere uitstoot van vervuiling. Hoger verbruik van de brandstof. Minder effecient als je in de hogere toeren range komt. En een verstopping kan de toevoer van brandstof beindingen, slechter starten met kouder weer..


Voordeel injectie begrensd: Een betere / snellere koudere start, minder last van verstoppingen. Beter lucht, brandstof mengsel, schonere verbranding.
Bij koud weer kan de ECU het mengsel aanpassen naar de koudere omstandigheden, geen gekloot met sproeiers meer. In begrensde toestand een zuiniger aanlevering van brandstof. Denk ook dat de motor dan veel constanter loopt.


Nadeel injectie begrensd: Onderhoud veel duurder. Dealer nodig die alleen de apperatuur heeft om aan de ECU aan te passen of bij te werken.
Nieuwe technieken zijn bij scooter vaak niet goed doorontwikkeld, dus vaker problemen met de afstelling van het systeem..
 
Dank je wel voor de geweldige post! ECS carbs zouden een mogelijke oplossing kunnen zijn? (de enige die in mijn prijsklasse zit zou dan de Sym Orbit II zijn). Enkel mijn dealer zegt dat ECS carbs nog niet echt op punt staan en veel mogelijke en dure onderhoudskosten kunnen brengen : / Maarja de enige Injectie (die kwalitatief goed is en in mijn prijsklasse) is de Peogot Kisbee. Zou deze begrenst geen problemen mogen geven dan? Ik zoek een brommer waar ik 100% kan vertrouwen in warm en koud weer voor mijn werk.

Ik heb dalijk de indruk dat ik beter de limitering kan weglaten, sparen op onderhoudskosten en dat geld gebruiken als je een bekeuring krijgt :p
 
Last edited:
Sym orbit II en Sym crox ( de orbit II is een wat goedkoper standaard model, en de crox is meer een luxere variant, en moet het meer van de looks hebben.) zitten in hetzelfde straatje.. Zit namelijk het zelfde blok onder die ook onder de speedfight 3 / 4 en de new vivacity zit.
En dat is kwalitatief een beter blok dan wat onder de kisbee zit.. Bij het kisbee blok degraderen de onderdelen veel sneller..
Waar het 139QMB-e blok uitblinkt is dat het een van de simpelste blokken zijn die in een goede 2 uur zo inelkaar te zetten zijn.. En er zijn een hoop onderdelen voor te krijgen zoals in de minarelli 2t tijd. Kwa frame is die van een kisbee wat fragieler.. Maar als dat verder goed gelast is en zelf het frame netjes geverft hebt (want de fabrieksverf is een hele slechte) Dan is het opzicht wel een oke frame.. De kisbee is overigens ook een stukje kleiner / lager dan de sym en de kymco agility model..

De kymco gebruikt ook zo`n 139qmb blok wel van eigen kymco makelarij.. Maar echt kwa langdurigheid zijn de sym 6 deukjes blokken beter.



Ik heb zelf voor de kisbee gekozen omdat ik ernaast een piaggio new fly 4t 2v erbij heb als hoofd scooter.
De kisbee wil ik meer als reserve scooter gebruiken als die andere onderhoud nodig hebt (en bijvoorbeeld op dat moment het blok eronder uit moet halen en daarnaast gewoon wil blijven kunnen rijden naar me werk..

Maar koos de kisbee wegens:

* Hij is klein en neemt daardoor weinig ruimte in (wilde liever geen brommer voor langdurige gebruik, aangezien een scooter je meer comfort geeft)
hiervoor doe ik dan wel me oude peugeot viva-city 2takt weg bj 2006.. Wegens al die milieu eisen heb ik liever toch een scooter van na de 2011 zodat je wel overal mag rijden (niet dat ik perse last heb van zo`n zone (maar je weet nooit wat de toekomst gaat doen) En de viva stonk naar vieze walm, en ook me jas en tas rook er altijd na, daarom besloten om alles 2takt weg te doen.

* Het is geen zware scooter voor een 4-takt.
* Ik kan zelf sleutelen aan die blokken, en voor mij is een 139qmb-e blok niet veel anders dan een tomos blok (die heb je zo in elkaar)
* Goedkopere moter onderdelen en overal makkelijk aan te komen. Als je het ding zelf onderhoud dan zie je vanzelf waar de problemen zijn..

Boutjes die roesten kan je eventueel wel alternatieven voor vinden, en ook voor die onderdelen die heel snel slijten
Als je dit in de gaten houd is er een leuk goedkoop scootertje van te maken (begin moet je dan wel eerst veel in investering want de eerste keer is niet goedkoop.

* Andere plus is de 6,7 liter benzine tank (wel een van de grootste voor een china scooter made by peugeot. De znen zitten rond de 4 liter en de syms rond de 5 liter..

* 2ehands zeer veel spul voor te vinden.. Als mensen echt een goedkoop scooter zoeken kopen ze vaker een kisbee,

Moet je het echt van een scooter doen, dan raad ik je een van die syms aan die geven minder sneller een probleem of je stil komt te staan.
 
Back
Top