Carburateur uitleg.

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Klopt het dat een stationaire sproeier altijd door laat van benzine heeft, ook al is de hoofdsproeier dan ook in werking.?

(vraag is overigens voor een peugeot vivacity SL4 2006 (oude gurtner carb)


Ik vraag me af hoe je er achter kan komen of een stationaire sproeier goed is afgesteld. Ik snap wel in het ernstige geval dat hij is niet stationair gaat lopen of niet gestart krijgt. en bij te groot hij zwaar gaat inhouden tijdens het rijden.

Maar stel je zit er precies daar tussen hoe kom je er daar dan achter? (een klein verschil in afstelling wat wellicht een beetje te arm kan zijn)

Ik heb een gurtner carburateur die opzicht wel redelijk is afgesteld. Maar als ik mijn gashendel rond de 5% - 10% open doe merk ik gewoon dat er wat kracht verlies is en beetje lijkt weg te willen vallen (wat die overigens niet doet) maar je merkt gewoon dat er veel minder kracht is als de motor loopt. Merk gewoon dat ie wat benzine mist.

Doe ik heb dan 18- 20% open en dan herneemt het goede weer en komt er weer meer benzine in het systeem.. en komt de kracht ineens weer terug.

Nou krijg ik dan een reactie van dat waarschijnlijk de luchtschroef wellicht iets te ver is uitgedraait.

Maar hij staat zo ongeveer afgesteld zoals peugeot dit aangeeft op hun data sheet.

En met te weinig benzine van de stationair sproeier bedoel ik dan van sproeier 36 -> 38

Ook zie ik bijvoorbeeld bij peugeot horizontaal 2takt en de teikei carburateur dat peugeot daar een iets grotere stationair sproeier erin doet en is de hoofd sproeier wat kleiner afgesteld. Dus heeft de stationaire sproeier dan toch invloed op de hoofdsproeier?
 
Advertisement - register to remove this

De stationairsproeier doet altijd mee.
Als je het niet met de naald krijgt opgelost zou je een iets grotere stationairsproeier kunnen proberen.

Maar hij staat zo ongeveer afgesteld zoals peugeot dit aangeeft op hun data sheet.
Deze opgave is een indicatie, bij iedere motor is dit weer ietsjes anders en afhankelijk van meerdere factoren, vanuit deze stand die je de fijn instelling.

Omdat ik de garantie niet wilde verliezen op mijn Kymco Like 125, liet ik de eerste beurtjes altijd doen bij de dealer.
Elke keer, werd de mengschroef opnieuw ingesteld.
 
Het klopt dat de stationair sproeier van belang is bij het brandstofverhaal.
In tegenstelling tot de chokesproeier, zijn de hoofd & stationair sproeier i.c.m. de gasnaald de belangrijkste onderdelen van de carburateur. (natuurlijk ook lucht en de juiste hoeveelheid mengolie bij de 2takt)

Maar ook het type gasnaald speelt een belangrijke rol.
Onderstaand schema geeft het al een beetje weer wat voor invloed dit heeft bij zowel stationair als op vol gas:

ARa8PD3.png


Peugeot is wat dat betreft nogal raar bezig geweest de laatste jaren...
O.a.: 3 verschillende carburateurs, met ook elk een andere inlaat afstelling.
(Teikei, Gurtner en Dellorto)

Nieuwere scooters voorzien van een origineel motorblok, maar ook nieuwe types met een kloon motorblok!?
(heb je zelf aan den lijve ondervonden middels de luchtpomp)

In vroeger (verticale motorblok) dagen was alles gewoon origineel van Peugeot en was het een stuk eenvoudiger te combineren als dat nu het geval is!
En juist afgesteld omdat de datasheet dit aangeeft vind ik nogal wat voorbarig...
Je kunt hier niet klakkeloos van uitgaan zoals Sparky al aangeeft, dit is echt zelf fijn-afstellen!
De oude carburateurs hadden niet eens een stelschroef die je zelf kon aanpassen.
Een grote koperen driehoek kwam ik altijd tegen als ik de luchtmeng wilde afstellen.

Peugeot dacht namelijk dat ze een eureka motorblok hadden ontwikkeld wat eeuwig (aanzienlijke tijd) meeging zonder af te stellen en belangrijke olie te vervangen!
Je weet wel, ook de aftapbout van de transmissieolie was ineens foetsie!

Ben er tot op heden niet achter gekomen wat nou de reden of motivatie was achter dit (ridicule) idee.
Gelukkig is het bij de nieuwe horizontale motorblokken weer zoals het hoort/betaamt!
Maar het blijft toch wel hangen in de hersenpan...

Zal wel komen omdat ik ook een enorme Peugeot fan ben...
Dwaal af zie ik, maar v.w.b. je vraag lijkt het me duidelijk wat we bedoelen!
 
De stationairsproeier doet altijd mee.
Als je het niet met de naald krijgt opgelost zou je een iets grotere stationairsproeier kunnen proberen.


Deze opgave is een indicatie, bij iedere motor is dit weer ietsjes anders en afhankelijk van meerdere factoren, vanuit deze stand die je de fijn instelling.

Omdat ik de garantie niet wilde verliezen op mijn Kymco Like 125, liet ik de eerste beurtjes altijd doen bij de dealer.
Elke keer, werd de mengschroef opnieuw ingesteld.

Ik had me de vraag gesteld vanwege het achter liggende antwoord + wil weten hoe het precies zit.

De scooter zelf zal over paar maanden gesloopt worden als de speedfight 3 2takt het gaat overnemen.





De oude carburateurs hadden niet eens een stelschroef die je zelf kon aanpassen.

- De meeste niet, maar er waren er zeker wel waar een platkop erin paste.
En dit is overigens gewoon aan te passen als je het D schroefje eruit krijgt en er een normaal stelschroefje erin draait.


Ben er tot op heden niet achter gekomen wat nou de reden of motivatie was achter dit (ridicule) idee.

- Misschien om het productie van carters te vermakkelijken? 1 bewerking minder in het proces kan een hoop geld schelen.
Dus als je 100.000 carters moet maken, kan je best als bedrijf een hoop kosten ermee besparen.
Of ze hadden op het laatst zoiets van, gewoon lekker met vervuilde vertandings olie door blijven kachelen, des te sneller is de scooter in een groter defect, zodat een eigenaar sneller geneigd is om weer voor een nieuwe scooter te kiezen.


Gelukkig is het bij de nieuwe horizontale motorblokken weer zoals het hoort/betaamt!

- Het was eigenlijk nooit opgelost. Ze hebben daar in tegen gewoon een simpele gaatje gemaakt in het vertandings deksel en afgedopt met een slechte kwaliteit plastic dopje (wat naar 10 jaar niet meer zo sterk meer is omdat kwaliteit van kunstof ook achteruit gaat.

Nadeel blijft dat je bij verversing altijd het vertandings deksel zal moeten lossen.. Wat dus ook weer een extra pakking kost.
 
Last edited:
Ooh, ik dacht dat ze de mallen vergalt hadden....
In vroeger dagen zat daar namelijk gewoon een aftapbout geplaatst!

En ja, natuurlijk kon je met de luchtschroef in de weer gaan, feit blijft dat Peug de ideale luchtmeng stand had bepaalt, en dat is nogal wat voorbarig toch!?

Na dat de productie van de FB motorblokken stopten, is er niks meer bijgekomen.
In België was er ook ineens een stop en is men nooit meer verder gegaan.

Oude carters werden nog wel gebruikt tot ongeveer 2010/2011.
Jaren daarna heeft Peug weer een opleving gemaakt en het e.e.a. weer opgepakt met nieuwe originele motorblokken.
(o.a. de Jetforce injectie en de C-tech)
Het gekke en vreemde is dat de meest populaire scooter uit de Peugstal namelijk de Speedfight, een kloon motorblok heeft!?

Enige 2 met origineel spul zijn de Ludix en Jetforce scooters, rest is Chinees!

Ik had me de vraag gesteld vanwege het achter liggende antwoord + wil weten hoe het precies zit.

Wat bedoel je hiermee?
Grafiek lijkt me toch vrij duidelijk hoe het geheel verloopt bij de verschillende gasstanden.
 
Last edited:
Ik heb er geen problemen mee met het imitatie blok op de speedfight 3. Ik vind hem zelfs nog beter als de origineel..

Alles van Europa lijkt ineens allemaal maatregelen moeten hebben om de motor schoner te laten lopen.. Vind die luchtpomp op het originele blok maar een onding.. Op het jou genoemde china blok zit dit helemaal niet erop.. De Chinese intreseert dat helemaal niet. Ook het gebruikte materiaal is prima in orde.
 
Ik heb ook niet gezegd dat het kloon-motorblok slecht is!
Vind het alleen vreemd dat dat zo is bij de alom populaire Speedfight...

Bij Minarelli bijvoorbeeld is er ook een kloon motorblok, en deze is ook niet echt slecht, maar Yamaha is wat dat betreft altijd trouw gebleven aan de roots om het zo maar even te zeggen! Zowel de 2 als 4 takt motoren zijn voorzien van Minarelli motortjes.

Alles van Europa lijkt ineens allemaal maatregelen moeten hebben om de motor schoner te laten lopen.

En ja, China en Rusland ontbraken (zoals gewoonlijk) weer eens bij de milieu top vergadering.
Deze 2 hebben een iets andere agenda wat dat betreft!

Europa heeft geen keuze, en moet wel!!
(anders volgen er boetes en sancties waar we niet op zitten te wachten!)
 
Last edited:
Als China/Taiwan nog iets wil verkopen op de Europese markt zullen ze er toch aan moeten geloven anders krijgen hun scooters sowieso geen typegoedkeuring meer.

Dit geldt trouwens niet alleen voor Europa maar ook voor sommige staten in de USA.
 
En toch krijgen ze het voor elkaar....

Kymco, maar ook Sym (Taiwan) mogen scooters aanbieden als zijnde een Euro 5 terwijl het origineel een Euro 4 betreft met een elektronisch aangestuurde carburateur.
Bij Dealim (Zuid-Korea) werkt er ook zo'n type goochelaar die dat voor elkaar heeft weten te boksen!

Het blijkt vooral te maken te hebben met het bouwjaar, de maand en/of dat er een overgangsregeling van kracht is!
 
Back
Top