Het klopt dat de stationair sproeier van belang is bij het brandstofverhaal.
In tegenstelling tot de chokesproeier, zijn de hoofd & stationair sproeier i.c.m. de gasnaald de belangrijkste onderdelen van de carburateur. (natuurlijk ook lucht en de juiste hoeveelheid mengolie bij de 2takt)
Maar ook het type gasnaald speelt een belangrijke rol.
Onderstaand schema geeft het al een beetje weer wat voor invloed dit heeft bij zowel stationair als op vol gas:
Peugeot is wat dat betreft nogal raar bezig geweest de laatste jaren...
O.a.: 3 verschillende carburateurs, met ook elk een andere inlaat afstelling.
(Teikei, Gurtner en Dellorto)
Nieuwere scooters voorzien van een origineel motorblok, maar ook nieuwe types met een kloon motorblok!?
(heb je zelf aan den lijve ondervonden middels de luchtpomp)
In vroeger (verticale motorblok) dagen was alles gewoon origineel van Peugeot en was het een stuk eenvoudiger te combineren als dat nu het geval is!
En juist afgesteld omdat de datasheet dit aangeeft vind ik nogal wat voorbarig...
Je kunt hier niet klakkeloos van uitgaan zoals Sparky al aangeeft, dit is echt zelf fijn-afstellen!
De oude carburateurs hadden niet eens een stelschroef die je zelf kon aanpassen.
Een grote koperen driehoek kwam ik altijd tegen als ik de luchtmeng wilde afstellen.
Peugeot dacht namelijk dat ze een eureka motorblok hadden ontwikkeld wat eeuwig (aanzienlijke tijd) meeging zonder af te stellen en belangrijke olie te vervangen!
Je weet wel, ook de aftapbout van de transmissieolie was ineens foetsie!
Ben er tot op heden niet achter gekomen wat nou de reden of motivatie was achter dit (ridicule) idee.
Gelukkig is het bij de nieuwe horizontale motorblokken weer zoals het hoort/betaamt!
Maar het blijft toch wel hangen in de hersenpan...
Zal wel komen omdat ik ook een enorme Peugeot fan ben...
Dwaal af zie ik, maar v.w.b. je vraag lijkt het me duidelijk wat we bedoelen!