Carburateur naar voren of naar achteren?

Carburateur naar voren of achteren?

  • Naar voren

    Votes: 54 44.6%
  • Naar achteren

    Votes: 67 55.4%

  • Total voters
    121
  • Poll closed .
kan je op je school ook geblokkeerd meten?
en heb je daar een mengsel meter tot je beschikking...

of wordt het weer zo'n test dat alles op het achterwiel gemeten wordt..
 
heb ook eens zitten denken.. moet je maar eens allemaal dunnen strookjes papier van +/- 30cm op je luchtfilter plakken (als hij na achter staat) een blazer er voor zetten en dan kijken hoe zo worden geblazen dan je scooter starten en het wiel behoorlijk rond laten draaien, dan zie je dat er een wervling onstaat tussen wiel en blok net of hij de lucht weg zuigt bij de luchtfilter..
als je bij de race motoren kijken voor circuit hebben ze allemaal buizen van voor na achter loopen om wind op de vangen en er met snelheid in te laten knallen als het niet zou werken zouden ze ook niet zo veel moeiten doen en bijna alles omtebouwen (tank enz) om puur die buizen te kunnen leggen
 
En als je een spatbord monteerd over je achterwiel...
Ram air heeft alleen effect boven bepaalde snelheden. Voor scooter sprint/race niet interessant.
 
precies, die motoren rijden gemiddeld 200+ (langzaam circuit).
dan heeft het wel nut.

ik dacht dat een suzuki SRAD zo'n 15pk winst had bij 280kmpu.
(op een vermogen van 160pk is dat dus nog geen 10% bij die snelheid...)


edit: zat er niet ver naast met mn geheugen :p

http://nl.wikipedia.org/wiki/Suzuki_Ram_Air_Direct


@ ruudje:
ik denk dat die papiertjes je carburateur in gezogen worden, ook bij 100kmpu.
 
Last edited:
Nu is hier de discussie gaande over de carb naar voor of achter , maar met grote carbs moet je flink ophogen wil je hem naar voren hebben.
Dan lijkt mij de carb in originele stand een betere optie.

je heb de verhoging niet , wat je afstand korter houdt en de carb hoek is ook prettiger.
 
Nu is hier de discussie gaande over de carb naar voor of achter , maar met grote carbs moet je flink ophogen wil je hem naar voren hebben.
Dan lijkt mij de carb in originele stand een betere optie.

je heb de verhoging niet , wat je afstand korter houdt en de carb hoek is ook prettiger.

Waarom moet je hem 'flink ophogen' om naar voor te monteren?
Zodat hij niet overloopt bedoel je?
 
Dat weet ik wel zeker , ik had toen een 21mm DO naar voren en dat ging net wel , net niet met mn manston. Alles groter wordt onmogelijk zonder ophogen
 
Kan best hoor ;)
ik heb ermee gereden op eindhoven. En zo wel meerdere denk ik.
eindhovendy7.png

Ding trok gewoon regelmatig leeg richting het einde van de baan en soms aan het begin.

Dus dan wil je je blok schuiner hebben. Je maakt een superkort staafje, waarbij je uitlaat nog een paar cm speling heeft met de grond. Echt veel korter kan dus niet, maar hij trekt wel leeg. Dus nog twee mogelijkheden.
-Grotere achtervelg zodat je blok hoger komt te staan en hij dus weer schuiner kan.
-Inlaat plaatje onder een grotere hoek zetten en/of hoger maken.

Als je het plaatje dus hoger maakt word het inlaattraject dus alsnog weer langer. En als je de hoek schuiner maakt heb je wel kans dat hij tegen je cilinderkop aankomt.

Ideetje is om hem te plaatsen tussen je cilinder en blok, op de orginele positie. Moet je alleen wel een mooi plaatje voor zien te fixen :)
 
jaja....

Ik reed met een 30mm in originele positie en het enige wat ik nodig had was een top performances spruitstuk. Paste perfect. En mijn 30mm was groter dan een 28mm keihin pwk
 
jaja....

Ik reed met een 30mm in originele positie en het enige wat ik nodig had was een top performances spruitstuk. Paste perfect. En mijn 30mm was groter dan een 28mm keihin pwk

een tp spruitje heeft toch een aanzienlijk langere inlaat dan een am6 spruitje en een dun aluminium plaatje? Als ik je tenminste goed begrijp :)
 
Als je de carb naar voren wilt zetten: Bij Minarelli moet je idd een ophoogplaatje onder het membraan gebruiken en dan op het membraan een kleine wig. Daarop dan een (fatsoenlijk!!!!) spruitstuk. RD350 of MB8 spruitje werkt goed.

Al mijn sprinters hebben de carburateur naar voren. Dat is vooral veel praktischer, en als je het goed doet loopt het op de baan ook beter.
 
Als je de carb naar voren wilt zetten: Bij Minarelli moet je idd een ophoogplaatje onder het membraan gebruiken en dan op het membraan een kleine wig.

waarom het plaatje onder je membraan? veranderd je carterdruk/volume enz toch weer? Niet om bijdehand te doen, pure nieuwsgierigheid :)
 
waarom het plaatje onder je membraan? veranderd je carterdruk/volume enz toch weer? Niet om bijdehand te doen, pure nieuwsgierigheid :)

Minder carterdruk

Meer vermogen:)

En de lengte van de inlaat (dus spruit en carb) blijft zo kort mogelijk. En dat is wat je wil.
 
Als je de carb naar voren wilt zetten: Bij Minarelli moet je idd een ophoogplaatje onder het membraan gebruiken en dan op het membraan een kleine wig. Daarop dan een (fatsoenlijk!!!!) spruitstuk. RD350 of MB8 spruitje werkt goed.

Al mijn sprinters hebben de carburateur naar voren. Dat is vooral veel praktischer, en als je het goed doet loopt het op de baan ook beter.

Ophoogplaat onder membraan is niet nodig (kan natuurlijk wel als het de prestaties ten goede komt), de kleine wig kan ook een normaal vlak plaatje zijn. (6mm bv) (icm honda mb spruitstuk)

Minder carterdruk

Meer vermogen:)

Minder carterdruk wil toch niet per definitie zeggen meer vermogen... ?


Vind het gek dat er zoveel mensen problemen hebben ermee.
Bij mij en de mensen die hetzelfde ding gebruiken als mij werkt het gewoon perfect zonder een leeglopende vlotterbak of rakende cilinder (ik heb het dan over speed)

Carter - Membraan - 6mm scootshop plaatje - std honda mb spruitstuk - Keihin 28mm pwk
Als je gewoon zorgt dat je blok horizontaal of naar beneden kantelend (cilinderkant) hangt dan is er geen enkel probleem. Het is wel zo dat er een 13" achterwiel gemonteerd is maar wat in principe geen verschil mag zijn tov 10" achterwiel (als je carter maar in dezelfde positie hangt)

*Zoekt een duidelijke foto van de montage maar vind niets*
 
Back
Top