Tommy.
*BA DUM TSS*
Ja klopt, wij hebben hier zelf ook mee getest en daarin was er ook een klein verschil meetbaar in het voordeel van de carburateur die naar voren stond. Wij hebben ook het laatste seizoen met de carburateur naar voren gereden.
Daarom vroeg ik me af waarom er veel mensen hun carburateur naar achteren zetten. Naar voren heeft naar mij mening de volgende voordelen:
- Kortere inlaat
- Je hebt de hoek van het blok in je voordeel (+-20 graden) waardoor er in je spruitstuk en of wig een kleinere hoek hoeft te komen dan dat wanneer de carburateur naar achteren staat.
- Door deze twee bovenstaande punten geven reden tot meer vermogen/gasreactie.
Nog even over de hoek van de carburateur. Kloppen de volgende beweringen?
Het membraanvlak staat onder +- 20 graden, een wig is 30 graden, dus de carburateur staat 50 graden ten opzichte van het horizontale vlak als de carburateur naar voren staat. Hierbij gebruik makend van een recht spruitstuk.
Als de carburateur naar achter staat, staat het membraanvlak 20 graden de verkeerde kant op, dan heb je een wig van 30 graden, met daarop weer een malossi spruitstukje van 60 graden. Dat wil zeggen dat de carburateur in een hoek staat vab 40 graden ten opzichte van het horizontale vlak.
Klopt het dan ook dat eigenlijk het enige om het niet naar voren te zetten is omdat het niet past in sommige gevallen?
Snap ik het nou niet of is het aantal graden tov het carter bij een wig/spruit combi 70°. -20+30+60= 70 toch Hiermee zou het logisch zijn dat je carb minder snel leegtrekt tov je carb naar voren.
Of zie ik het nu verkeerd
Edit, ik zie dat jij uitgaat van 0° als beginpunt, dit is toch eigenlijk niet "eerlijk" omdat je membraan toch onder een hoek van 20 graden staat.
@ Mc cobes, imo is dit niet van toepassing, aangezien een filter de luchtstroom ook wel beinvloed lijkt mij. en uiteindelijk gaat het toch recht je carburateur in. (Je carb staat ook niet recht in de rijwind, denk aan kappen/frame, hier moet de lucht ook "langs" dus is die luchtstoom ook beinvloed, en zal dus ook geen rechte luchtstroom zijn.)