Carburateur naar voren of naar achteren?

Carburateur naar voren of achteren?

  • Naar voren

    Votes: 54 44.6%
  • Naar achteren

    Votes: 67 55.4%

  • Total voters
    121
  • Poll closed .
Ja klopt, wij hebben hier zelf ook mee getest en daarin was er ook een klein verschil meetbaar in het voordeel van de carburateur die naar voren stond. Wij hebben ook het laatste seizoen met de carburateur naar voren gereden.

Daarom vroeg ik me af waarom er veel mensen hun carburateur naar achteren zetten. Naar voren heeft naar mij mening de volgende voordelen:

- Kortere inlaat
- Je hebt de hoek van het blok in je voordeel (+-20 graden) waardoor er in je spruitstuk en of wig een kleinere hoek hoeft te komen dan dat wanneer de carburateur naar achteren staat.
- Door deze twee bovenstaande punten geven reden tot meer vermogen/gasreactie.

Nog even over de hoek van de carburateur. Kloppen de volgende beweringen?
Het membraanvlak staat onder +- 20 graden, een wig is 30 graden, dus de carburateur staat 50 graden ten opzichte van het horizontale vlak als de carburateur naar voren staat. Hierbij gebruik makend van een recht spruitstuk.

Als de carburateur naar achter staat, staat het membraanvlak 20 graden de verkeerde kant op, dan heb je een wig van 30 graden, met daarop weer een malossi spruitstukje van 60 graden. Dat wil zeggen dat de carburateur in een hoek staat vab 40 graden ten opzichte van het horizontale vlak.

Klopt het dan ook dat eigenlijk het enige om het niet naar voren te zetten is omdat het niet past in sommige gevallen?

Snap ik het nou niet of is het aantal graden tov het carter bij een wig/spruit combi 70°. -20+30+60= 70 toch:) Hiermee zou het logisch zijn dat je carb minder snel leegtrekt tov je carb naar voren.

Of zie ik het nu verkeerd


Edit, ik zie dat jij uitgaat van 0° als beginpunt, dit is toch eigenlijk niet "eerlijk" omdat je membraan toch onder een hoek van 20 graden staat.



@ Mc cobes, imo is dit niet van toepassing, aangezien een filter de luchtstroom ook wel beinvloed lijkt mij. en uiteindelijk gaat het toch recht je carburateur in. (Je carb staat ook niet recht in de rijwind, denk aan kappen/frame, hier moet de lucht ook "langs" dus is die luchtstoom ook beinvloed, en zal dus ook geen rechte luchtstroom zijn.)
 
Ik zelf reed ook altijd met een carb naar achteren vanwege ruimte, maar als je je carter open heb liggen, zie je toch dat naar voren eigenlijk korter is, naar achter zit er eigenlijk een grote knik in!!!

Huib...
 
Mja , korter is niet altijd beter.. Het gaat erom hoe het erin gaat. Met veel weerstand of weinig.

Heb 'm zelf op t momenteel naar voren staan. Vanwege de subframe( die is overigens nu weg om verlast te worden ). Me carb. moet ik dan 45° kantelen , anders komt me vlotterbak tegen me cil. aan. Hoe doen jullie dit ? De carb. recht , en naar voren zonder de cilinder aan te raken ?
 
Nee , want het was niet nodig. Een wig oid. Ik heb de Minarelli Horizontaal Malossi rechte spruitstuk. Die is wat langer als die hele korte van Pia'.

IMO , als de ophoogplaat of wig er tussen zit , dan maakt het nog maar weinig uit ? Als de carb. opgehoogd word , gaat 'ie weer naar beneden omdat de ophoogplaat of wig schuin afloopt ?
 
ophoogplaatje is gewoon recht hoor

Edit: je had het over mina recht, overheen gelezen.
Die staat volgens mij odner een minder schuine hoek als het am6 spruit.
 
;(

Nja , iig... MWS is momenteel als het goed is mijn subframe aan het verlassen , dan bestel ik wat zooi. Namelijk een wig , Pia' recht spruitstuk en misschien een Stage6 V-Force. Zoiezo een Stage6 luchtfilter. Dan zal ik zien of ik vermogen winst of verlies heb. T gaat me ook puur om de looks , die carb. naar achter.
 
heeft er eigenlijk al iemand op pia getest met de carb naar voren?

ik denk zelf dat daar geen winst in zit omdat je mengsel dan een scherpe hoek naar voren moet maken. bij pia zit het naar achteren heel kort en goed in elkaar IMO. maar ben toch wel benieuwt of iemand dit ooit geprobeerd heeft.
 
Heb het voor de grap een keer geprobeert, maar de hoek is te groot.
Verder maakt het vlgs mij niet uit welke kant je carb op staat.

Al staat een kwartslag gedraaid, zolang de lengte maar het kortst is.
 
Nou ik heb concreet getest met een malossi schuinspruitje/malossi recht/ bewerkt/onbewerkt etc etc, zat niet meer verschil in dan 0.2pk

Maargoed
 
ik ga binnekort banken op school ja op school :D

ik heb verschillende mogelijk heden

wig+ pia spruit na voren
wig + pia spruit na achteren
en ik heb een spruitstuk van morini dat is een spruitstuk wat ik naar voor en naar achter kan zetten
en ik ga een orgineel spruitstuk testen

met een speed 7t en alle spulletjes
jullie horen nog van me :p
 
Back
Top